De Nederlandse Warenmarkten, een begrip tot ver over de landsgrenzen 

Geschreven door Evelyn Bethume van onze kennispartner Koninklijke Centrale Vereniging Ambulante Handel

Veel warenmarkten in Nederland kunnen trots zijn op datgeen zij te bieden hebben in het gebied waar zij zijn gesitueerd. Het grote aanbod aan food en ook vele sterke ondernemingen in de non-food worden gerund door ondernemers die gedreven en bedreven zijn binnen hun vakgebied. Juist door kennis, kwaliteit, vakmanschap en passie heeft een markt met al zijn facetten een meerwaarde in centra van grote en kleinere winkelgebieden. 

Markt aansluitend aan een winkelgebied zorgt voor beleving 

Het winkelend publiek trekt eropuit om aankopen te doen. Of het gaat om de wekelijkse boodschappen of funshoppen, het moet een beleving zijn. Daarom is het van belang dat een warenmarkt te vinden is bij, of aansluitend aan een winkelgebied. Mensen die samen komen, winkelen, boodschappen doen en gezellig met elkaar op een terras willen zitten. 

We zien daar binnen de ambulante handel veel mooie voorbeelden van. De markt in Amersfoort, die op vrijdagmorgen en zaterdag aan ’t Hof staat, sluit aan op een winkelgebied. De terrassen om de markt bieden voldoende zitgelegenheid voor mensen om elkaar te ontmoeten. Hetzelfde zien we gebeuren in Amstelveen op vrijdag. En recent heeft men op de markt in Groningen weer de ‘Duitse Dag’ georganiseerd. De oosterburen komen dan massaal naar een grote en speciale marktdag in hartje Groningen. De Duitse kentekens zijn oververtegenwoordigd en de ondernemers op de markt draaien een topdag. Ook de horeca draait die dag op volle toeren en het winkelgebied profiteert mee. Als deze markt zelfs het nationale nieuws haalt kan de ambulante handel tevreden zijn over de aandacht. Een mooi voorbeeld waarbij een markt zorgt voor meer bezoekers in het centrumgebied. Succesvolle samenwerking met alle partijen in de stad is hierbij belangrijk. Wil je in jouw centrumgebied (beter) samenwerken met de markt? Neem contact met mij op zodat wij jou hierbij kunnen helpen.  

Met elkaar de markt promoten 

Ook bij veel warenmarkten in het oosten van het land zien we dat stakeholders een goede samenwerking zijn aangegaan. Met elkaar de markt promoten om de sterke punten die de ambulante handel uitstraalt, staan daarin centraal. Vooral de wisselwerking naar de horeca is winstgevend voor beide partijen. In andere gemeenten worden zelfs andere detaillisten en ook buurtbewoners betrokken in de gesprekken voor goede samenwerking. De resultaten zijn positief. En juist omdat belangen een grote rol spelen, is het goed om met elkaar in gesprek te blijven en de ontwikkelingen voor en van de ambulante handel te volgen. 

Vergunningsduur en zero-emissiezone  

Is het allemaal rozengeur en maneschijn? Nee, zeker niet. De ambulante handel staat voor grote uitdagingen. We krijgen te maken met wetten betreffende vergunningsduur die zijn opgelegd vanuit Brussel. Deze zijn ingestoken volgens de Europese Dienstenrichtlijn en binnen de ambulante handel bekend onder ‘schaarse vergunningen’. Om onze leefomgeving ook voor de toekomst acceptabel te houden moeten we duurzamer gaan rijden. Dat houdt in dat veel ondernemers binnen de ambulante handel vanaf 2025 bij aanschaf van een nieuw vervoersmiddel moeten kiezen voor elektrisch. In ongeveer 30 gemeenten is een convenant getekend waarin staat dat men tussen 2027 en 2030 niet anders meer dan met een elektrisch voertuig naar de markt mag komen. Hier zijn de zero-emissiezones de doelstelling. Voor veel ondernemers binnen de ambulante handel is de aanschaf van een elektrisch voertuig financieel niet haalbaar. Ook is het juiste materiaal in veel gevallen nog niet leverbaar. Bakwagens en vrachtwagens die voldoende laad- en trekkracht hebben, zijn nog niet ontwikkeld. Een groot aantal ondernemers kampt met de afstand problematiek om voldoende stroom te hebben om op locatie te komen en in veel gevallen zijn gemeenten niet voldoende voorbereid om laadcapaciteit te garanderen.  

Spraakmakende actie met Oldtimers 

De Koninklijke CVAH is daarom met veel gemeenten in gesprek over ontheffingen en hardheidsclausules. Het landelijk bestuur van de CVAH schuift zelfs regelmatig aan als vertegenwoordiging van de marktondernemers bij beleidsmakers in Den Haag. Maar de marktondernemers zelf laten zich ook niet ongehoord. Recentelijk heeft er een spraakmakende actie plaatsgevonden in Maastricht waarbij oldtimer tractoren zijn ingezet om de marktwagens naar de markt te rijden. Oldtimer tractoren zult u zich afvragen? Ja, want oldtimers zijn vrijgesteld van de regels voor de emissieloze zones. U begrijpt de Nederlandse marktondernemer met al zijn vakmanschap staat voor flinke uitdagingen. 

Lees meer over onze kennispartner Koninklijke Centrale Vereniging Ambulante Handel. Of neem contact op met Evelyn Bethume via e.bethume@cvah.nl.

Delen: