Binnensteden moeten harder werken aan hun onderscheidend vermogen

Onlangs heeft Sandenburg-DST zich als nieuwe kennispartner aangesloten bij DNWS, welkom! Senior concept strateeg Rupert Parker Brady stelt Sandenburg-DST graag aan jullie voor en vertelt over de plannen voor 2023. Als strategisch consultancy en conceptontwikkelingsbureau acteert Sandenburg-DST door heel Nederland als aanjager in centrumgebieden, ontwikkelaar van destinaties en gangmaker bij stedelijke vernieuwingstrajecten.

Onderscheidend vermogen

“Het team van Sandenburg-DST werkt enerzijds voor grote merken als Unilever, HEMA, Tony’s Chocolonely en SPAR. Anderzijds hebben wij de afgelopen 15 jaar aan de basis gestaan van de revitalisatie van binnenstedelijke gebieden als Haagsche Bluf, Willemsoord Den Helder en Maritiem District Rotterdam. Wij denken niet alleen dat alle stakeholders in centrumgebieden nauwer moeten samenwerken, maar ook dat vooral binnensteden harder moeten werken aan hun onderscheidend vermogen. Zonder een heldere positionering en brand identity maak je geen impact en word je niet gekozen. Dat vergt lef, scherpe keuzes en doorzettingsvermogen. Denk aan: hoe je als centrumgebied transformeert van monofunctioneel naar mixed use, en nadenkt over inbedding van de groeiende deeleconomie door o.a. de ontwikkeling van een ecosysteem van hybride werk- en ontmoetingsplekken buiten kantoorlocaties in centrumgebieden.”

Amstel 1 Amsterdam

“Een vitale, leefbare stad met de beste voorzieningen en een hoge verblijfskwaliteit, nodigt haar burgers en bezoekers ook uit in eigen huis. Sandenburg-DST is in de hoofdstad nauw betrokken bij de metamorfose van de begane grond van het stadhuis. De Stopera wordt een open, gastvrije en levendige plek die verbinding maakt met de omgeving. ‘Amstel 1 Gemaakt in Amsterdam’ is de naam van een collectief ondernemers – waaronder onze CEO Markus Konings – die ontwikkelaar en exploitant is van de ruimtes in de plint.

Amstel 1

De begane grond krijgt in 2023 dankzij een ingrijpende verbouwing aan de kant van het Waterlooplein grote openingen, waardoor een directe verbinding met de wereldberoemde markt ontstaat. Vanaf 2024 is de binnenruimte getransformeerd tot een trekpleister met meerdere functies en bestemmingen. Hierbij ligt de nadruk op food, ambacht, cultuur, groen en de lokale maakindustrie. Bezoekers worden hier verleid door het multiculturele en inclusieve aanbod van maatschappelijke en commerciële Amsterdamse bedrijven en makers. En uitgenodigd om deel te nemen aan tal van activiteiten via een programmering met diverse evenementen, onder meer in samenwerking met Nationale Opera & Ballet.”

De verbonden stad

“Wij werken elke dag hard aan het maken van verbindingen, het creëren van klantbelevenissen, het samenbrengen van ondernemers met vastgoedeigenaren en het vertellen van verhalen. Zo werken we momenteel voor Zeestad, de uitvoeringsorganisatie die in opdracht van gemeente Den Helder en provincie Noord-Holland al jaren met zichtbaar resultaat werkt aan de vernieuwingsopgave in het stadshart van de marinestad. In september 2023 gaat Zeestad de successen met andere middelgrote gemeenten delen. En tegelijkertijd stakeholders in Den Helder uitnodigen om 15 jaar vooruit te kijken. Dit vindt allemaal plaats tegen de achtergrond van SAIL Den Helder/Marinedagen en de opening van het nieuwe stadhuis op Willemsoord. Wij zijn instrumenteel in het mede organiseren.

Willemsoord

Lees hier meer over kennispartner Sandenburg-DST.

www.sandenburg-dst.com

Delen:

Bekijk ook

Winterswijk vergroent winkelstraten in recordtempo

Samen met ABH-City, ondernemers en bewoners werkt de gemeente Winterswijk hard aan groene, aantrekkelijke winkelstraten. In maart ging het derde project van start: de Misterstraat. Johan Schomaker (DNWS) was erbij om de meerwaarde van vergroening te belichten. De groenprojecten kunnen rekenen op veel draagvlak en enthousiasme. Ook de uitvoering gaat razendsnel. Benieuwd naar het succesrecept van Winterswijk? Wij delen de belangrijkste ingrediënten!

Winkelcentrum Hoogzandveld Nieuwegein: van plannen naar realisatie 

Winkelcentrum Hoogzandveld in Nieuwegein stond jarenlang voor een uitdaging. Hoewel er noodzaak was voor uitbreiding en vernieuwing, ontbrak het aan de fysieke ruimte en was het lastig om als gezamenlijke eigenaren binnen de Vereniging van Eigenaren (VVE) tot investeringen te komen.  

De binnenstad is geen winkelcentrum meer

"Onze binnensteden veranderen razendsnel. Ooit bruisende winkelgebieden kampen nu met leegstand en de klassieke winkelstad verdwijnt steeds verder uit beeld. De binnenstad is geen winkelcentrum meer - en dat is niet erg. Sterker nog: functieverandering biedt kansen om onze centrumgebieden te herontdekken als levendige, veelzijdige plekken. En ja, ook als plekken waar geld te verdienen valt." Lees de opinie van Farzad Ghaus, DNWS-kennispartner Stad&Co