Handreiking voor veilige winkelgebieden

Steeds meer winkels openen hun deuren en winkelstraten worden weer drukker. Om de bezoekersstromen in veilige banen te leiden heeft DNWS in samenwerking met de Retailagenda en NRW richtlijnen opgesteld om verantwoord bezoek aan winkelgebieden te bevorderen. In deze richtlijnen vind je een stappenplan met daarin hoe jullie als winkelgebied gezamenlijk kunnen zorgen voor een veilig centrum.

In de plaats van het ‘blijf zoveel mogelijk thuis’ is de oproep van Mark Rutte nu ‘vermijd drukte’. Daar zijn we blij mee en des te belangrijker worden nu de antwoorden op vragen als ‘Hoe passen wachtenden voor een winkel in de winkelstraat en hoe kun je drukte goed spreiden?’ Goede samenwerking tussen bezoekers, ondernemers, vastgoedexploitanten, handhavers en gemeenten is belangrijk om situaties in winkelstaten en andere publieke plekken veilig en beheersbaar te houden.

De handreiking kent richtlijnen, regels en tips om winkelgebieden voor te bereiden op het winkelen in de nieuwe anderhalvemeter samenleving. Van een stappenplan om knelpunten in kaart te brengen tot heldere gedragsregels voor bezoekers, van crowd control tot city hosts en van verruimde openingstijden tot ruimte bieden aan grotere terrassen.

De situatie verschilt per winkelgebied en daarom er is voldoende ruimte voor maatwerk en zo nodig worden gezamenlijk afspraken met de gemeente gemaakt over vergunningen, uitvoering en eindverantwoordelijkheid. Voor winkelgebied bezoekers moeten de regels helder en hanteerbaar zijn plus duidelijkheid en vertrouwen geven om veilig aankopen te kunnen doen.

De handreiking ‘Verantwoord bezoek winkelgebieden’ is opgesteld door de Retailagenda in samenwerking met platform De Nieuwe Winkelstraat en NRW en wordt ondersteund door alle bij de Retailagenda betrokken partijen zoals INretail, Vakcentrum,  Detailhandel Nederland en VNG

DNWS heeft onlangs een artikel geplaatst met voorbeelden voor verantwoord winkelen in het centrumgebied. Het artikel lees je hier. 

Handreiking verantwoord bezoek winkelgebieden

Delen:

Bekijk ook

Leiden in 2035: binnenstad met beste belevingsgebied van Nederland 

In Leiden moet het draaien om de totaalbeleving. "Je komt er om te winkelen, je blijft er om vanaf de grachten de stad te beleven, je gaat er naar een museum en je blijft er om te dineren" zegt centrummanager Gijs Holla. Bekijk het toekomstperspectief van Leiden voor 2035.

“Participeren kun je leren”

Hoe zet je een succesvol participatietraject in centrumgebieden op? Bewoners betrekken klinkt eenvoudig, maar waarom is dit zo belangrijk en hoe pak je dit aan? Wessel Brocken (Bureau Buhrs) deelt zijn ervaringen.

Thema ‘Talent & Impact’ centraal tijdens Nationaal Congres Citymarketing 2024

Op donderdag 6 juni vond in Tilburg het Nationaal Congres Citymarketing plaats. Het thema: uitdagingen omtrent Talent & Impact. Het vinden en binden van talent is een cruciale zaak voor elke stad en regio. Hoe binden steden talent? Accountmanager Marleen Strien deelt haar inzichten van deze dag.