Niet essentiële winkels dicht: zet in op andere vormen van verkoop

De aangekondigde maatregelen betekenen slecht nieuws voor de retail. Helaas kiest de overheid voor een totale lockdown. De impact voor ondernemers en de winkelstraat is groot, zeker in deze enorm belangrijke omzetmaand. Ondanks deze negatieve klap voor de retail moeten we ons blijven richten op perspectief. In dit bericht vind je enkele maatregelen en tips over wat je samen met je winkelgebied kan doen.

Zet in op online verkopen en andere vormen van digitaal verkopen 

Afhalen is helaas niet mogelijk, maar andere vormen zoals digitaal verkopen is wel mogelijk. Bundel de krachten in je winkelgebied en kijk samen naar wat er voor de komende tijd nog wel mogelijk is. Wij geven een aantal tips:   

  • Verkoop via een webshop. 
  • Heeft jouw winkelgebied een gezamenlijk online platform? Zet met je winkelgebied in op het platform en breng het onder de aandacht.  
  • Zo niet, start dan gezamenlijk een online platform. Onlangs verscheen het rapport ‘smart distributie en buy local‘. Hierin staat een praktisch stappenplan om zelf aan de slag te gaan.  
  • Online bestellingen van winkels mogen bezorgd worden bij klanten. 
  • Medewerkers van winkels mogen bij klanten thuis advies geven en een koopovereenkomst sluiten.  

Lijst essentiële winkels 

Bekijk hier welke winkels open mogen blijven en dicht moeten. 

Posters 

Maak naar je klanten in het winkelgebied duidelijk wat jij als retailer doet tijdens de verplichte sluiting. Kijk voor communicatiematerialen op de sites van INretail en Vakcentrum

NOW 

Op aandringen van de brancheorganisaties is besloten om de deadline voor het aanvragen van de NOW te verlengen tot en met 27 december. Bij een omzetverlies van minimaal 20% kan een loonkostensubsidie worden verkregen die gerelateerd aan het omzetverlies, kan oplopen tot 80% van de loonkosten. 

Deel kennis!

Heb jij ideeën en suggesties voor wat winkelgebieden kunnen doen? Deel ze met ons (communicatie@dnws.nl), dan brengen wij ze onder de aandacht. En dat alles zodat we alle winkelgebieden door deze periode heen helpen. Samen staan we sterk.  

Delen:

Bekijk ook

Thema ‘Talent & Impact’ centraal tijdens Nationaal Congres Citymarketing 2024

Op donderdag 6 juni vond in Tilburg het Nationaal Congres Citymarketing plaats. Het thema: uitdagingen omtrent Talent & Impact. Het vinden en binden van talent is een cruciale zaak voor elke stad en regio. Hoe binden steden talent? Accountmanager Marleen Strien deelt haar inzichten van deze dag.

Dit was het congres ‘Groningen: stad in beweging’

Op 30 en 31 mei vond ons tweedaags congres 'Groningen: stad in beweging' plaats. We kijken met trots terug op een geslaagd congres, waarbij binnensteden uit heel Nederland aanwezig waren. Hier lees je alles nog eens rustig na of bleef je het congres opnieuw met het fotoverslag.

Sla je slag met het Koopstromenonderzoek

Eind februari kwam het Koopstromenonderzoek Oost Nederland uit. Wij merken dat niet iedereen het Koopstromenonderzoek kent en er gebruik van maakt. Wat is het? En hoe kan je je slag hiermee slaan?