Handboek Het Verbonden Winkelgebied

Veel stedelijke winkelgebieden kampen met teruglopende bezoekersaantallen en dalende winkelomzetten. Men komt er vaker om recreatieve redenen, als ‘click & collect’-bestemming voor het ophalen van online gekochte artikelen en voor advies over producten en diensten.

Ondernemers, gemeentes en andere stakeholders werken steeds vaker collectief samen om het winkelgebied toekomstbestendig te maken. De marketing van het winkelgebied is daarbij een belangrijk thema, waarbij online een steeds prominentere rol gaat spelen binnen de totale strategie. In de praktijk zijn maar weinig van deze collectieven echt succesvol in de digitale marketing van hun winkelgebied.

Met dit handboek willen we collectieven, centrum- managers, ondernemers en andere partijen helpen met het opzetten van een duurzame digitale marketingstrategie van hun winkelgebied en deze effectief in te zetten. Dit handboek geeft praktische handvatten voor het ontwikkelen van effectieve online kanalen en digitale marketingactiviteiten en dient als aanvulling op een algemene collectieve marketingstrategie.

Handboek Het Verbonden Winkelgebied

Na het lezen van dit handboek kan je:

  • Een effectieve en onderbouwde collectieve marketingstrategie ontwikkelen.
  • Marketingkanalen en -activiteiten kiezen die meerwaarde hebben in de ogen van consumenten.
  • Het collectief zo laten functioneren dat het de effectiviteit van de marketing van het winkelgebied vergroot.
  • Inspiratie opdoen aan de hand van aansprekende praktijkvoorbeelden.

Delen:

Bekijk ook

Winterswijk vergroent winkelstraten in recordtempo

Samen met ABH-City, ondernemers en bewoners werkt de gemeente Winterswijk hard aan groene, aantrekkelijke winkelstraten. In maart ging het derde project van start: de Misterstraat. Johan Schomaker (DNWS) was erbij om de meerwaarde van vergroening te belichten. De groenprojecten kunnen rekenen op veel draagvlak en enthousiasme. Ook de uitvoering gaat razendsnel. Benieuwd naar het succesrecept van Winterswijk? Wij delen de belangrijkste ingrediënten!

Winkelcentrum Hoogzandveld Nieuwegein: van plannen naar realisatie 

Winkelcentrum Hoogzandveld in Nieuwegein stond jarenlang voor een uitdaging. Hoewel er noodzaak was voor uitbreiding en vernieuwing, ontbrak het aan de fysieke ruimte en was het lastig om als gezamenlijke eigenaren binnen de Vereniging van Eigenaren (VVE) tot investeringen te komen.  

Samenwerking in centrumgebieden

Op dinsdag 1 april was de startsessie van het nieuwe onderzoek naar samenwerking door Platform Binnenstadsmanagement, uitgevoerd door Marjolein Dikmans en Tineke Brinkhorst. Het onderzoek richt zich op de uitdagingen die ontstaan in de vaak langdurige samenwerkingstrajecten in binnensteden. Lees meer over het onderzoek.