Hoe kunnen winkelgebieden klantdata effectief inzetten?

De inzichten uit dit onderzoek moeten vertegenwoordigers van collectieven inspireren om (meer) gebruik te maken van klantdata. Het onderzoek biedt concrete handvatten over hoe klantdata te verzamelen en in te zetten om de effectiviteit van marketingacties van het winkelgebied te verbeteren. Met uiteindelijk als doel om het bezoek, de tevredenheid en de verblijfsduur te verhogen en daarmee ook de omzet van de ondernemers te vergroten.  

Dit onderzoek is uitgevoerd door de Hogeschool van Amsterdam (HvA) in opdracht van platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS) en is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van Stichting Detailhandel Fonds. 

Hieronder vind je de casebeschrijvingen over collectieven in winkelgebieden die in meer of mindere mate gebruikmaken van klantdata. Per winkelgebied lees je over de doelen en ambities, de gebruikte data en indicatoren en de uitdagingen en toekomstplannen. De selectie van de cases biedt een brede weerspiegeling van Nederlandse binnensteden: grote en kleinere stadscentra, zowel binnensteden die aan het begin van het gebruik van klantdata staan, tot aan de winkelgebieden die dit al jaren doen. De cases Delft, Deventer, Heemskerk, Roosendaal, Rotterdam, Tilburg, Kennispunt Twente, Utrecht en Venlo dienen als inspiratie voor andere winkelgebieden die aan de slag gaan met klantdata.

Delen:

Bekijk ook

Zet als centrumprofessional de volgende stap en neem actief deel aan Intervisie bijeenkomsten

Geschreven door intervisiebegeleider Jacqueline Brouwer-Blok. Wil je als centrumprofessional een volgende stap zetten? Doe dan actief mee aan de intervisiebijeenkomsten van CMA. Onlangs hebben enthousiaste centrumprofessionals met succes het eerste CMA-intervisietraject afgerond. Dit traject bestond uit drie eendaagse bijeenkomsten waarbij deelnemers veel hebben geleerd en waardevolle feedback hebben gekregen.

Terugblik DNWS Deep Dive, woensdag 6 september 2023

Gisteren vond de eerste DNWS Deep Dive plaats als vervolg op de Meet & Greet die we begin dit jaar hebben georganiseerd. Het was een geslaagde bijeenkomst!

Notitie omzetmonitoring centrumgebieden

DNWS heeft samen met Retail Insiders en kennispartner AnalyZus verschillende databronnen voor omzetmonitoring op een rij gezet. Lees de notitie op het Chainels kanaal van DNWS of vraag de notitie aan via Retail Insiders en ontdek welke bronnen voor jouw centrumgebied interessant zijn.