Succesvol Samenwerken aan Centrumgebieden
Op 19 juni lanceert Jorine de Soet haar nieuwe boek Succesvol Samenwerken aan Centrumgebieden op de Provada. In het boek maakt ze duidelijk hoe je samenwerking in centrumontwikkeling praktisch en overzichtelijk aanpakt. Jorine ontwikkelde hiervoor een heldere managementmethode. We spraken haar kort over haar inspiratie en wat ze hoopt dat dit boek teweegbrengt.

Kun je iets over jezelf vertellen?
Al meer dan 30 jaar ben ik actief in de wereld van retail, retailvastgoed en centrumgebieden. Sinds 2002 als eigenaar/oprichter van KIR, Kordaat in Ruimte. Als een van de eerste centrummanagers in ons land rond 1990 heb ik die rol inmiddels op meer dan tien plekken vervuld. Bijvoorbeeld in de binnenstad van Utrecht, Breda en Hilversum, maar ook op de Amsterdamsestraatweg in Utrecht. Een superleuke plek, waar de hele wereld aan je voeten ligt. De SWOT-analyse die ik daar maakte, kreeg de titel: Amsterdamsestraatweg, een Wereldse Straat, van alle markten thuis. Ik houd van die multiculturele centrumgebieden. Die zijn altijd zó uniek!
Overal was ik een ander soort centrummanager, omdat de plek altijd maatwerk vraagt. Daarnaast heb ik voor veel centrumgebieden gedragen, integrale centrumvisies opgesteld; voor de binnenstad van Utrecht zelfs twee keer. Ook voor onder andere Uden en Gent. Voor wijkwinkelcentra heb ik dat ook gedaan, meestal gevolgd door een herontwikkeling, waarbij ik projectleider was vanaf de initiatieffase tot en met de realisatiefase. Het oprichten van eigenarenverenigingen vind ik heel belangrijk, en dat doe ik daarom ook. Bijvoorbeeld in Utrecht en Enschede.
Ik voel me echt bevoorrecht met zulk leuk werk! Toch heb ik daarnaast ook nog een heel leven. Ik maak deel uit van een gezin met mijn man, dochter en onze kat. Dat gezin vormt echt mijn fundament. Thuis ben ik zorgzaam en houd ik me graag bezig met koken, planten, bloemen, lezen en sieraden maken. Ook ben ik dol op dierentuinen. Daarnaast sport ik regelmatig en sinds kort geef ik spinningles. Ik heb ook nog een uitgebreid sociaal leven met veel vriendinnen en vrienden.
Waarom heb je dit boek geschreven?
Schrijven is voor mij meer dan informatie overbrengen. Het is een creatief proces dat me helpt om in balans te blijven in dit drukke leven. Als ik schrijf, kom ik na zo’n tien minuten meestal in een flow. Dan wordt schrijven het componeren van teksten. Schrijven heb ik dan ook altijd gedaan: brieven, kaartjes, dagboeken, gedichten.
Mijn eerste publicatie als zelfstandig ondernemer ontstond eigenlijk toevallig. Ik wilde Edwin Brugman, een goede relatie van mij en uitgever van Shopping Centre News, graag helpen, omdat hij niet altijd voldoende kopij had. Dat groeide uit tot een bijna 20-jarige samenwerking, waarin ik verschillende reeksen heb ontwikkeld en geschreven. Ook door toeval kwam er een eerste boek, en daarna volgden er meer. Inmiddels schrijf ik alweer geruime tijd voor PropertyNL, en dat vind ik heel leuk!
De directe aanleiding voor dit boek was een opdracht van een paar jaar geleden. Ik werkte in een team waarin geen verbinding ontstond. Teamleden zaten niet lekker in hun vel (corona) en gunden elkaar geen succes (dat hangt vaak samen). Ik werd daar heel ongelukkig van en besloot daarom te stoppen. Dát was het moment waarop ik dacht: hier moet ik iets mee. En toen besloot ik dit boek te schrijven.
Wat maakt samenwerken in centrumgebieden zo lastig – en zo waardevol?
Ik denk dat samenwerken altijd best lastig is, niet specifiek in centrumgebieden. Zolang de neuzen dezelfde kant op staan, is het leuk en gezellig. Maar bij langdurige ontwikkelprojecten (zo zie ik centrummanagement ook) ben je het niet altijd met elkaar eens. Dán komt het erop aan of je echt kunt samenwerken.
Samenwerken in centrumgebieden is niet lastiger dan op andere plekken. Overal gaat het erom dat je samen iets wilt bereiken en daarbij ook je eigen belang dient. Het lastigste aan samenwerking is dat wij mensen zijn, met ego’s. Als dat niet zo was, hadden we geen oorlog, om maar een actueel thema te noemen. De behoefte om gelijk te krijgen is menselijk, maar helpt vaak niet. Er zijn ook mensen die zich graag beter of superieur voelen aan een ander. Dat helpt de samenwerking meestal ook niet.
Samenwerken is in mijn ogen waardevol als het gebeurt op basis van gelijkwaardigheid en respect voor elkaars belangen. Ook een heldere structuur en duidelijke afspraken zijn belangrijk. Als dat lukt, en teamleden gunnen elkaar oprecht succes, dan kan samenwerken je vleugels geven. Dan werk je écht samen. In dat soort teams word ik altijd heel gelukkig. Dan stijgt iedereen boven zichzelf uit. Je kunt zelfs een conflict omzetten in momentum. Daar kunnen mooie projecten uit ontstaan.
In Ede hebben we zo’n team. Ik ben daar voorzitter van Platform Ede Centrum (PEC), een samenwerkingsorganisatie van vastgoedeigenaren (BIZ), ondernemers en de gemeente. Samen kijken we naar wat de binnenstad van Ede nodig heeft en zetten we daarop in. We hebben gekozen voor een heldere structuur waarin iedereen eigen taken en verantwoordelijkheden heeft. De sfeer in het team is goed: gebaseerd op gelijkwaardigheid, respect en vertrouwen. Dat moet je wel voortdurend bewaken. Een gevoel van veiligheid is een keiharde voorwaarde voor goede samenwerking. Daar werken we continu aan.
In Ede hebben we bovendien een heel goede centrummanager én een heel goede straatmanager. Zij zetten zich dagelijks in voor een sterk centrum. Zonder hen zijn wij als bestuur weinig waard. In mijn rol helpt het dat ik dit werk zelf jaren heb gedaan en nog steeds doe. Ik weet dat je vaak ‘onzichtbaar’ bezig bent met zaken die er echt toe doen.
Wat vind je zelf het leukste hoofdstuk?
Oef! Dat is bijna een gewetensvraag. Ik denk dat ik zelf de analyse van de cases het leukste vind. Dan zie je concreet hoe de samenwerkingsmethode ingezet kan worden om het proces constructief vorm te geven. In die cases komt alles bij elkaar:
- De gemeenschappelijke ambitie
- De passende organisatiestructuur met spelregels
- De noodzaak en wil tot samenwerking
- Het belang van respect en vertrouwen
- De inzet van mensen en middelen
- Het belang van kunnen volhouden en continuïteit
Maar ook het hoofdstuk over vertrouwen is interessant. Dat laat zien dat vertrouwen uit meer bestaat dan alleen een onderbuikgevoel, terwijl dat vaak onze eerste associatie is. En het hoofdstuk met het lijstje dat je kunt gebruiken wanneer je een samenwerkingsverband wilt opstarten of de kwaliteit ervan wilt bijsturen: overzichtelijk en praktisch.
Wat hoop je dat dit boek teweegbrengt?
Ik hoop dat de inhoud van het boek mensen die met elkaar willen samenwerken helpt om dit zorgvuldig en gestructureerd te doen. In plaats van zomaar ergens beginnen en zien waar het schip strandt.
Ik hoop dat het hen helpt om overzicht te krijgen en te houden, en dat het hen inspireert om samen mooie ambities te bereiken. Ook hoop ik dat het hen helpt om af en toe even stil te staan, rust te ervaren en het proces te overzien. In plaats van maar door te gaan in de waan van de dag.
Het is mooi als de inhoud van het boek mensen laat kijken naar samenwerken als Samen Werken – en als een middel. Het wordt vaak tot doel verheven, en dat is echt flauwekul.
Daarnaast geeft het boek ook veel inzicht in de markt zoals die nu functioneert, en de context waarbinnen dat gebeurt. Zo vind je informatie over het waarom van bepaalde ontwikkelingen. Dat vind ik zelf altijd heel interessant.
Tot slot…
Tot slot ben ik heel blij met de mensen die een rol hebben gespeeld in de totstandkoming van dit boek. Alle tegenlezers – onder wie vooral Herman Kok en Marcel Sanderse – en iedereen die bij de onderzochte cases betrokken is.
Jacques de Win, adviseur Retailagenda bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, schreef een voorwoord waar ik heel blij van word.
En Wabe van Enk, Renée Limmen en Sasja Albersen boden me de ruimte om tijdens de PROVADA op de stand van PropertyNL aandacht te besteden aan dit boek.
Meer informatie?
Wil je meer weten over het boek van Jorine? Kijk dan op de website van SPRYG Real Estate Academy.