De tijd van ‘ouderwetse’ winkelcentrumpromotie is voorbij

Door Frank van der Steen van onze kennispartner FanWork Druktemakers.

Het lijkt misschien een grap, maar hier liep ik vroeger vaak tegenaan. Ik zal het nooit vergeten, in 2019 bezocht ik een schoenmaker in een centrumgebied in Utrecht. Het gesprek verliep als volgt: 

Ik: “Goedemorgen Fred (ik gebruik even een andere naam), jij stoomt toch sportschoenen? Daarmee kun je oude schoenen toch weer zo goed als nieuw maken? En dat weten nog niet genoeg mensen, vertelde je laatst, toch?”  
 De schoenmaker knikt instemmend. “Dat dure apparaat staat nu te vaak stil, nietwaar? Stel dat je daar eens 50% korting op geeft en dat meeneemt in de campagne van ons centrum, gericht op die 500 nieuwe bewoners in de nieuwbouwwijk die hier net is opgeleverd. Dan ben je in één klap veel bekender onder een doelgroep, die zeker interesse heeft. Dat kan zomaar 25 tot 59 nieuwe klanten opleveren,” zei ik enthousiast. 
“Ja maar Frank, als ik dat aanbied, sta ik straks 100 paar schoenen te stomen. Daar heb ik echt geen zin in, man…” zei de winkelier, terwijl hij op een stoel voor zijn winkel zat.  

Pfoe, als ondernemer, optimist en druktemaker moet ik mijzelf even herpakken. Soms is ons werk ondankbaar. Gelukkig is het vaak andersom. Neem bijvoorbeeld Bakkerij Neplenbroek, die op 10.000 flyers vermeldt dat ze brood verkopen voor € 1,-. Die redeneert goed. “Als ik met € 2000,- ervoor kan zorgen dat er 2000 mensen naar mijn winkel komen, dan heb ik het volgens mij goed gedaan.” Dat stemt mij dan weer vrolijk.  

De verbinding 

Maar waar draait ons dagelijks werk eigenlijk om? Wij zijn toch niet verantwoordelijk voor de omzet van de winkeliers? Dat is hun eigen taak. Maar, wij moeten ervoor zorgen dat het hele gebied goed op de kaart staat! Dat het vindbaar is, dat het kwaliteit uitstraalt en de gewenste doelgroep aanspreekt. We moeten de verbinding met het gebied leggen. De verbinding? 

Sommige winkeliers zien niet in dat de tijden in rap tempo veranderen. Ik zie het als mijn taak om hen daarin mee te nemen. Centrumgebieden transformeren snel en worden steeds vaker ingericht als full- servicegebieden met meerdere doelen voor bezoekers, zoals sportscholen, kinderopvang, buurthuizen, tandartsen en gezondheidscentra. 

Het winkelcentrum wordt weer het hart van het hele gebied en de winkelier wordt de verbindende factor. Dat is wat ons te wachten staat in de komende periode. Het is de nieuwe hype waar iedereen het over heeft. Als je wilt dat jouw gebied serieus genomen wordt, dan kun je niet langer aankomen met de ouderwetse marketingtrucjes. Nee, we moeten met de tijd meegaan. We hebben het hier over data-gedreven gebiedsmarketing. Het is de toekomst, of eigenlijk al de realiteit.  

Gebiedsmarketing begint bij het ontwikkelen van een goede strategie. En laat dat nu net zijn waar ik de deelnemers van DNWS bij kan helpen.  Als dit helder is gaan we direct aan de slag. We bepalen dé perfecte marketingmix, de beste partners en zorgen dat we ons vastbijten in de doelgroep, met één doel; meer drukte! 

Als wij klaar zijn, schrik je niet meer van de top 5 opmerkingen van winkeliers. Wij zorgen dat je een antwoord hebt, waar niemand van terug heeft. 

  1. Leuk hoor die drukte, ik had die dag alleen maar minder omzet. 
  2. De leuke evenementen zijn altijd op het plein en nooit bij mij voor de deur. 
  3. Ik ken zelf iemand die dat goedkoper kan. (Verwijzend naar een flyer, poster, Facebook-post, podium, geluidstechnicus, springkussen, artiest). 
  4. Kunnen we niet een keer een leuke ballenbak neerzetten? 
  5. Social media is niet belangrijk want iedereen kent ons centrumgebied al. 

Meer weten? 

Onlangs verscheen er een artikel over digitale marketing van wijkwinkelcentra, dat Frank van der Steen samen schreef met Jeroen Verwaaijen van Strabo en op 11 oktober 2024 organiseert Frank samen met centrumverbinder.nl (René Hendriks) het evenement Optimaal Digitaal met het centrumgebied, waar DNWS mediapartner van is. 

Over Frank 

Frank (42) is eigenaar en dé marketeer van FanWork – Druktemakers. FanWork verzorgt de marketing van 25 winkelgebieden in Nederland. Variërend van wijkwinkelcentra tot stadsdeelcentra en van woonboulevards tot shoppingmalls. FanWork heeft één doel: zorgen dat het drukker wordt in de winkelstraat.  

Frank richt binnen het bedrijf op de strategische vraagstukken. De afgelopen 15 jaar werkte hij met honderden winkeliers, tientallen besturen en vele vastgoedpartijen. 

Delen: