Lokale helden: Wie zijn ze en wat hebben ze nodig?

Voor een winkelgebied zijn creatieve ondernemers met out of the box-businessmodellen een waardevolle aanvulling op het winkelaanbod. Maar hoe help je deze ondernemers een gezond bedrijf op te zetten? Wat komt daar bij kijken? Deze en meer vragen komen aan bod in het boekje “Lokale helden. Wie zijn ze en wat hebben ze nodig?”.

Ze worden wel  ‘lokale helden’ worden ze wel genoemd; startende ondernemers die niet gehinderd door enig ervaring een winkelconcept bedenken. Dit kunnen de hot spots worden die een winkelgebied vaak zo hard nodig heeft. Gemeenten en winkelgebieden doen er dan ook goed aan om deze innovatieve ondernemers te helpen zodat ze kunnen uitgroeien tot gezonde ondernemingen. Maar hoe? De Haagse Hogeschool heeft hier onderzoek naar gedaan.

Auteur van de publicatie is Anja Overdiek van het lectoraat Innovation Networks van De Haagse Hogeschool. “Lokale helden zijn ondernemers, die echt een groot verschil kunnen maken. Vaak gaan ze de uitdaging aan om nieuwe businessmodellen, verbonden aan de fysieke retail, te bedenken en uit te proberen. Maar welke verdienmodellen passen bij hen? Hoe kunnen winkelgebieden deze ondernemers aantrekken en ondersteunen? Dit boekje geeft antwoord op al deze vragen.”

Delen:

Bekijk ook

Leiden in 2035: binnenstad met beste belevingsgebied van Nederland 

In Leiden moet het draaien om de totaalbeleving. "Je komt er om te winkelen, je blijft er om vanaf de grachten de stad te beleven, je gaat er naar een museum en je blijft er om te dineren" zegt centrummanager Gijs Holla. Bekijk het toekomstperspectief van Leiden voor 2035.

“Participeren kun je leren”

Hoe zet je een succesvol participatietraject in centrumgebieden op? Bewoners betrekken klinkt eenvoudig, maar waarom is dit zo belangrijk en hoe pak je dit aan? Wessel Brocken (Bureau Buhrs) deelt zijn ervaringen.

Thema ‘Talent & Impact’ centraal tijdens Nationaal Congres Citymarketing 2024

Op donderdag 6 juni vond in Tilburg het Nationaal Congres Citymarketing plaats. Het thema: uitdagingen omtrent Talent & Impact. Het vinden en binden van talent is een cruciale zaak voor elke stad en regio. Hoe binden steden talent? Accountmanager Marleen Strien deelt haar inzichten van deze dag.