Hoe kunnen winkelgebieden klantdata effectief inzetten?

De inzichten uit dit onderzoek moeten vertegenwoordigers van collectieven inspireren om (meer) gebruik te maken van klantdata. Het onderzoek biedt concrete handvatten over hoe klantdata te verzamelen en in te zetten om de effectiviteit van marketingacties van het winkelgebied te verbeteren. Met uiteindelijk als doel om het bezoek, de tevredenheid en de verblijfsduur te verhogen en daarmee ook de omzet van de ondernemers te vergroten.  

Dit onderzoek is uitgevoerd door de Hogeschool van Amsterdam (HvA) in opdracht van platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS) en is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van Stichting Detailhandel Fonds. 

Hieronder vind je de casebeschrijvingen over collectieven in winkelgebieden die in meer of mindere mate gebruikmaken van klantdata. Per winkelgebied lees je over de doelen en ambities, de gebruikte data en indicatoren en de uitdagingen en toekomstplannen. De selectie van de cases biedt een brede weerspiegeling van Nederlandse binnensteden: grote en kleinere stadscentra, zowel binnensteden die aan het begin van het gebruik van klantdata staan, tot aan de winkelgebieden die dit al jaren doen. De cases Delft, Deventer, Heemskerk, Roosendaal, Rotterdam, Tilburg, Kennispunt Twente, Utrecht en Venlo dienen als inspiratie voor andere winkelgebieden die aan de slag gaan met klantdata.

Delen:

Bekijk ook

De toekomst van retail

Op 30 oktober opende in hartje Londen een nieuwe retailbelofte waar met alle respect een testlab als Future Store Arnhem bij verbleekt. Er is maar liefst EUR 24 miljoen aan verspijkerd door een handjevol investeerders. Het bedrijf biedt werk aan 40 mensen, maar in de winkel zijn geen kassa’s, winkelrekken, tafels, pashokjes, spiegels, zithoeken of mannequins.

De moderne agora

Gisteren (11-11-2024) vond in het Provinciehuis Zuid-Holland het congres 'De binnenstad biedt ruimte' plaats, georganiseerd door De Nieuwe Winkelstraat (DNWS)...

Digitale kansen tijdens Optimaal Digitaal 

Op 11 oktober organiseerden DNWS-kennispartners Centrumverbinder en FanWork het event ‘Optimaal Digitaal’, speciaal gericht op het benutten van digitale kansen...