Hoe kunnen winkelgebieden klantdata effectief inzetten?

De inzichten uit dit onderzoek moeten vertegenwoordigers van collectieven inspireren om (meer) gebruik te maken van klantdata. Het onderzoek biedt concrete handvatten over hoe klantdata te verzamelen en in te zetten om de effectiviteit van marketingacties van het winkelgebied te verbeteren. Met uiteindelijk als doel om het bezoek, de tevredenheid en de verblijfsduur te verhogen en daarmee ook de omzet van de ondernemers te vergroten.  

Dit onderzoek is uitgevoerd door de Hogeschool van Amsterdam (HvA) in opdracht van platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS) en is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van Stichting Detailhandel Fonds. 

Hieronder vind je de casebeschrijvingen over collectieven in winkelgebieden die in meer of mindere mate gebruikmaken van klantdata. Per winkelgebied lees je over de doelen en ambities, de gebruikte data en indicatoren en de uitdagingen en toekomstplannen. De selectie van de cases biedt een brede weerspiegeling van Nederlandse binnensteden: grote en kleinere stadscentra, zowel binnensteden die aan het begin van het gebruik van klantdata staan, tot aan de winkelgebieden die dit al jaren doen. De cases Delft, Deventer, Heemskerk, Roosendaal, Rotterdam, Tilburg, Kennispunt Twente, Utrecht en Venlo dienen als inspiratie voor andere winkelgebieden die aan de slag gaan met klantdata.

Delen:

Bekijk ook

Hoe geef ik écht betekenis aan mijn data?

Data speelt een steeds grotere rol in de aansturing van winkelgebieden. Veel centrumgebieden worstelen met de vraag welke data echt van belang zijn, welke bron of leverancier ze het beste kunnen gebruiken en vooral hoe ze de data vervolgens kunnen benutten en toepassen. Anouk Mensen van onze kennispartner Analyzus neemt je mee in de mogelijkheden en hoe je hierin keuzes kunt maken.

Sla je slag met het Koopstromenonderzoek

Eind februari kwam het Koopstromenonderzoek Oost Nederland uit. Wij merken dat niet iedereen het Koopstromenonderzoek kent en er gebruik van maakt. Wat is het? En hoe kan je je slag hiermee slaan?

Terugblik Week van het Centrumgebied

De Week van het Centrumgebied was een succes! Van 5 t/m 8 februari kregen deelnemers en kennispartners tijdens 11 online sessies volop inspiratie en praktische tips over thema’s die spelen in centrumgebieden. Deelnemers en kennispartners kunnen de presentaties terugzien op Chainels.