“Heeft jouw winkelgebied een verhaal? Vertel het via Pinterest”
Wanneer je social media zegt, denken veel mensen meteen aan Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest. Maar niets is minder waar. Pinterest is namelijk veel meer een zoekmachine dan een socialmediakanaal, aldus Maarten Bierman van The Pinfluencers. Ook voor jouw winkelgebied liggen hier kansen. Tijdens de kennissessie op 28 januari vertelt Maarten over de meerwaarde van Pinterest en hoe je als retailer ermee aan de slag kan. Om een voorproefje te geven, hebben wij alvast een aantal vragen gesteld.
Wat is precies het verschil tussen Pinterest en andere socialmediakanalen?
“Een terechte vraag. E-tailers hebben Pinterest inmiddels al goed ontdekt, maar bij de retailers wordt het nog maar weinig gebruikt. Dat is jammer, want Pinterest mag met 2 miljoen dagelijkse Nederlandse gebruikers niet overgeslagen worden in de onlinestrategie.”
“Bij Pinterest draait het vooral om beelden. Bezoekers komen er voor inspiratie en om creatieve ideeën op te doen, bijvoorbeeld voor hun huis, kleding of recepten, je kunt het zo gek niet bedenken. Pinterest leent zich daarom goed voor bedrijven of gebieden met een verhaal. Naast het uitdragen van je verhaal, draagt Pinterest bij aan extra vindbaarheid, zichtbaarheid, verkeer en aankopen voor jouw winkelgebied.”
Klinkt goed! En hoe werkt het in de praktijk?
“Net zoals bij Google start de bezoeker met zijn reis bij Pinterest. 90% van de bezoekers zoekt non-branded. Dit betekent dat ze niet bewust zoeken naar één bepaald merk. Zie je wat leuks? Dan kan je de ‘pin’ (afbeelding) opslaan op jouw eigen moodboard. Bezoekers doen online inspiratie op om vervolgens offline, in de fysieke winkel, het product te bekijken én te kopen. Pinterest is daarom zeer interessant voor retailers. Wat veel ondernemers niet weten is dat Pinterest-borden worden geïndexeerd door Google. Pinterest helpt je dus hoger in Google te komen. Wie wil dat nu niet? Je slaat dus twee vliegen in één klap.”
Hoe kunnen winkelgebieden met Pinterest aan de slag?
“De pandemie heeft ons laten beseffen om altijd zichtbaar te blijven als bedrijf, retailer of als gebied. Niet alleen door er fysiek te zijn, maar juist ook in de onlinewereld. Bij Pinterest is het mogelijk om een zakelijk account aan te maken. Zo kan zowel een ondernemersvereniging als een winkel een eigen account aanmaken. Alle accounts in het gebied kun je eenvoudig koppelen aan het account van de ondernemingsvereniging. Op deze manier wordt het account één grote verzamelplek van alles wat bezoekers kunnen vinden in het winkelgebied: van de bakker, slager, horeca tot aan alle retailers. Ook biedt Pinterest de optie om groepsborden aan te maken. Handig voor als je een gezamenlijk evenement organiseert met je buurman. Voor alle stakeholders uit gebieden liggen er kansen om met Pinterest aan de slag te gaan.”
Dan nog een laatste vraag. Hoe start je met Pinterest?
- Maak een zakelijk account aan op Pinterest.
- Maak je profiel zo compleet mogelijk. Pinterest vraagt bij het aanmaken van een account direct welke onderwerpen je interessant vindt.
- Maak je eerste board aan. Laat deze aansluiten bij je merkverhaal.
- Pinnen maar! Maak je pins sterk door een goede beschrijving, link je website en door het gebruik van hashtags
Maarten Bierman van The Pinfluencers gaf op 28 januari 2022 een presentatie tijdens ons kennis- en netwerksessie.