CentrumManagement Academy: Leren door het in de praktijk te doen

Op 15 februari verzamelden 14 enthousiaste deelnemers zich in het hotel theater Figi in Zeist. Op het programma stond de eerste kennismaking voor de opleiding tot centrummanager van de CentrumManagement Academy (CMA). DNWS mocht als partner van CMA de aftrap bijwonen.

Bijeenkomst-CentrumManagement-Academy

CentrumManagement Academy heeft de afgelopen drie jaar zijn bestaansrecht bewezen. Er zijn al 75 mannen en vrouwen tot aspirant centrummanagers opgeleid. Op 15 februari 2022 hadden 14 mensen zich aangemeld voor de start van de opleiding. Ieder met hun eigen redenen en overtuigingen. Een diverse groep mensen: starters in het vak, ondernemers met een eigen winkel, centrummanagers en mensen met een rugzak vol ervaring. Vaak al actief bij een bestuur in een centrumgebied of in een gemeente.  

De kick-off van de opleiding werd verzorgd door ‘docenten’ en vooral ervaren centrummanagers René Hendriks, Jeroen Roose – van Leijden, Kjeld Vosjan en Peter Brouwer. Ze gaven een inleiding waarom ze drie jaar geleden met CMA waren gestart? Vanuit ondernemersverenigingen, gemeenten en vastgoedeigenaren is er een grote vraag naar een vernieuwende aanpak om winkelgebieden toekomstbestendig te maken en naar professionals die zo’n aanpak succesvol weten uit te rollen. Het aanbod van centrummanagers in Nederland is niet groot en er wordt vaak gezocht naar het ‘schaap met vijf poten’. Tegelijkertijd wordt het wiel door heel Nederland steeds opnieuw uitgevonden. Vanuit deze wens is CMA opgericht.

Waar loop je tegen aan?

De deelnemers werd gevraagd om aan te geven waar ze op dit moment tegenaan lopen. Dat varieert van het managen van verwachtingen, ondernemers die wel tevreden zijn maar niet actief meedoen, het bepalen waar je je projectgrenzen stelt, de verantwoording richting collega’s, het stellen van prioriteiten, het samenbrengen van verschillende partijen, werken met verschillende ambities, het meten van data, tot en met budget en begroting. Er wordt veel verwacht van de rol van centrummanager!

Verwachtingen

De deelnemers gaven te kennen dat ze hun kennis en netwerk willen vergroten. Ze waren voornamelijk benieuwd hoe collega’s omgaan met incidenten in hun werk als centrummanager. Deelnemers zoeken naar structuur, synergie en handvatten. In de hoop antwoorden te krijgen op dilemma’s waar ze voor gesteld staan. Speciaal voor de opleiding werd er een Chainels kanaal ter beschikking gesteld, waarin deelnemers gedurende de opleiding met elkaar vragen en kennis kunnen delen. Er waren deelnemers die de ambitie uitspraken om toe te groeien naar de functie van centrummanager.

Stuurwiel

Na de introductie maakte de groep kennis met het zogeheten stuurwiel. De belangrijkste tool die gedurende de opleiding wordt gebruikt om te laten zien hoe je als deelnemer scoort op de verschillende competenties, die belangrijk zijn voor een centrummanager. De tool helpt je om te zien waar je staat,  en waar je nog aan de slag mee moet. Deelnemers krijgen tijdens de opleiding hulp bij hoe ze zichzelf kunnen verbeteren. 

Afsluiting

De kennismakingsmiddag eindigde met een praktijkopdracht om alvast te proeven hoe de opleiding in elkaar zit. Het was opvallend dat alle deelnemers, die ’s ochtends timide luisterden naar de uitleg, druk en vol enthousiasme met elkaar in gesprek raakten. Het netwerk begint te groeien. 

Meer informatie

Ben je zelf benieuwd of de opleiding iets voor jou kan zijn? Neem dan contact op met Rene Henriks via rene@centrummanagementacademy.nl of lees alvast meer op de website van CMA.

Delen:

Bekijk ook

Hoe aantrekkelijk zijn de pleinen in jouw centrumgebied?

Pleinen functioneren in veel gevallen als de ‘kloppende harten’ van onze samenleving. Maar hoe zorg je ervoor dat pleinen voldoende aantrekkelijk zijn? Daar is onderzoek naar gedaan!

Bewonersinitiatieven essentieel voor toekomstige winkelgebieden

Het traditionele winkelcentrum maakt plaats voor een meer dynamische plek, waar zich steeds vaker bewonersinitiatieven vestigen die toegevoegde waarde bieden. Wij spraken met Frodi Fransman (Landelijk Samenwerkingsverband Actieve bewoners) over de toenemende behoefte aan gemeenschap en voorbeelden in winkelgebieden.

Sla je slag met het Koopstromenonderzoek

Eind februari kwam het Koopstromenonderzoek Oost Nederland uit. Wij merken dat niet iedereen het Koopstromenonderzoek kent en er gebruik van maakt. Wat is het? En hoe kan je je slag hiermee slaan?