De kracht van lokaal

Als accountmanager van DNWS komt Albert in de meest uiteenlopende winkelgebieden. Eén ding hebben deze volgens hem gemeen: daar waar lokale ondernemers actief zijn, of dat nu gaat om een ondernemer in een winkelgebied of om een plaatselijke supermarktondernemer, daar zie je ook lokale betrokkenheid. 

Veel energie

Onlangs is Ik Onderneem!- expert van DNWS, onder de naam ‘Daarom lokaal’ een campagne gestart die laat zien dat winkelgebieden en haar stakeholders er iets moois van maken en dat lokaal veel energie is. Albert is enthousiast over deze positieve beweging.

“De voorzitter van de plaatselijke ondernemersvereniging is bijna altijd een lokale ondernemer. Deze is vaak ook de aanjager om samen met andere stakeholders aan de verbetering van een winkelgebied te werken. En het zijn meestal de ondernemers die actief betrokken zijn bij allerlei lokale verenigingen. Ik kom uit de supermarktbranche, daar heb ik veel supermarktondernemers ontmoet die lokaal actief waren. In Gieten bijvoorbeeld voerde de eigenaar van de toenmalige C1000 elk jaar met hun team medewerkers een musical op voor de dorpsgemeenschap. Dat zorgt voor enorm veel onderlinge verbinding. Deze supermarkt werd dan ook niet voor niets landelijk twee keer tot supermarkt van het jaar uitgeroepen.”

Albert Stadman

Persoonlijk

“Naast dat een lokale ondernemer zich vaak inzet voor de gemeenschap kent deze veel van zijn klanten persoonlijk. Zo herinner ik me nog altijd de bedrijfsleider van Schoenenreus in Emmen die ons, toen onze kinderen nog klein waren, altijd persoonlijk begroette. Hij dacht altijd met ons mee als klant en gaf soms het advies nog even te wachten met kopen, omdat er nog nieuwe schoenen binnen zouden komen. Natuurlijk heeft  ‘daarom lokaal’ ook te maken met het ‘direct beschikbaar zijn’ voor de klant. En mocht iets niet goed zijn, dan is de lokale ondernemer dichtbij en zal  – een uitzondering daargelaten-  de klant juist vanwege het persoonlijk contact naar tevredenheid worden geholpen. Andersom levert lokaal kopen ook voordeel op voor de ondernemers, doordat zij meer omzet hebben en daarmee de levensvatbaarheid van het winkelgebied toeneemt. Het resulteert in minder leegstand, een attractiever winkelgebied en indirect voor de consument zelf een betere woonomgeving.  Kortom: ‘Daarom Lokaal’ staat voor onderlinge betrokkenheid tussen ondernemer en consument.”

Meer info?

Neem contact op met Johan Schomaker via 06 46 20 22 31, j.schomaker@dnws.nl.

Delen:

Bekijk ook

Culemborgse succesformule: vrijwilligers als hart en ziel van de binnenstad

Culemborg is een kleine stad met 30.000 inwoners, maar groots in ideeën en ambities. Wij spraken met Manoli Martín-Camuñas Romero (regisseur binnenstad Culemborg) over hoe de vrijwilligers zo'n succes maken van de binnenstad.

Thema ‘Talent & Impact’ centraal tijdens Nationaal Congres Citymarketing 2024

Op donderdag 6 juni vond in Tilburg het Nationaal Congres Citymarketing plaats. Het thema: uitdagingen omtrent Talent & Impact. Het vinden en binden van talent is een cruciale zaak voor elke stad en regio. Hoe binden steden talent? Accountmanager Marleen Strien deelt haar inzichten van deze dag.

Dit was het congres ‘Groningen: stad in beweging’

Op 30 en 31 mei vond ons tweedaags congres 'Groningen: stad in beweging' plaats. We kijken met trots terug op een geslaagd congres, waarbij binnensteden uit heel Nederland aanwezig waren. Hier lees je alles nog eens rustig na of bleef je het congres opnieuw met het fotoverslag.