Sla je slag met het Koopstromenonderzoek

Eind februari kwam het Koopstromenonderzoek Oost Nederland uit. Wij merken dat niet iedereen het Koopstromenonderzoek kent en er gebruik van maakt. Wat is het? En hoe kan je je slag hiermee slaan?

Wat is Koopstromenonderzoek?

Elke provincie kan een Koopstromenonderzoek (KSO) doen onder consumenten. Koopstromenonderzoek brengt in beeld waar inwoners boodschappen doen, winkelen en doelgerichte aankopen doen en hoe tevreden ze zijn over de verschillende winkelgebieden. Het wordt dus duidelijk waar en waarom consumenten kopen. Ook kijkt het onderzoek hoe jouw winkelgebied presteert. Hier komt een factsheet uit met daarin informatie over hoe de consument jouw winkelgebied waardeert, bijvoorbeeld qua vergroening en bereikbaarheid. En ook hoeveel consumenten je aantrekt of hoeveel je verliest aan bijvoorbeeld omliggende gebieden.

Wat kun je met dit onderzoek?

De resultaten van het Koopstromenonderzoek en bijbehorende factsheets kun je met jouw gemeente, ondernemersvereniging en vastgoedpartijen bespreken tijdens je overleg over het centrumgebied.

  • Bepaal met elkaar op basis van deze feiten en cijfers het gezamenlijk beeld wat je hebt van je gebied;
  • Beoordeel met elkaar wat goed gaat en wat beter kan;
  • Besluit met elkaar welke acties door wie uitgevoerd worden via beleid gemeente en/of plannen en losse acties door de partners.

Hulp nodig?

De KSO’s zijn hier te vinden

 Heb je een vraag of wil je de resultaten van jouw winkelgebied bespreken? Laat het ons weten door contact op te nemen met onze accountmanagers Johan Schomaker of Marleen Strien.

Delen:

Bekijk ook

De toekomst van de detailhandel richting 2045

Samenvatting van de presentatie van Peter van Heerde (Retail Expert Rabobank) tijdens Optimaal Digitaal op 30 oktober 2025. Peter van Heerde is Retail Expert bij de Rabobank. Hij neemt ons in een heel hoog tempo mee in 40 jaar retail, waarin hij eerst 20 jaar terugkijkt en vervolgens 20 jaar vooruit.

De Binnenstad 2040: Jazeker, de Hypotheker!

Zowel Parijs als Stockholm maken duidelijk dat een binnenstad bij uitstek de plaats is die de drijvende kracht van de stad weerspiegelt en symboliseert. Het is meer dan een geografisch en economisch hart van een stad of regio. Het is het visitekaartje, de multiplier, het kruispunt van wegen in letterlijke en figuurlijke zin. Zulke kern-proposities zijn echter haast nooit het uitgangspunt in binnenstadsdebatten. Lees de column van Oedsen Boersma van DNWS-kennispartner SITE Urban Development.

Stadspartners over de binnenstad van Leiden

In de podcastserie ‘Stadspartners’ gaat Rupert Parker Brady (aanjager in binnensteden en jurylid van de verkiezing Meest Inspirerende Binnenstad van Nederland) in gesprek met smaakmakers en spelbepalers die de ambitie en het geloof hebben om hun binnenstad mooier te maken.