“Gemeenten moeten nu in actie komen om te zorgen dat lokale retail overleeft.”

Als doorgewinterd ondernemer in de retailvastgoedsector ziet Leon Goldwater met lede ogen aan hoe de coronacrisis voor een onvermijdelijke kaalslag in de winkelgebieden zal gaan zorgen. Met online platforms als We Are Pop Up en BIJONS.Amsterdam wil hij de tools bieden om lokale winkels en winkelgebieden er weer bovenop te helpen. De rol van gemeenten is daarbij wat hem betreft cruciaal: “Die moeten nu in actie komen om te zorgen dat lokale retail overleeft.” 

De van origine Australische Leon Goldwater heeft meer dan 20 jaar ervaring in retailvastgoed en alles wat daarbij komt kijken. Wat er nu in de retail gebeurt raakt hem, en al is het einde van de coronacrisis nog lang niet in zicht, Goldwater richt zijn blik vast op het “post coronavirus”. Hij denkt dat We Are Pop Up straks een oplossing kan bieden voor de enorme leegstand die zal ontstaan. We Are Pop Up is een internationaal online platform dat huurders en verhuurders van tijdelijke retail ruimte met elkaar in contact brengt. Het kan daarbij gaan om een hele pop-up store, maar door middel van ‘shop share’ kan ook schapruimte of een deel van een winkel worden gehuurd. We Are Pop Up opereert in grote steden Europa en daarbuiten. Om een idee van de omvang te krijgen: het Verenigd Koninkrijk telt 9000 pop up stores, waarvan bijna de helft in Londen.

Lees het het artikel op de Retailagenda

Delen:

Bekijk ook

Zet jouw centrum op de kaart bij de gemeenteraadsverkiezingen 

18 maart 2026 lijkt nog ver weg, maar de voorbereidingen zijn al gestart. Politieke partijen werken deze zomer aan hun verkiezingsprogramma’s – dé basis voor de (in)formatie en het coalitieakkoord. Dit is hét moment om de standpunten van jouw centrumgebied onder de aandacht te brengen.

Stadspartners over de binnenstad van Assen

In de podcastserie ‘Stadspartners’ gaat Rupert Parker Brady (aanjager in binnensteden en jurylid van de verkiezing Meest Inspirerende Binnenstad van Nederland) in gesprek met smaakmakers en spelbepalers die de ambitie en het geloof hebben om hun binnenstad mooier te maken.

Winterswijk vergroent winkelstraten in recordtempo

Samen met ABH-City, ondernemers en bewoners werkt de gemeente Winterswijk hard aan groene, aantrekkelijke winkelstraten. In maart ging het derde project van start: de Misterstraat. Johan Schomaker (DNWS) was erbij om de meerwaarde van vergroening te belichten. De groenprojecten kunnen rekenen op veel draagvlak en enthousiasme. Ook de uitvoering gaat razendsnel. Benieuwd naar het succesrecept van Winterswijk? Wij delen de belangrijkste ingrediënten!