Leegstaande winkelpanden omgetoverd tot cultuuretalages

In Den Haag slaan Haagse culturele instellingen, vastgoedpartijen en de gemeente de handen ineen voor een creatief experiment. Leegstaande winkelpanden worden tijdelijk omgetoverd met onder andere etalages van het Mauritshuis, Beeld en Geluid Den Haag en het Kinderboekenmuseum. Iris Reijman, projectleider Spinner & Langkous, vertelt over het project.

Met welke gedachten is het ontstaan?

Door corona is ook de leegstand in Den Haag gestegen. De gemeente probeert naast een aantal maatregelen – zoals het opknappen van gevels – ook met vernieuwde ideeën de leegstand te verminderen. We hebben een probleem omgebogen naar een oplossing. Het idee is ontstaan om leegstaande panden in de binnenstad op een aantrekkelijke, verrassende manier aan te kleden en relevante boodschappen vanuit de culturele sector te tonen. Dit met als doel om voor de bezoeker een aantrekkelijke beleving te creëren die niet alleen de leegstand verbloemd, maar ook de aandacht vestigt op producten en diensten die op dat moment fysiek in de stad of online te verkrijgen zijn.

Wat maakt dit project uniek?

De culturele instellingen in Den Haag bieden een interactieve ‘sneak-peak’ en ‘mini-tentoonstelling’ van hun huidige collectie. Ook zijn er etalages te bekijken waar je als bezoeker kan zien wat er allemaal te beleven is in de mooie stad. Het geeft bezoekers inspiratie op een plek waar ze dit niet verwachten.

Tenslotte, laat de gemeente Den Haag op deze manier zien dat ze vooruitstrevend is en lef heeft om het initiatief te nemen om verschillende partijen bij elkaar te brengen (vastgoed, cultuur, gemeente).

Wat was jullie aanpak?

Allereerst zijn we in samenwerking met de gemeente op zoek gegaan naar etalages die leeg stonden. Vervolgens hebben we culturele instellingen benaderd of ze het leuk vonden om mee te doen. Samen met de culturele instellingen zijn concepten ontwikkeld voor de etalages. Na goedkeuring van de gemeente, culturele instellingen en pandeigenaren is gestart met de productie.

Wat is jouw favoriete etalage?

Mijn favoriete etalages zijn die van het Mauritshuis en van het PAARD! Het Mauritshuis is speels met de knallende confetti en natuurlijk de felle kleuren van het PAARD die opvallen.

Wat kunnen anderen centrumgebieden leren van dit project?

Hopelijk geeft ons project inspiratie voor andere centrumgebieden in Nederland. Het is een vernieuwende manier om leegstand tegen te gaan. Voor bezoekers aan de binnenstad is het leuk, voor culturele instellingen een extra plek om in contact te komen met het publiek en voor pandeigenaren dé kans om hun pand op een positieve manier onder de aandacht te brengen.

Centrumgebieden worden op deze wijze opgefleurd en het is voor bezoekers natuurlijk veel aantrekkelijker om te gaan winkelen in een straat met mooie etalages. We kijken tevreden terug op de aanpak en de uitvoering van het project en horen veel positieve reacties! Gelukkig gaan we nog even door want er komen nog meer etalages aan en de eerste zijn al in de maak.

Delen:

Bekijk ook

Culemborgse succesformule: vrijwilligers als hart en ziel van de binnenstad

Culemborg is een kleine stad met 30.000 inwoners, maar groots in ideeën en ambities. Wij spraken met Manoli Martín-Camuñas Romero (regisseur binnenstad Culemborg) over hoe de vrijwilligers zo'n succes maken van de binnenstad.

Thema ‘Talent & Impact’ centraal tijdens Nationaal Congres Citymarketing 2024

Op donderdag 6 juni vond in Tilburg het Nationaal Congres Citymarketing plaats. Het thema: uitdagingen omtrent Talent & Impact. Het vinden en binden van talent is een cruciale zaak voor elke stad en regio. Hoe binden steden talent? Accountmanager Marleen Strien deelt haar inzichten van deze dag.

Dit was het congres ‘Groningen: stad in beweging’

Op 30 en 31 mei vond ons tweedaags congres 'Groningen: stad in beweging' plaats. We kijken met trots terug op een geslaagd congres, waarbij binnensteden uit heel Nederland aanwezig waren. Hier lees je alles nog eens rustig na of bleef je het congres opnieuw met het fotoverslag.