Een goede plek op de vrijmarkt

blog-Johan-koningsdag

Op Koningsdag trekken mensen massaal naar de vrijmarkten in het hele land. Het bemachtigen van een goede plek is een ware uitdaging, vooral in drukke steden. Sommige mensen zijn fanatiek en proberen zo vroeg mogelijk aanwezig te zijn om een goede plek te bemachtigen, terwijl anderen het meer op hun gemak aanpakken en genieten van de gezelligheid en het samenzijn met anderen. Het is een spel waarbij verschillende tactieken worden ingezet. En uiteindelijk draait het allemaal om één ding: een plekje vinden om je spullen te verkopen en genieten van ontmoetingen met al die verschillende mensen.

In een centrumgebied is dat niet anders. Ondernemers zijn op zoek naar een locatie die goed bereikbaar is en zich in de buurt bevindt van potentiële klanten. Dit kan betekenen dat ze op zoek zijn naar een locatie met veel voetgangersverkeer, in de buurt van openbaar vervoer of met goede parkeermogelijkheden. Ook kan het belangrijk zijn dat de locatie past bij het imago van het bedrijf en dat er andere bedrijven in de buurt zijn die bijvoorbeeld aanvullende producten of diensten aanbieden.

Het is belangrijk om te onthouden dat elk centrumgebied uniek is en zijn eigen specifieke kenmerken en uitdagingen heeft. Door samen te werken en open te staan voor verandering, kunnen we ervoor zorgen dat onze binnensteden en dorpen prettige en leefbare plekken blijven waar mensen graag winkelen, wonen en werken.

Open staan voor verandering lijkt makkelijk maar ik ervaar dat dit voor veel mensen moelijker is dan gedacht. Mijn advies: betrek de klant. Ga in gesprek met klanten, zowel bezoekers als bewoners. Luister actief naar de wensen en behoeften en neem dit mee in je plannen. Het zorgt niet alleen voor een open houding maar ook voor mooie ontmoetingen en gesprekken die je verrijken. Want het verkopen van spullen is belangrijk, maar ontmoetingen met klanten en de maatschappelijke waarde hiervan is eigenlijk waar het om draait.

Een hele fijne Koningsdag!

Johan Schomaker
 j.schomaker@dnws.nl / 06 46 20 22 31

Delen:

Bekijk ook

Culemborgse succesformule: vrijwilligers als hart en ziel van de binnenstad

Culemborg is een kleine stad met 30.000 inwoners, maar groots in ideeën en ambities. Wij spraken met Manoli Martín-Camuñas Romero (regisseur binnenstad Culemborg) over hoe de vrijwilligers zo'n succes maken van de binnenstad.

Thema ‘Talent & Impact’ centraal tijdens Nationaal Congres Citymarketing 2024

Op donderdag 6 juni vond in Tilburg het Nationaal Congres Citymarketing plaats. Het thema: uitdagingen omtrent Talent & Impact. Het vinden en binden van talent is een cruciale zaak voor elke stad en regio. Hoe binden steden talent? Accountmanager Marleen Strien deelt haar inzichten van deze dag.

Dit was het congres ‘Groningen: stad in beweging’

Op 30 en 31 mei vond ons tweedaags congres 'Groningen: stad in beweging' plaats. We kijken met trots terug op een geslaagd congres, waarbij binnensteden uit heel Nederland aanwezig waren. Hier lees je alles nog eens rustig na of bleef je het congres opnieuw met het fotoverslag.