Een goede plek op de vrijmarkt

blog-Johan-koningsdag

Op Koningsdag trekken mensen massaal naar de vrijmarkten in het hele land. Het bemachtigen van een goede plek is een ware uitdaging, vooral in drukke steden. Sommige mensen zijn fanatiek en proberen zo vroeg mogelijk aanwezig te zijn om een goede plek te bemachtigen, terwijl anderen het meer op hun gemak aanpakken en genieten van de gezelligheid en het samenzijn met anderen. Het is een spel waarbij verschillende tactieken worden ingezet. En uiteindelijk draait het allemaal om één ding: een plekje vinden om je spullen te verkopen en genieten van ontmoetingen met al die verschillende mensen.

In een centrumgebied is dat niet anders. Ondernemers zijn op zoek naar een locatie die goed bereikbaar is en zich in de buurt bevindt van potentiële klanten. Dit kan betekenen dat ze op zoek zijn naar een locatie met veel voetgangersverkeer, in de buurt van openbaar vervoer of met goede parkeermogelijkheden. Ook kan het belangrijk zijn dat de locatie past bij het imago van het bedrijf en dat er andere bedrijven in de buurt zijn die bijvoorbeeld aanvullende producten of diensten aanbieden.

Het is belangrijk om te onthouden dat elk centrumgebied uniek is en zijn eigen specifieke kenmerken en uitdagingen heeft. Door samen te werken en open te staan voor verandering, kunnen we ervoor zorgen dat onze binnensteden en dorpen prettige en leefbare plekken blijven waar mensen graag winkelen, wonen en werken.

Open staan voor verandering lijkt makkelijk maar ik ervaar dat dit voor veel mensen moelijker is dan gedacht. Mijn advies: betrek de klant. Ga in gesprek met klanten, zowel bezoekers als bewoners. Luister actief naar de wensen en behoeften en neem dit mee in je plannen. Het zorgt niet alleen voor een open houding maar ook voor mooie ontmoetingen en gesprekken die je verrijken. Want het verkopen van spullen is belangrijk, maar ontmoetingen met klanten en de maatschappelijke waarde hiervan is eigenlijk waar het om draait.

Een hele fijne Koningsdag!

Johan Schomaker
 j.schomaker@dnws.nl / 06 46 20 22 31

Delen:

Bekijk ook

De Binnenstad 2040: Jazeker, de Hypotheker!

Zowel Parijs als Stockholm maken duidelijk dat een binnenstad bij uitstek de plaats is die de drijvende kracht van de stad weerspiegelt en symboliseert. Het is meer dan een geografisch en economisch hart van een stad of regio. Het is het visitekaartje, de multiplier, het kruispunt van wegen in letterlijke en figuurlijke zin. Zulke kern-proposities zijn echter haast nooit het uitgangspunt in binnenstadsdebatten. Lees de column van Oedsen Boersma van DNWS-kennispartner SITE Urban Development.

Stadspartners over de binnenstad van Leiden

In de podcastserie ‘Stadspartners’ gaat Rupert Parker Brady (aanjager in binnensteden en jurylid van de verkiezing Meest Inspirerende Binnenstad van Nederland) in gesprek met smaakmakers en spelbepalers die de ambitie en het geloof hebben om hun binnenstad mooier te maken.

Het centrum van Tegelen is klei indrukwekkend!

Tegelen is het dörp van de Pannekletsers. Afgelopen jaren is hier 'klei hard' gewerkt aan een aantrekkelijker centrum, waarbij de Tegelse identiteit zichtbaar is gemaakt tot in de kleinste details. De nieuwe inrichting verwijst naar de (grof)keramische industrie waarmee Tegelen groot is geworden. Inwoners zijn weer trots op ‘hun’ centrum.