De waarde van winkelstraten: meer dan euro’s alleen

Mensen houden van onze binnensteden en dorpskernen. Het zijn plekken waar we graag heen gaan. Om elkaar te ontmoeten, ergens een hapje te eten of een drankje te doen, om naar de film of het theater te gaan of een museum te bezoeken. En om te winkelen natuurlijk! Daarom hechten we met elkaar veel belang aan het creëren en behouden van levendige, aantrekkelijke binnensteden.

We hebben lang gedacht, en misschien wel voor kennisgeving aangenomen, dat alleen winkels leiden tot interessante en levendige kernen. Decennialang  is er vooral oog geweest voor de economische winkelfunctie. We zien echter steeds meer in dat we niet meer alle winkels die we ooit hadden nu of in de toekomst nodig hebben; door allerlei factoren neemt het aantal winkels af. We moeten daarom oppassen dat de nauwe focus op de winkelfunctie van de binnenstad uit het verleden zich niet als een boemerang tégen de binnenstad keert. Veel publieke functies zijn immers uit onze dorpskernen en binnensteden gejaagd, van bibliotheek tot gemeentehuis, van theater tot scholen en van zorginstellingen tot buurthuizen. Dit terwijl we dit soort publieke plekken juist keihard nodig hebben.

Besef bij stakeholders dringt door

Het is daarom hartstikke goed om te zien dat dit besef langzaam maar zeker begint door te dringen. Retailers (zelfstandig en grootwinkelkbedrijf), horeca, cultuurinstellingen en andere ondernemers hebben elkáár nodig om te bouwen aan levendige, prettige binnensteden en dorpskernen. Om samen te bouwen aan plekken met niet alleen economische maar ook maatschappelijke meerwaarde. Dit moet (en kan alleen maar) lokaal gebeuren. Samen met andere sectoren. Met de politiek. Met vastgoedeigenaren. Met lokale verenigingen. En natuurlijk met de bewoners. Want euro’s verdienen is belangrijk, maar de maatschappelijke meerwaarde die een goed functionerende kern oplevert is essentieel om te komen tot een ‘huiskamer’ van je stad of dorp. Een plek om graag naar toe te komen, om te verblijven, om te ontmoeten, om te verbinden, om te werken, om te leren en te verwonderen. Kortom: een plek om te leven.

Limburg omarmt maatschappelijke meerwaarde

Er is meer nodig dan winkels in de winkelstraat om te komen tot aantrekkelijke centra. Dit besef is er steeds meer bij stakeholders in centrumgebieden. Zo ook in Limburg. Ondernemers, vastgoedpartijen, wethouders, centrummanagers en andere stakeholders kwamen op 3 oktober 2022 samen om het te hebben over hoe ze gezamenlijk de sociale functies terug kunnen halen naar de binnenstad en dorpskernen. Benieuwd naar de uitkomst? Je ziet het in de onderstaande video. 

Festival De Waardevolle Binnenstad

Meer weten over de maatschappelijke meerwaarde van retail? Bezoek dan het gratis Festival De Waardevolle Binnenstad op 7 november in Utrecht, georganiseerd door Retailagenda, DNWS en Kern. Meer informatie en een inschrijflink vind je hier.

Delen: