Groei in run- en funwinkelgebieden, ondanks daling winkelpanden

Hoe zit dit precies? Gerlant Lettinga (Retail Insiders) maakte een analyse van de verschillende type winkelgebieden in 2025 t.o.v. 2019. Het Nederlandse winkellandschap heeft er ten opzichte van 2019 meer fun- en run winkelgebieden bij gekregen. Wel bieden de winkelgebieden minder, maar in omvang gemiddeld grotere, detailhandelspanden. Uitbreiding in m2 winkelverkoopvloeroppervlakte heeft vooral plaatsgevonden in het convenience (run) segment, met name in de al grotere centra. In het comparison (fun) segment nam alleen in de grootste (XL) winkelgebieden het aanbod in m2 toe.

Lees verder en klik hier voor het artikel ‘Groei in run- en fun winkelgebieden, ondanks daling winkelpanden’

Delen:

Bekijk ook

Zet jouw centrum op de kaart bij de gemeenteraadsverkiezingen 

18 maart 2026 lijkt nog ver weg, maar de voorbereidingen zijn al gestart. Politieke partijen werken deze zomer aan hun verkiezingsprogramma’s – dé basis voor de (in)formatie en het coalitieakkoord. Dit is hét moment om de standpunten van jouw centrumgebied onder de aandacht te brengen.

Stadspartners over de binnenstad van Assen

In de podcastserie ‘Stadspartners’ gaat Rupert Parker Brady (aanjager in binnensteden en jurylid van de verkiezing Meest Inspirerende Binnenstad van Nederland) in gesprek met smaakmakers en spelbepalers die de ambitie en het geloof hebben om hun binnenstad mooier te maken.

Bezoekerstellingen centrumgebieden – handreiking telmethodes

In 2024 maakte DNWS een inventarisatie van methodes en dataleveranciers om bezoekersaantallen te monitoren. Daarvan brachten we de specificaties in beeld en we zochten uit welke methode voor welk doel geschikt is. De resultaten beschreven we in een notitie die voor deelnemers van DWNS te downloaden is. Je leest nu de samenvatting van deze notitie waarmee je een eerste stap kunt zetten in de oriëntatie op telmethodes.