“Gemeenten moeten nu in actie komen om te zorgen dat lokale retail overleeft.”

Als doorgewinterd ondernemer in de retailvastgoedsector ziet Leon Goldwater met lede ogen aan hoe de coronacrisis voor een onvermijdelijke kaalslag in de winkelgebieden zal gaan zorgen. Met online platforms als We Are Pop Up en BIJONS.Amsterdam wil hij de tools bieden om lokale winkels en winkelgebieden er weer bovenop te helpen. De rol van gemeenten is daarbij wat hem betreft cruciaal: “Die moeten nu in actie komen om te zorgen dat lokale retail overleeft.” 

De van origine Australische Leon Goldwater heeft meer dan 20 jaar ervaring in retailvastgoed en alles wat daarbij komt kijken. Wat er nu in de retail gebeurt raakt hem, en al is het einde van de coronacrisis nog lang niet in zicht, Goldwater richt zijn blik vast op het “post coronavirus”. Hij denkt dat We Are Pop Up straks een oplossing kan bieden voor de enorme leegstand die zal ontstaan. We Are Pop Up is een internationaal online platform dat huurders en verhuurders van tijdelijke retail ruimte met elkaar in contact brengt. Het kan daarbij gaan om een hele pop-up store, maar door middel van ‘shop share’ kan ook schapruimte of een deel van een winkel worden gehuurd. We Are Pop Up opereert in grote steden Europa en daarbuiten. Om een idee van de omvang te krijgen: het Verenigd Koninkrijk telt 9000 pop up stores, waarvan bijna de helft in Londen.

Lees het het artikel op de Retailagenda

Delen:

Bekijk ook

De Binnenstad 2040: Jazeker, de Hypotheker!

Zowel Parijs als Stockholm maken duidelijk dat een binnenstad bij uitstek de plaats is die de drijvende kracht van de stad weerspiegelt en symboliseert. Het is meer dan een geografisch en economisch hart van een stad of regio. Het is het visitekaartje, de multiplier, het kruispunt van wegen in letterlijke en figuurlijke zin. Zulke kern-proposities zijn echter haast nooit het uitgangspunt in binnenstadsdebatten. Lees de column van Oedsen Boersma van DNWS-kennispartner SITE Urban Development.

Stadspartners over de binnenstad van Leiden

In de podcastserie ‘Stadspartners’ gaat Rupert Parker Brady (aanjager in binnensteden en jurylid van de verkiezing Meest Inspirerende Binnenstad van Nederland) in gesprek met smaakmakers en spelbepalers die de ambitie en het geloof hebben om hun binnenstad mooier te maken.

Het centrum van Tegelen is klei indrukwekkend!

Tegelen is het dörp van de Pannekletsers. Afgelopen jaren is hier 'klei hard' gewerkt aan een aantrekkelijker centrum, waarbij de Tegelse identiteit zichtbaar is gemaakt tot in de kleinste details. De nieuwe inrichting verwijst naar de (grof)keramische industrie waarmee Tegelen groot is geworden. Inwoners zijn weer trots op ‘hun’ centrum.