De historische binnenstad van Purmerend zal de komende jaren een transitie doormaken

Purmerend heeft zich onlangs aangesloten bij DWNS. Wij vroegen Inge Reijmer, programmamanager binnenstad (ruimtelijk en maatschappelijk domein), naar de opgave voor Purmerend komende jaren en waarom zij kiezen voor DNWS.

Wat kenmerkt Purmerend? 

Purmerend-plein

“Je vindt in en nabij de historische binnenstad een prachtig aanbod van lokale helden en een flink aantal nationale winkelketens. Gezellige straatjes, de kaasmarkt, Purmerends museum, theater de Purmaryn, water, een mooi overdekt winkelcentrum Eggert en niet te vergeten; de Koemarkt, een heerlijk horecaplein waar het tijdens alle jaargetijden goed toeven is. Het terras van BRASA Bar & Kitchen aan dit horecaplein is zelfs uitgeroepen tot het mooiste terras van Nederland! Purmerend heeft veel cultureel aanbod, diverse wandeltochten, een kindertheater, filmhuis en een mooie haven waar je een boot kunt huren. De stad ontbreekt aan niets!” 

Waarom is Purmerend deelnemer geworden van DNWS?

“DNWS is voor mij een verbinder van kennis en onderzoek dat wordt gedaan naar het toekomstbestendig maken en houden van winkelgebieden en de winkelstructuur. Kennis delen, samenwerken, inspireren, netwerken, en brainstormen zijn woorden die DNWS typeren. Dat is precies wat binnensteden op dit moment hard nodig hebben.” 

Wat heeft in Purmerend op dit moment de meeste aandacht? 

“De historische binnenstad van Purmerend zal de komende jaren een transitie doormaken. De gevolgen van corona en de terugloop in de detailhandel dwingen ondernemers en overheid tot het maken van keuzes. Anderzijds zal door de fusie met gemeente Beemster, de bevolkingsgroei en de versmelting met het Waterlandskwartier de binnenstad een nog prominentere plaats in de gemeente en de regio krijgen. Deze ontwikkelingen vragen om een gezamenlijke kwaliteitsslag in het centrumgebied en versterking van haar stedelijke en regionale functie. De binnenstad behoudt hierbij haar onderscheidende waarde, die uitnodigt tot verblijven, wonen, kopen en zakendoen; genieten, dé bruisende plek waar evenementen en markten plaatsvinden.” 

Heb je een vraag aan Inge of wil je eens sparren? Je kan contact opnemen via im.reijmer@purmerend.nl.  

Wil je ook weten wat DNWS voor jouw winkelgebied kan betekenen? Neem contact op met Hester Bunnik (06 – 55 23 71 59, h.bunnik@dnws.nl).

Delen:

Bekijk ook

Leiden in 2035: binnenstad met beste belevingsgebied van Nederland 

In Leiden moet het draaien om de totaalbeleving. "Je komt er om te winkelen, je blijft er om vanaf de grachten de stad te beleven, je gaat er naar een museum en je blijft er om te dineren" zegt centrummanager Gijs Holla. Bekijk het toekomstperspectief van Leiden voor 2035.

“Participeren kun je leren”

Hoe zet je een succesvol participatietraject in centrumgebieden op? Bewoners betrekken klinkt eenvoudig, maar waarom is dit zo belangrijk en hoe pak je dit aan? Wessel Brocken (Bureau Buhrs) deelt zijn ervaringen.

Thema ‘Talent & Impact’ centraal tijdens Nationaal Congres Citymarketing 2024

Op donderdag 6 juni vond in Tilburg het Nationaal Congres Citymarketing plaats. Het thema: uitdagingen omtrent Talent & Impact. Het vinden en binden van talent is een cruciale zaak voor elke stad en regio. Hoe binden steden talent? Accountmanager Marleen Strien deelt haar inzichten van deze dag.