Nieuwe impulsen voor winkelgebieden

De waarschuwingen van Locatus over het hoogste risicoprofiel van de afgelopen tien jaar voor winkels en de oplopende leegstand binnen winkelgebieden moeten serieus genomen worden. Dat stellen Jos Voss en Olaf Zwijnenburg van de Rabobank in hun uitgebreide artikel in Retailtrends. Zij concluderen dat stakeholders in winkelgebieden flink aan de slag moeten om negatieve trends te keren. Daar zijn voldoende kansen voor.

Aan de slag

De problemen zijn niet gebaseerd op tijdelijke trends, maar op structurele ontwikkelingen die doorzetten, aldus Voss en Zwijnenburg. Als er niets gebeurt, dreigt een neerwaartse spiraal. Retailers, gemeenten en vastgoedeigenaren moeten flink aan de slag. Zij zetten een aantal ideeën op een rij die een nieuwe impuls aan winkelgebieden kunnen geven. De hoofdlijn is als volgt:

  • Onderzoeksbureau Locatus gaf recent enkele waarschuwingssignalen over winkels en winkelgebieden. De leegstand loopt weer op en de piek van 2015 is bijna bereikt. Ook ziet Locatus dat het risicoprofiel (de kans op leegstand) van panden, gemeten via de Retail Risk Index, al jaren toeneemt. De risico’s zijn nu zelfs de hoogste in de afgelopen 10 jaar. Wij denken dat de signalen van Locatus serieus genomen moeten worden omdat ze gebaseerd zijn op fundamentele factoren die niet zomaar overwaaien, maar versterkt zullen doorzetten. Naast structurele trends zoals urbanisatie en online groei is er een kwaliteitsprobleem met winkels en winkelgebieden.
     
  • Wij zien diverse kansen om nieuwe impulsen aan winkelgebieden te geven: (i) zorg voor centrale regie in winkelgebieden (ii) maak duidelijk waarom de klant moet komen door een duidelijk profiel aan winkelgebieden te geven (iii) breidt de samenwerking tussen retailers, vastgoed en gemeenten uit met andere samenwerkingspartners (onderwijs, cultuur, media) en beloon de samenwerking via financiële prikkels voor stakeholders.
     
  • Stakeholders moeten flink aan de slag om de kansen te realiseren. Als er niets gebeurt, dreigt een neerwaartse spiraal met een voortgaande groei van online en verdere druk op winkels en winkelgebieden. Die neerwaartse spiraal heeft veel verliezers waaronder retailers (druk op traffic en omzet en marge), vastgoedeigenaren (druk op huren en waarden) en gemeenten (verpauperde binnensteden).

Delen:

Bekijk ook

Winterswijk vergroent winkelstraten in recordtempo

Samen met ABH-City, ondernemers en bewoners werkt de gemeente Winterswijk hard aan groene, aantrekkelijke winkelstraten. In maart ging het derde project van start: de Misterstraat. Johan Schomaker (DNWS) was erbij om de meerwaarde van vergroening te belichten. De groenprojecten kunnen rekenen op veel draagvlak en enthousiasme. Ook de uitvoering gaat razendsnel. Benieuwd naar het succesrecept van Winterswijk? Wij delen de belangrijkste ingrediënten!

Winkelcentrum Hoogzandveld Nieuwegein: van plannen naar realisatie 

Winkelcentrum Hoogzandveld in Nieuwegein stond jarenlang voor een uitdaging. Hoewel er noodzaak was voor uitbreiding en vernieuwing, ontbrak het aan de fysieke ruimte en was het lastig om als gezamenlijke eigenaren binnen de Vereniging van Eigenaren (VVE) tot investeringen te komen.  

De binnenstad is geen winkelcentrum meer

"Onze binnensteden veranderen razendsnel. Ooit bruisende winkelgebieden kampen nu met leegstand en de klassieke winkelstad verdwijnt steeds verder uit beeld. De binnenstad is geen winkelcentrum meer - en dat is niet erg. Sterker nog: functieverandering biedt kansen om onze centrumgebieden te herontdekken als levendige, veelzijdige plekken. En ja, ook als plekken waar geld te verdienen valt." Lees de opinie van Farzad Ghaus, DNWS-kennispartner Stad&Co