De marketing van een (winkel)gebied: relevant blijven vraagt om scherpe keuzes maken

Vandaag de dag moet je als (winkel)gebied steeds meer uit de kast halen om relevant te zijn en te blijven voor je bezoekers. Maar hoe doe dat? En hoe weet je welke aspecten van je winkelgebied je in de ‘etalage’ moet zetten? Alleen als je dat weet kun je de juiste keuzes maken. DNWS-expert Jeroen Roose geeft advies. 

Door Jeroen Roose

“Een consument heeft vandaag de dag steeds meer te kiezen. Als consument ligt de wereld aan je voeten. Er is volop keuze. Producten en diensten van over de hele wereld zijn 24 uur per dag te verkrijgen en worden binnen één dag of soms dezelfde dag nog eenvoudig bij je thuis afgeleverd. Dit betekent dat je vandaag de dag als (winkel)gebied steeds meer uit de kast moet halen om op te vallen en relevant te zijn en te blijven voor je bezoekers. Hoe zorg je ervoor dat je als (winkel)gebied relevant blijft? Hoe weet je welke aspecten van je (winkel)gebied je in de ‘etalage’ moet zetten?”

Voor wie ben je als (winkel)gebied relevant? 

“Als expert houd ik mij binnen platform DNWS onder meer bezig met de Kom-In-Actie trajecten. Daar stel ik de gebieden die deze trajecten doorlopen de vraag: voor wie ben je relevant? Of anders gezegd, wie zijn als gebied je belangrijkste doelgroepen. Want als je niet weet voor wie je relevant bent, of nog beter gezegd voor wie je relevant moet zijn, dan is het onmogelijk om scherpe keuzes te maken.”

Waarom komen bezoekers naar je (winkel)gebied?

“Op het moment dat je als (winkel)gebied weet wie je belangrijkste doelgroepen zijn dan is het vervolgens belangrijk om te weten waarom ze naar je (winkel)gebied toekomen of zouden moeten komen. Wat heb je die belangrijkste doelgroepen te bieden? Maar ook, wat heb je ze (nog) niet te bieden? Door stil te staan bij deze vragen breng je als gebied goed in kaart wat je de consument in potentie te bieden hebt en wat er nog ontbreekt.”

Kiezen heeft gevolgen

“Echter met het alleen in kaart brengen van wat je de belangrijkste doelgroepen te bieden hebt onderscheid je je nog niet van andere gebieden. Dat lukt pas wanneer je benoemt welke zaken je de te bieden hebt of zou kunnen bieden die andere gebieden de bezoeker niet of in mindere mate kunnen bieden. Mijn moeder zei vroeger altijd: “Kiezen heeft gevolgen”.  Daarom daag ik (winkel)gebieden uit om scherp te kiezen wat ze in de ‘etalage’ zetten. Goede citymarketing van je gebied valt of staat met de juiste scherpe keuzes. Door scherpe keuzes te maken lukt het (winkel)gebieden om zich te onderscheiden en relevant te blijven: wie kiest wordt gekozen.”

Meer informatie 

Meer weten over hoe de experts van DNWS je kunnen helpen om voor je (winkel)gebied de juiste keuzes te maken en zo bij te dragen aan geslaagde citymarketing? Neem dan contact op met Johan Schomaker via 06 46 20 22 31, j.schomaker@dnws.nl.

Jeroen Roose-van Leijden is expert bij DNWS, directeur bij het Utrechtse advies en organisatiebureau Hisa dat ondernemerscollectieven ondersteunt door heel Nederland, centrummanager van het centrum van Utrecht en een van de vier initiatiefnemers van de learning-by-doing opleiding voor centrummanagers de Centrummanagement Academy.

Delen:

Bekijk ook

Inspiratiedag VANG Buitenshuis – afval in centrumgebieden 

Woensdag 13 november organiseerde VANG Buitenshuis de jaarlijkse Inspiratiedag Bedrijfsafval. DNWS-accountmanager Marleen Strien hielp mee in de organisatie en deelt...

De moderne agora

Gisteren (11-11-2024) vond in het Provinciehuis Zuid-Holland het congres 'De binnenstad biedt ruimte' plaats, georganiseerd door De Nieuwe Winkelstraat (DNWS)...

Inspiratiedag Bedrijfsafval

Woensdag 13 november (9.30 - 16.30 uur, Amersfoort) organiseert VANG Buitenshuis de jaarlijkse Inspiratiedag Bedrijfsafval.