Dorpsplein Zwartsluis kwam precies op het juiste moment

Banketbakkerij Ekkelenkamp, al meer dan 100 jaar gevestigd in Zwartsluis, is sinds 2014 met een webshop via Shopforce actief en sinds maart 2020 staat de webshop op www.dorpsplein-zwartsluis.nl. Wij vroegen eigenaar Roy Ekkelenkamp, die in 2011 de banketbakkerij van zijn ouders overnam, naar zijn ervaringen op het digitale Dorpsplein Zwartsluis en hoe hij kijkt naar de toekomst. 

Van offline naar een combinatie van off- en online

Roy wilde graag online met de banketbakkerij, maar wist nog niet precies hoe. Toen Matthijs de Graaf van Shopforce langskwam met informatie over het digitale platform dorpsplein-zwartsluis.nl was Roy direct enthousiast. “Ik had online nog helemaal niets en keek erg op tegen de prijs van het laten bouwen van een website met webwinkel voor een banketbakkerij in een relatief klein dorp. Binnen wat voor tijd zou ik die investering terugverdienen en hoe pak ik het aan? Matthijs kwam toen precies op het juiste moment met een compleet en prijsvriendelijk pakket om deel te nemen aan Dorpsplein Zwartsluis, waardoor ik nu online vindbaar ben en een webshop heb. Ook de laagdrempeligheid en overzichtelijkheid spraken mij erg aan.” 

Matthijs de Graaf (Shopforce) geeft aan dat Dorpsplein Zwartsluis erg leeft bij de lokale ondernemers in het dorp. “Door (collectief) online gemak, service en lokale beleving helpen we vraag en aanbod (opnieuw) lokaal te verbinden en offline en online bij elkaar brengen. Ondernemers worden middels het platform digitaal compleet ontzorgd. Alles wordt geregeld, van artikelfoto’s en bestelbevestigingen tot aan de financiële verwerking van online betalingen. Alles op basis van een redelijk no-cure-no-pay tarief, waardoor er meer overblijft voor de lokale ondernemer.” Ook aan de klant van de lokale ondernemer wordt gedacht. “Shopforce zorgt ervoor dat klanten van lokale ondernemers online een uitstekende service krijgen. De verwachtingen bij consumenten zijn hoog door de ervaringen bij de grote digitale giganten. Lokaal moet dus minimaal hetzelfde level aan klantenservice worden geboden. Shopforce beantwoordt bijvoorbeeld vragen van consumenten die in de webshop gesteld worden, zodat ze snel reactie krijgen. Een winkelier zit niet de hele dag achter een laptop, wij wel.”  

Online actief zijn versterkt de fysieke winkel

“Online communicatie via sociale media, waarin het ambachtelijk werk achter de coulissen in beeld werd gebracht, zorgde niet alleen voor meer online omzet en nieuwe klanten, maar resulteerde uiteindelijk ook in meer bezoekers in de fysieke winkels. Dit heeft de houding van lokale ondernemers ten opzichte van ‘online’ positief doen kantelen. De angst dat ‘online’ ervoor zorgt dat er minder mensen in de winkel komen is grotendeels verdwenen. Men ervaart dat ‘online’ de winkel versterkt en een nieuwe doelgroep gemakkelijker te bereiken is”, geeft Matthijs aan. “We geven ondernemers tips en delen de succesverhalen van collega-ondernemers met andere ondernemers die gebruikmaken van ons platform. Zo leren ze van elkaar. Ook data laten we ten goede komen aan het winkelgebied, bijvoorbeeld met e-mailcampagnes naar klanten die eerder online besteld hebben. Zo helpen we betrokken klanten creëren die op beslissende momenten aan de lokale ondernemer(s) denken.” 

Ook tijdens corona extra omzet 

Bakkerij-Ekkelenkamp-Roy-Ekkelenkamp

Dat Dorpsplein Zwartsluis voor banketbakkerij Ekkelenkamp op het juiste moment is gekomen, bleek ook wel tijdens de corona-periode vertelt Roy. “Toen de situatie rondom corona begon, is mijn webshop geëxplodeerd. Ik heb toen met meer dan 100% geplust en ook nu blijven de bestellingen via het digitale platform doorlopen. Steeds meer inwoners in het dorp weten het platform te vinden en zien er vooral het gemak van in, doordat ook collega-ondernemers in het dorp, waaronder de slager, groenteboer en bakker meedoen. Klanten kunnen ervoor kiezen hun bestelling via het platform te laten bezorgen of op een door hun gekozen tijdstip op te halen.” Roy geeft aan dat het digitale platform een serieuze aanvulling is op zijn bestaande fysieke winkel en dat hij daardoor ook nieuwe klanten bereikt heeft. Ook Matthijs geeft aan dat de ondernemers op het ‘Dorpsplein’ qua omzet niets nadeligs hebben gemerkt na de lockdown en dat er zelfs sprake is van een stijging. “De teller staat in dit dorpje van 2.000 huishoudens inmiddels ruim over de € 600.000 online omzet dat bij de lokale ondernemers is geland.” 

Samenwerking in het dorp

Tussen verschillende ondernemers in het dorp is een mooie samenwerking ontstaan door middel van het platform. “Als een klant bij 3 winkels bestelt, waaronder onze banketbakkerij, de (brood)bakker, slager of groenteboer, dan wordt de bestelling gratis bezorgd. Wij komen ongeveer 1x per kwartaal bij elkaar om de samenwerking te bespreken en te kijken waar er eventueel verbeterpunten zijn.” 

Succes biedt kansen

Doordat het, mede door de extra omzet die het platform genereert, zo succesvol verloopt met de banketbakkerij ziet Roy kansen in een vrijgekomen pand naast de winkel. “Leegstand in een dorp is nooit goed. Aangezien ik steeds meer met chocolade doe, wil ik in dit pand een chocolaterie beginnen. Enige tijd geleden kocht ik een chocolademachine en de plek in mijn bakkerij werd wat te klein. Het vrijkomende pand komt dus op een goed moment. Uiteindelijk wil ik dat de klant het productieproces van chocolade live kan zien om vervolgens in de chocolaterie zijn of haar aankoop te kunnen doen.” 
Ook Matthijs bevestigt dat een juiste combinatie van on- en offline ondernemen succesvol kan zijn. “Alle activiteiten dragen bij aan weerbare en veerkrachtige lokale ondernemers. Indirect leidt dit tot stilstand van de leegloop van winkelgebieden, of sterker: tot uitbreiding van het winkelaanbod. Het aanwezig zijn in de digitale wereld, daar waar consumenten zich bevinden, heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van de banketbakkerij en ook andere lokale ondernemers.” 

“Naast Zwartsluis zijn er meer succesverhalen van digitale dorpspleinen. Het aantal online bestellingen ligt momenteel 25-30% hoger dan vorig jaar dezelfde tijd, terwijl dat jaar het gemiddeld 500% is gestegen ten opzichte van 2019. We hielden rekening met het scenario dat de corona- versoepelingen tot een daling zouden leiden, maar dat is niet gebeurd, integendeel. Een teken dat toevoegen van gemak aan je aanbod leidt tot meer betrokken en loyale klanten. Tot op heden is via ons local e-commerce platform bijna € 7.000.000 bij lokale ondernemers geland, terwijl de drukste periode nog moet komen in het vierde kwartaal. De verwachting is dat we eind dit jaar richting 9 á 10 miljoen online omzet hebben verwerkt voor lokale ondernemers. Dat zou een verdubbeling betekenen van de totale omzet die van 2014 tot en met 2020 is verwerkt.” 

Shopforce op maatschappelijke missie

“Met Shopforce gaat het goed. Na 10 jaar investeren in een schaalbaar en flexibel local e-commerce platform en leren van de praktijk van de ondernemers, komen we op basis van het aantal bestellingen in een break-even situatie, waardoor we zonder investeerders onze dienstverlening stap voor stap verder kunnen ontwikkelen”, vertelt Matthijs. “Durfinvesteerders zijn altijd geweerd, omdat zij uit zijn op winstmaximalisatie, terwijl wij een eerlijk en duurzaam model nastreven dat uiteindelijk ten goede komt van de lokale samenleving. We zijn sinds de start op een maatschappelijke missie. We willen dat zoveel mogelijk geld terugkeert in de lokale economie en daar langer lokaal blijft circuleren door de inzet van lokale maatschappelijke partners, zodat belangrijke basisvoorzieningen in wijken en dorpen aanwezig blijven en het tot positieve maatschappelijke effecten leidt. Lokale ondernemers sponsoren bijvoorbeeld lokale verenigingen, zorgen voor een aantrekkelijk centrum en maken lokale sociale activiteiten mogelijk, zoals Sinterklaas en Kerst.” 

Matthijs de Graaf van Shopforce is een van de kennispartners van DNWS.

Delen:

Bekijk ook

Thema ‘Talent & Impact’ centraal tijdens Nationaal Congres Citymarketing 2024

Op donderdag 6 juni vond in Tilburg het Nationaal Congres Citymarketing plaats. Het thema: uitdagingen omtrent Talent & Impact. Het vinden en binden van talent is een cruciale zaak voor elke stad en regio. Hoe binden steden talent? Accountmanager Marleen Strien deelt haar inzichten van deze dag.

Dit was het congres ‘Groningen: stad in beweging’

Op 30 en 31 mei vond ons tweedaags congres 'Groningen: stad in beweging' plaats. We kijken met trots terug op een geslaagd congres, waarbij binnensteden uit heel Nederland aanwezig waren. Hier lees je alles nog eens rustig na of bleef je het congres opnieuw met het fotoverslag.

Terugblik inspiratiesessie ‘Artificial intelligence in centrumgebieden’

Eind april organiseerden we bij DNWS de inspiratiesessie 'Artificial intelligence in centrumgebieden'. Wilco Verdoold verzorgde een inspirerende sessie en daarom delen wij graag nog wat citaten en tips: