Onderzoek: Mkb-retailers huiverig voor innovatieve technologie in de winkel

Mkb-ondernemers maken nog maar weinig gebruik van innovatieve winkeltechnologie. Zonde, want het kan veel kansen bieden. Om je als retailer klaar te maken voor de toekomst is het van belang om te investeren. ShoppingTomorrow-expertgroep ‘Innovative Retail Technology’ onderzocht wat de belemmeringen voor retailers zijn.

Innovatieve technologie kan op verschillende manieren een positieve bijdrage leveren aan de bedrijfsvoering van de retailer. Er is via living labs, expertgroepen en onderzoeken veel kennis beschikbaar. Ondanks dat deze kennis de retailer inspireert en interesseert voor innovaties in winkeltechnologie, blijft het gebruik uit. Wat belemmert de retailer en wat is er nodig om ze vooruit te helpen?  

Belemmeringen  

De belangrijkste resultaten van het onderzoek onder mkb-retailers, uitgevoerd door de expertgroep “Innovative Retail Technology’, zijn samengevat in een zogeheten bluepaper. Een tekort aan kennis (30%) is de belangrijkste belemmering om zelf met innovatieve technologie aan de slag te gaan. Gevolgd door een tekort aan budget (28%). Retailers met minder dan vijf werkgevers geven aan een beperkt budget te hebben, en ook het budget van retailer met zes tot tien werknemers is niet hoog. 

In de praktijk blijkt echter dat er voldoende voorbeelden zijn van winkeltechnologie die met een beperkt budget aangeschaft kan worden. Bijvoorbeeld een app-based spaarprogramma of een VR-bril. De onderzoekers vroegen zichzelf daarom af: is er niet meer aan de hand dan alleen budget?  

Ook de factor tijd (22%) wordt veelgenoemd. Het ontbreekt de retailer aan tijd om zich met de mogelijkheden en het gebruik van innovatieve technologie bezig te houden, komt uit het onderzoek naar voren. Ook het gebrek aan geloof in technologie (18%) werd genoemd.  

 Interactieve keuzehulp  

De expertgroep wil retailers in het mkb ondersteunen bij het maken van een keuze voor innovatieve technologie voor hun winkel, door ze te helpen de drempels weg te nemen die hen ervan weerhouden om te innoveren. Daarom ontwikkelt de expertgroep in samenwerking met de retailers een interactieve keuzehulp. Deze wordt in het voorjaar van 2020 gelanceerd. Met deze keuzehulp kunnen retailers op basis van hun kenmerken en ambities een gerichte keuze maken voor (de implementatie van) innovatieve technologie in hun winkel.   

Bluepaper

Benieuwd naar alle resultaten van het onderzoek? Download dan hier de bluepaper.  

De ShoppingTomorrow-expertgroep ‘Innovative Retail Technology’ is een initiatief van INretail, de Retailagenda en de Hogeschool van Amsterdam. Voor het ontwikkelen van de interactieve tool zijn elf experts van negen organisaties uit Nederland en België̈ betrokken.  

Delen:

Bekijk ook

Dit was het congres ‘Groningen: stad in beweging’

Op 30 en 31 mei vond ons tweedaags congres 'Groningen: stad in beweging' plaats. We kijken met trots terug op een geslaagd congres, waarbij binnensteden uit heel Nederland aanwezig waren. Hier lees je alles nog eens rustig na of bleef je het congres opnieuw met het fotoverslag.

Terugblik inspiratiesessie ‘Artificial intelligence in centrumgebieden’

Eind april organiseerden we bij DNWS de inspiratiesessie 'Artificial intelligence in centrumgebieden'. Wilco Verdoold verzorgde een inspirerende sessie en daarom delen wij graag nog wat citaten en tips:

Hoe geef ik écht betekenis aan mijn data?

Data speelt een steeds grotere rol in de aansturing van winkelgebieden. Veel centrumgebieden worstelen met de vraag welke data echt van belang zijn, welke bron of leverancier ze het beste kunnen gebruiken en vooral hoe ze de data vervolgens kunnen benutten en toepassen. Anouk Mensen van onze kennispartner Analyzus neemt je mee in de mogelijkheden en hoe je hierin keuzes kunt maken.