Hoe scoren de 100 grootste centrumwinkelgebieden?

Veel centrumgebieden in Nederland zijn op zoek naar een ‘eigen DNA’ en zetten steeds meer in op de beleving van de bezoeker. Voor een vitaal centrumgebied begint het met de basis op orde hebben. Zo moet het centrum makkelijk bereikbaar zijn, en verwacht men dat het er netjes en veilig is. Dit blijkt uit de Vitaliteitsbenchmark onder de 100 grootste centrumgebieden van Nederland.

Sterke identiteit

De centra die in de benchmark goed scoren, hebben de basis goed op orde, zoals in o.a. Leiden, Sneek, Middelburg, Kampen en Woerden. Deze centra hebben een sterke eigen identiteit (DNA), zijn op verschillende manieren goed bereikbaar en kennen een prima ruimtelijke kwaliteit. Het onderzoek van Goudappel Coffeng geeft gemeente, ondernemersverenigingen en vastgoedeigenaren inzicht in de manier waarop centra goed of slecht scoren. En hoe ze samen kunnen inspelen om het centrum vitaler te maken.

Benchmark

In het Vitaliteitsonderzoek zijn de 100 grootste centrumgebieden van Nederland gemeten. Deze zijn gebaseerd op 20 objectieve indicatoren. Sinds de eerste benchmark in 2015 zijn er veel positieve ontwikkelingen in centrumgebieden. De leegstand is in de meeste plaatsen afgenomen, vooral door de opvulling van horeca. Tegelijkertijd valt op dat het winkelaanbod afneemt. Mede door de online verkoop. Waar winkels altijd de grootste publiekstrekker zijn geweest, moeten de centrumgebieden nu op zoek naar andere manieren om publiek te trekken. Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat citymarketing zijn vruchten afwerpt. Een voorbeeld is Beverwijk. De gemeente werkt aan een aantrekkelijker winkelgebied, maar positioneert zich ook als een sterk merk. Onlangs heeft Beverwijk samen met DNWS een traject doorlopen met winkeliers, vastgoedeigenaren en de gemeente om de positie van de winkelstad te versterken.

Aanbevelingen

  • Beleving maakt verschil: Uiteindelijk gaat het om een combinatie van een goede basis én prettige beleving. Die bepaalt of mensen graag naar een centrum gaan en nog een keer terugkomen.
  • Samen kom je verder: Een samenwerking tussen de ‘gouden’ driehoek is een eerste vereiste bij het werken aan vitaliteit van een centrumgebied
  • Benut de openbare ruimte: de ruimtelijke kwaliteit bepaald hoe de bezoekers hun omgeving beleven; of de ruimte een prettig gevoel geeft.
  • Zet in op smart mobility: mobiliteit verandert. Daarom is het belangrijk om inzicht te hebben in de huidige verkeerssituaties.

Wil jij ook aan de slag in je eigen winkelgebied en kun je daar hulp bij gebruiken? Neem dan contact op met Johan Schomaker via 06 46 20 22 31, j.schomaker@dnws.nl.

Lees hier het hele onderzoek

Delen:

Bekijk ook

Winterswijk vergroent winkelstraten in recordtempo

Samen met ABH-City, ondernemers en bewoners werkt de gemeente Winterswijk hard aan groene, aantrekkelijke winkelstraten. In maart ging het derde project van start: de Misterstraat. Johan Schomaker (DNWS) was erbij om de meerwaarde van vergroening te belichten. De groenprojecten kunnen rekenen op veel draagvlak en enthousiasme. Ook de uitvoering gaat razendsnel. Benieuwd naar het succesrecept van Winterswijk? Wij delen de belangrijkste ingrediënten!

Winkelcentrum Hoogzandveld Nieuwegein: van plannen naar realisatie 

Winkelcentrum Hoogzandveld in Nieuwegein stond jarenlang voor een uitdaging. Hoewel er noodzaak was voor uitbreiding en vernieuwing, ontbrak het aan de fysieke ruimte en was het lastig om als gezamenlijke eigenaren binnen de Vereniging van Eigenaren (VVE) tot investeringen te komen.  

Centrumpraat de podcast: ondernemersverenigingen 2.0, van passiviteit naar betrokkenheid

In onze nieuwste 'Centrumpraat, de podcast' bespreekt Marleen Strien (DNWS) met Rob Weiss (Wij Ondernemen!) hoe ondernemersverenigingen hun leden actiever kunnen betrekken.