Stadspartners over de binnenstad van Assen

In de podcastserie ‘Stadspartners’ gaat Rupert Parker Brady (aanjager in binnensteden en jurylid van de verkiezing Meest Inspirerende Binnenstad van Nederland) in gesprek met smaakmakers en spelbepalers die de ambitie en het geloof hebben om hun binnenstad mooier te maken.

In gesprek met stadspartners in Assen

Rupert Parker Brady gaat in deze podcastaflevering in gesprek met Anna Abdulova, directeur Podium Zuidhaege, Kjeld Vosjan, binnenstadsregisseur Assen en Nico Vanderveen, algemeen directeur Warenhuis Vanderveen. De drie stadspartners werken elk op hun eigen manier hard aan de maatschappelijke impact, de economische toekomstbestendigheid en een grotere verblijfskwaliteit van het Asser stadshart.

Een stadshart heeft het recht

Hoe kijkt een buitenstaander naar Assen? Nico Vanderveen, algemeen directeur Warenhuis Vanderveen vertelt: “Als je in de stad komt, dan oriënteer je je en dan zeg je: “Oh, leuk stadje.” Dan bedoel je niet een damwandprofiel hok achter op het industrieterrein waar van alles wordt verkocht. Dan bedoel je die binnenstad. Hoe voel je je daar? Hoe is de mix van cultuur, erfgoed, dienstverlening, horeca, detailhandel? Dus dat is identiteit. En imago, dat is meer van de eigen inwoners. Hoe ontleen je trots of geborgenheid aan je eigen woonomgeving? Nou, dat is precies wat Anna hier vertelt. Want het imago wordt ook voor een heel groot deel bepaald door dat stadshart. Een stadshart heeft het recht zou je zeggen. En de bestuurders hebben de plicht om een stadshart het primaat te geven. Dat vind ik. Gewoon voor het maatschappelijk geluk.”

Benieuwd naar de volledige podcast? Klik hier om de podcast te luisteren.

De podcastserie wordt mede mogelijk gemaakt door DNWS.

Delen:

Bekijk ook

Zet jouw centrum op de kaart bij de gemeenteraadsverkiezingen 

18 maart 2026 lijkt nog ver weg, maar de voorbereidingen zijn al gestart. Politieke partijen werken deze zomer aan hun verkiezingsprogramma’s – dé basis voor de (in)formatie en het coalitieakkoord. Dit is hét moment om de standpunten van jouw centrumgebied onder de aandacht te brengen.

Winterswijk vergroent winkelstraten in recordtempo

Samen met ABH-City, ondernemers en bewoners werkt de gemeente Winterswijk hard aan groene, aantrekkelijke winkelstraten. In maart ging het derde project van start: de Misterstraat. Johan Schomaker (DNWS) was erbij om de meerwaarde van vergroening te belichten. De groenprojecten kunnen rekenen op veel draagvlak en enthousiasme. Ook de uitvoering gaat razendsnel. Benieuwd naar het succesrecept van Winterswijk? Wij delen de belangrijkste ingrediënten!

Winkelcentrum Hoogzandveld Nieuwegein: van plannen naar realisatie 

Winkelcentrum Hoogzandveld in Nieuwegein stond jarenlang voor een uitdaging. Hoewel er noodzaak was voor uitbreiding en vernieuwing, ontbrak het aan de fysieke ruimte en was het lastig om als gezamenlijke eigenaren binnen de Vereniging van Eigenaren (VVE) tot investeringen te komen.