De onzichtbare kracht achter succesvolle centrumgebieden
Geschreven door Erik Vijftigschild van DNWS-kennispartner CCV
In het hart van elke bruisende binnenstad schuilt een onzichtbare kracht die het economische leven in stand houdt. Deze kracht zorgt ervoor dat ondernemers hun omzet ontvangen, dat consumenten kunnen betalen en dat er een vitaal centrumgebied is. Welkom in de wereld van CCV.
Meer dan alleen betalen
CCV Connect voor centrumgebieden
CCV biedt een breed scala aan betaaloplossingen, van vaste en mobiele pinautomaten tot geavanceerde transactiesystemen voor ondernemers. Minder bekend is het innovatieve CCV Connect platform dat zich richt op binnensteden en winkelcentra. Met CCV Connect kunnen lokale betaalkaarten, cadeaukaarten en voordeelcoupons worden uitgegeven, wat lokale bestedingen stimuleert. Onder regie van een centrummanagementorganisatie, ondernemersvereniging of BIZ zorgt het platform ervoor dat de lokale economie groeit. Daarnaast draagt het bij aan het soepel organiseren van evenementen en vergroot het de kans dat bezoekers vaker terugkeren naar de stad. Ook kunnen er handige koppelingen worden gemaakt, bijvoorbeeld met parkeersystemen.
Voor centrumgebieden betekenen al deze oplossingen dat lokale ondernemers nog meer kunnen inspelen op de behoeften van hun klanten. En voor gemeentes dat zij een mantelzorgvergoeding naar lokale ondernemers kan laten terugvloeien. Zoals Gemeente Stichtse Vecht, die een mantelzorgpas uitgeeft die alleen lokaal besteed kan worden.
Meer omzet lokaal
Lokale cadeaukaarten zijn een effectieve manier om de omzet in centrumgebieden te verhogen, omdat ze ervoor zorgen dat het geld lokaal wordt besteed. CCV Connect biedt voor meer dan 60 centrumgebieden al een oplossing waarbij zelf een cadeaukaart kan worden uitgegeven die alleen lokaal te besteden is. Gewoon via een pinautomaat, online of via een kassasysteem. De grootte van het centrumgebied is daarbij niet van belang: zowel kleinere plaatsen, zoals Borne en Wijchen, als grotere steden waaronder Groningen en Enschede maken al succesvol gebruik van deze kaarten. De cadeaukaarten zijn alleen lokaal te koop en alle omzet vloeit weer terug naar de lokale ondernemers. Er zit ook geen provisiemodel aan vast. Dat is voor centrumgebieden erg fijn.
De aanpak van CCV is vooral op de achtergrond: “Als het goed gaat met ondernemers dan gaat het ook goed met ons”, aldus Erik Vijftigschild van CCV. “Daarom doen we alles om ondernemers en meer dan 60 centrumgebieden te faciliteren.”
CCV en herbruikbare bekers
Waar CCV ook aan bijdraagt is bijvoorbeeld bij de borgteruggave op herbruikbare bekers. In 2024 zijn herbruikbare bekers de norm geworden tijdens festivals en lokale evenementen. CCV heeft daarop ingespeeld door de Swap-app te introduceren. Bij het inleveren van een beker wordt er via de betaalautomaat een QR-code geprint waarmee de bezoeker zijn statiegeld kan terugvragen. Maar de QR-code kan echter ook ingeleverd worden bij lokale ondernemers. Zo vloeit zelfs het statiegeld terug naar het centrumgebied!
Een ander voorbeeld is de PlusPunt-app. Consumenten kunnen via deze app punten sparen bij ondernemers, terwijl die ondernemers niets hoeven te doen. Ondernemers hebben voor PlusPunt geen app, geen hardware of kassakoppeling nodig. In plaats daarvan scant de consument een QR-code bij de kassa’s van de ondernemers. Zo worden er punten verdiend die bijvoorbeeld voor prijzen kunnen worden ingewisseld. PlusPunt wordt vaak ingezet voor acties rondom Pasen of de Kerst. Het levert spaarpunten op voor consumenten en data (contactgegevens) voor ondernemers. Als centrumgebied kies je zelf waarvoor de punten gebruikt kunnen worden. In Wijchen is dit bijvoorbeeld voor gratis toegang tot de schaatsbaan.
De toekomst van binnensteden: samenwerking & data
De vitaliteit van binnensteden hangt in toenemende mate af van de samenwerking tussen lokale ondernemers. Of het nu gaat om een Bedrijven Investeringszone (BIZ), citymarketing, centrummanagement of een ondernemersvereniging, de sleutel tot succes ligt in collectieve actie. CCV speelt hierin een faciliterende rol door oplossingen aan te bieden die deze samenwerkingsverbanden ondersteunen. Denk hierbij aan spaaracties, kortingscoupons, voordeelacties, maar ook aan de mantelzorgpas die alleen lokaal besteed kan worden, zoals in Gennep, Arnhem en de Gemeente Stichtse Vecht bijvoorbeeld.
Bovendien stelt de data die via CCV Connect wordt verzameld, centrummanagers en beleidsmakers in staat om gefundeerde beslissingen te nemen over de ontwikkeling van hun gebied. Dit kan variëren van het optimaliseren van openingstijden tot het organiseren van gerichte evenementen die de lokale economie stimuleren. Het Connect platform biedt hiervoor dashboards aan waarin de transacties inzichtelijk zijn en waarmee deelnemers aan spaaracties benaderd kunnen worden. Het is een praktische manier om inzicht te hebben in de bestedingen en voor gerichte bezoekerscommunicatie.
CCV: partner in groei
Voor centrumgebieden en gemeenten betekent de aanwezigheid van CCV meer dan alleen betaaltechnologie. Het betekent een partner die meedenkt over de economische vitaliteit van winkelgebieden. Door het aanbieden van flexibele en innovatieve betaaloplossingen, stelt CCV ondernemers in staat om zich aan te passen aan veranderende consumentenbehoeften.
Gemeenten en centrummanagers doen er goed aan bewust te zijn van de rol van de betaaltechnologie in de vitaliteit van winkelgebieden. Door samen te werken met een bedrijf als CCV kunnen zij ervoor zorgen dat hun centrumgebieden klaar zijn voor de uitdagingen en kansen van de toekomst!
Heb je vragen over betaalsystemen of andere oplossingen die CCV biedt? Neem contact op met Erik Vijftigschild (e.vijftigschild@ccv.eu)