Snelle bezorging: doen retailers mee?

Blog geschreven door Manon Straatman, Adviseur ruimtelijke ordening INretail

Bij INretail werk ik zo nu en dan samen met studenten die onderzoek bij ons doen. Onlangs was er een duo van de TMO Fashion Business School dat onderzoek deed naar flitsbezorging. Interessant!

De vraag die wij hadden was: staan mode-ondernemers eigenlijk wel open voor flitsbezorging? Op dit moment wordt je online bestelling vaak de volgende dag (of later) geleverd. Welke kansen biedt het om dezelfde dag nog te bezorgen? En zien ondernemers dit als een kans? Dit was het uitgangspunt van het onderzoek waar verrassende inzichten uitkwamen. Ik deel ze hier graag met je.

Weinig behoefte aan same day delivery vanuit retailer

De ondervraagde mode-ondernemers voelen op dit moment nog weinig behoefte om te starten met flitsbezorging. Zij menen dat de consument te verwend raakt en dat de ontwikkelingen te ver gaan. Ook denken retailers dat hun klanten hier niet op zitten te wachten. Anders dan bij online bestellingen, daar is levertijd van grote invloed op de keuze voor een bepaalde winkel (laten ook andere onderzoeken van o.a. Capterra en Q-Commerce zien).

Een andere belangrijke reden dat retailers niet starten met same day delivery is dat ze het te ingewikkeld vinden om snellere bezorging te organiseren en er gewoonweg te weinig tijd en middelen voor hebben. Tot slot vinden ze het niet passen bij hun imago en hebben ze er niet genoeg mensen voor.

Kans om je te onderscheiden

Volgens de mode-ondernemers is een voordeel van bezorging op dezelfde dag dat ze voldoen aan de behoefte van de klant en dat ze daarmee mogelijk meer klanten aantrekken. Ze kunnen zich ermee onderscheiden ten opzichte van de concurrentie, het biedt extra service, een duurzamere bezorging en het kan extra winst genereren. Kans om als ondernemer uit te blinken dus.   

Hoge kosten als risico

Retailers zien de hoge kosten van snelle bezorging als grootste risico. Snellere service leidt over het algemeen tot stijgende logistieke kosten. Terwijl aan de andere kant consumenten vaak niet bereid zijn extra te betalen voor snelle bezorging. 65% of meer van de ondervraagde consumenten zegt niets extra’s te willen betalen voor bezorging op dezelfde dag van non-food online aankopen. Voor medicijnen, elektronica en fashion is rond de 15% bereid om tot 5% extra te betalen (Capterra, Q-Commerce). Daarnaast zorgt de beschikbaarheid van personeel voor uitdagingen in deze tijd.

Welke bedrijven bieden al same day delivery?

De TMO studenten hebben een aantal aanbieders op een rij gezet die opereren in Amsterdam.

Het aanbod in Amsterdam is uiteraard een stuk groter dan in een middelgrote stad of dorp. Daar zal het wat ingewikkelder zijn om ermee aan de slag te gaan. Nog niet veel retailers bieden same day delivery aan, dus het is wel een onderscheidende factor. Iets om als ondernemer over na te denken!.

De laatste ontwikkelingen rond flitsbezorging

De markt rondom flitsbezorging begint enigszins te schuiven. Flitsbezorger Gorillas trekt zich terug uit zes Nederlandse steden. De vestigingen in Alkmaar, Almere, Apeldoorn, Breda, Enschede en Hilversum zijn niet winstgevend, aldus het Duitse bedrijf. Gorillas is in Nederland nu nog actief in elf steden.

In Amsterdam kregen flitsbezorgers Getir en Flink te horen dat ze twee vestigingen moesten sluiten. De reactie van hen daarop was het plaatsen van toonbanken om zo als een ‘normale buurtsuper’ te functioneren. De gemeente ziet ze echter als kleine distributiecentra en distributie vanuit de vestigingen past niet binnen het beleid van de gemeente Amsterdam. Flink stapte na dit bericht naar de rechter.

Flitsbezorgers proberen hun imago te verbeteren. Getir verandert een dark store in een art store. Zo ziet het pand en de gevel er voor de buitenwereld een stuk aantrekkelijker uit dan een dark store met afgeplakte ramen. Lokale kunstenaars kunnen hun werk tentoonstellen, dit komt de kwaliteit van de buurt ten goede.

Zowel voor flitsbezorgers als gemeenten gaat de zoektocht naar geschikte plekken en vestigingsvoorwaarden verder.

Laat je ervaring horen!

Hoe denk jij over flitsbezorging? Wij zijn altijd benieuwd naar verhalen uit de praktijk, dus ben je ondernemer of binnenstadsmanager en zie je mooie voorbeelden van ondernemers die snelle bezorging aanbieden of ben je zelf ondernemer en doe je hier al wat mee, wij horen het graag!

Delen:

Bekijk ook

Betrokkenen positiever over transitieproces in centrumgebieden

Toen ik een paar maanden geleden op zoek ging naar een nieuwe kapper in Utrecht, vond ik zeven opties in een straal van 100 meter rond mijn studentenkamer. Coert van Baarsen deed onderzoek naar het transitieproces van centrumgebieden voor een toekomstbestendige binnenstad.

Leegstaande winkelpanden omgetoverd tot cultuuretalages

De oplossing voor leegstaande panden? In Den Haag slaan Haagse culturele instellingen, vastgoedpartijen en de gemeente de handen ineen voor een creatief experiment. Leegstaande winkelpanden worden tijdelijk omgetoverd met onder andere etalages van het Mauritshuis, Beeld en Geluid Den Haag en het Kinderboekenmuseum. Iris Reijman, projectleider Spinner & Langkous, vertelt over het project.

Overzicht provinciale subsidieregelingen

Provincies vinden steeds meer hun rol om gemeenten bij te staan bij het verbeteren van binnensteden, dorpen en (perifere) winkelgebieden door het bieden van kennis en middelen. DNWS heeft een overzicht gemaakt van de beschikbare subsidieregelingen per provincie.