Lockdown: Tips om zichtbaar te blijven als winkelgebied

Een lockdown en dat voor kerst, een ramp voor ondernemers. Om er toch het beste van te maken helpen we je met een overzicht wat je nog voor de feestdagen kan doen om extra omzet te realiseren. Want hoe zorg je ervoor dat je toch zichtbaar blijf als ondernemer en winkelgebied tijdens de lockdown? En hoe kan je aan een relatie blijven bouwen met bestaande en nieuwe klanten? In dit artikel geven we tips zodat je direct aan de slag kan.  

Wat kan allemaal wél:  

Dropper-fiets
  • Het online brengen van je meest relevante producten voor feestdagen; 
  • Ludieke acties als thuis kleidingkast advies, veilingen of samengestelde pakketten; 
  • Als collectief (winkelgebied) bezorgservice opzetten en gezamenlijk kerstpakketten samenstellen; 
  • Collectieve website waar alle ondernemers zichtbaar zijn en de mogelijkheden die ze bieden tot simpele bestellijsten die je huis aan huis kan verspreiden; 
  • Etalages die er prachtig uit zien en de verschillende producten showen met bestel mogelijkheden. 

Zet je creativiteit in! 

Je kan het niet zo gek genoeg verzinnen, van een aftelkalender tot een pub quiz. Bedenk creatieve oplossingen waarmee je klanten over de streep trekt om een aankoop te doen. Wat ideeën:  

  • Maak als winkelgebied een aftelkalender tot 19 januari i.p.v. een advent kalender en bedenk als ondernemer een leuk cadeautje waardoor mensen je winkel na 19 januari komen bezoeken; 
  •  Zorg dat de etalages het verhaal van de ondernemer vertellen. Als ondernemer moet je goed zichtbaar zijn met je merkverhaal en de producten die je verkoop. Post bijvoorbeeld elke dag een andere etalage op social media; 
  •  Organiseer een pub quiz over het winkelgebied, een ludieke bingo of een ander spelletje met ondernemers voor de thuisblijvers. Wij Nederlanders zijn gek op spelletjes en hebben intussen Netflix al uitgespeeld; 
  • Bedenk een speurtocht door het winkelgebied voor kinderen, die je de hele periode kan doen; 
  • Acties voor goede doelen zoals een kerstpakket voor zorgmedewerkers, veilingen etc. 

Nog twee belangrijke tips 

  • Wees creatief en bedenk hoe jij verrast zou willen worden door je favoriete ondernemer. Ga niet stil zitten na de kerst en bouw aan de relatie met klanten. Zorg dat je laat zien dat je relevant ben en blijft ook al kunnen mensen niet bij je in de winkel komen. Alles draait juist nu om de sociale meerwaarde die je als mens maar ook als ondernemer en winkelgebied kan bieden; 
  • En tenslotte: kijk verder dan de kerst en zet in op het creëren van sociale meerwaarde als ondernemer en winkelgebied. Bedenk hoe je bestaande klanten en nieuwe klanten iets kan bieden in deze periode waar iedereen aangewezen is op een kleine sociale kring. 

Delen:

Bekijk ook

Culemborgse succesformule: vrijwilligers als hart en ziel van de binnenstad

Culemborg is een kleine stad met 30.000 inwoners, maar groots in ideeën en ambities. Wij spraken met Manoli Martín-Camuñas Romero (regisseur binnenstad Culemborg) over hoe de vrijwilligers zo'n succes maken van de binnenstad.

Thema ‘Talent & Impact’ centraal tijdens Nationaal Congres Citymarketing 2024

Op donderdag 6 juni vond in Tilburg het Nationaal Congres Citymarketing plaats. Het thema: uitdagingen omtrent Talent & Impact. Het vinden en binden van talent is een cruciale zaak voor elke stad en regio. Hoe binden steden talent? Accountmanager Marleen Strien deelt haar inzichten van deze dag.

Dit was het congres ‘Groningen: stad in beweging’

Op 30 en 31 mei vond ons tweedaags congres 'Groningen: stad in beweging' plaats. We kijken met trots terug op een geslaagd congres, waarbij binnensteden uit heel Nederland aanwezig waren. Hier lees je alles nog eens rustig na of bleef je het congres opnieuw met het fotoverslag.