Handig stappenplan om winkelmeters te transformeren

Op 20 januari is op het Anton Dreesman Congres de publicatie ‘Instrumenten voor een succesvolle transitie van de winkelstructuur 2017’ gepresenteerd. Dit praktische stappenplan helpt gemeenten om winkelmeters uit de markt te halen zodat er een vitale winkelstructuur ontstaat.

Nederland heeft een teveel aan winkelmeters, waardoor lang niet alle winkelgebieden goed kunnen renderen. Er is een overcapaciteit van zo’n 20%. Gemeenten staan daarbij voor de lastige opgave om te bepalen welke winkelgebieden kansrijk zijn en versterkt moeten worden, en welke kansarm zijn en naar een andere functie getransformeerd kunnen worden. Oude detailhandelsmeters moeten plaats maken voor andere functies, zoals wonen en cultuur, zodat er aantrekkelijke en leefbare kernen ontstaan die zijn afgestemd op de wensen van de consument.
Veel gemeenten en provincies worstelen begrijpelijkerwijs met de stappen die moeten worden gezet. Want hoe kom je tot een keuze? Welke instrumenten kunnen worden ingezet en onder welke condities zijn die effectief? En hoe betrek je alle betrokken partijen bij de transformatie?

Praktisch stappenplan

De publicatie is bedoeld als praktisch stappenplan voor gemeenten en provincies om samen met alle stakeholders, zoals ondernemers, vastgoed, horeca en bewoners, aan de slag te kunnen gaan.
De uitgave bevat een handige checklist om de positie van een winkelgebied te bepalen. Een  stroomschema maakt duidelijk of de winkelfunctie versterkt of getransformeerd moet worden. Ook het – delicate- proces staat beschreven dat de gemeente met alle stakeholders kan doorlopen.
Tevens biedt de publicatie een compleet overzicht van de instrumenten die gemeenten en provincies kunnen inzetten om transitie van de winkelstructuur te begeleiden en te realiseren.
De uitgave is ontwikkeld in samenwerking met NRW, INretail en IVBN.

Delen:

Bekijk ook

Leiden in 2035: binnenstad met beste belevingsgebied van Nederland 

In Leiden moet het draaien om de totaalbeleving. "Je komt er om te winkelen, je blijft er om vanaf de grachten de stad te beleven, je gaat er naar een museum en je blijft er om te dineren" zegt centrummanager Gijs Holla. Bekijk het toekomstperspectief van Leiden voor 2035.

“Participeren kun je leren”

Hoe zet je een succesvol participatietraject in centrumgebieden op? Bewoners betrekken klinkt eenvoudig, maar waarom is dit zo belangrijk en hoe pak je dit aan? Wessel Brocken (Bureau Buhrs) deelt zijn ervaringen.

Thema ‘Talent & Impact’ centraal tijdens Nationaal Congres Citymarketing 2024

Op donderdag 6 juni vond in Tilburg het Nationaal Congres Citymarketing plaats. Het thema: uitdagingen omtrent Talent & Impact. Het vinden en binden van talent is een cruciale zaak voor elke stad en regio. Hoe binden steden talent? Accountmanager Marleen Strien deelt haar inzichten van deze dag.