Op naar vitale, bruisende binnensteden met de inzet van slimme data 

Een kennismaking met Yvonne van der Steijn van DNWS-kennispartner Argaleo en Het Dashboard voor de Binnenstad.

De stad is vooral interessant om met vriendinnen ‘goed te gaan winkelen’. Dat was een paar jaar geleden prima vermaak op de zaterdag en het gaf een aanvulling op de garderobe van Yvonne van der Steijn, sinds oktober 2022 Business Developer bij Argaleo. Zowel persoonlijk als vanuit haar professie ziet ze echter een flinke verschuiving ontstaan naar online aankopen, met een verminderde toestroom van consumenten die naar een fysiek winkelgebied gaan tot gevolg. “Een vrije dag vullen met winkelen is niet meer aan mij besteed. Het centrum trekt me nu vanwege het brede sociale karakter, waarbij een winkelbezoek een onderdeel is en zeker geen aanleiding. ” In haar ideaalbeeld van de stad ziet ze een mix van sociaal, cultureel, historisch aanbod, een mooie stadstuin en daarnaast lokale winkels, duurzame merken en een combinatie van ambachtelijke en trendy horeca.  

Voor haar mag het dus anders en die wens blijken ook bezoekers, bewoners, ondernemers en werknemers in de stad te ondersteunen. Maar hoe pak je zo’n transformatie aan? Hoe maak je de overstap ‘van place to buy naar place to be’ en hoe word je tegelijkertijd vitaler en duurzamer? “Het zijn deze en andere vragen waar ik me tegenwoordig vanuit Argaleo mee bezighoud en waarover ik in gesprek ben met de centrummanager,” vertelt Yvonne. 

Mensen met hart en ziel

Je kunt het zakelijk benaderen, maar echte groei komt voort uit personen. “Ik zit zelf graag in een rol waarin ik kan netwerken,” vertelt Yvonne. “De beloning bestaat voor mij uit écht luisteren naar en contact maken met mensen die met hart en ziel werken.” En het stuk hart en ziel is volop aanwezig in de binnenstad, merkt ze. Dit maakt haar sterk om er echt voor te gaan, te delen in het bestaande enthousiasme en ondersteuning te bieden bij goed binnenstadsmanagement. 

Transitie van de stad

Yvonne ziet een grote rol voor slimme data. “Er zijn al zoveel gegevens beschikbaar vanuit openbare bron. Deze gegevens krijgen veel meer waarde wanneer deze gecombineerd worden met bezoekersdata en vervolgens worden gevisualiseerd in een centraal dashboard.” Men kan slimmer gaan inrichten: “Wanneer de verdeling bekend is qua winkelbranchering, horeca, woningen en cultuuraanbod, dan wordt ook duidelijk waar de gaten zitten. In een straat met op dit moment enkel shop- en horeca aanbod kun je meer aansluiten op de wensen van je doelgroep door op cultuur of wonen in te zetten wanneer een pand leeg komt te staan.” 

Slimmere samenvoeging

Yvonne denkt over het algemeen in ‘en’ in plaats van ‘of’. De mogelijkheden die de stad biedt lenen zich uitstekend voor die zienswijze: “Eigenlijk kan alles.” En die opmerking geldt zowel voor het datastuk als voor de stad zelf. Een duidelijke visie is de basis en van daaruit richt je je programma in. Als je beeld hebt waar je staat en waar je heen wilt dan kun je je plannen gaan monitoren en bijsturen wanneer nodig.   

Zo simpel als dit klinkt is het zeker niet! Toch kan het volgens Yvonne makkelijker dan men denkt. Inzicht en analyse van de status van je stad hoeft namelijk niet veel tijd te kosten en de afhankelijkheid van externe partijen voor, vaak éénmalige, rapportages, kan tot het verleden behoren. Hiermee doelt zij op de inzet van het dashboard dat een stad digitaal ‘tot leven’ brengt.  

De Digital Twin van Argaleo, draagt de eigen naam Digitwin™ en is een digitale tweeling of replica van jouw stad. Het biedt een zo accuraat mogelijke weergave van het gebied waarbij alle data die beschikbaar is, gevisualiseerd wordt. De weergave is up-to-date omdat deze gekoppeld is aan de databron. “Als er een nieuwe toegangsweg is aangelegd of er is een nieuwe parkeergarage, dan wordt dit direct zichtbaar in de Digitwin”. 

Op basis van deze data kun je tal van usecases loslaten, denk bijvoorbeeld aan het kunnen aanschrijven van ondernemers, wanneer je het dak van de stad wil vergroenen. Want ook informatie over de daken van de panden is beschikbaar: je hebt direct een overzicht van de adressen met een schuin en plat dak op hun pand.  

Ook kun je inspelen op de bereikbaarheid van een winkelstraat, omdat de bouw en/of sloopvergunningen direct zichtbaar worden. 

Veruit de meest voor de hand liggende usecases liggen echter bij de analyse van de bezoekers. Waar komt deze vandaan, welke gebieden bezoekt men in de stad en hoelang is de verblijftijd.  

Steden als Den Haag, Den Bosch, Oss en Tilburg maken al gebruik van de Digital Twin* van Argaleo, “Alle relevante data komen samen in het dashboard voor de binnenstad. Dit biedt voor iedere binnenstad veel relevante inzichten én kansen.” 

Een nieuwe stadskern dankzij duidelijke data

De Digitwin voor de binnenstad is een pasklare oplossing voor een geïntegreerd beeld van:  

  • bezoekers;
  • vastgoed;
  • weeromstandigheden;
  • parkeergelegenheid.

Het dashboard helpt in de communicatie met alle stakeholders in de binnenstad; je gaat het gesprek aan vanuit betrouwbare data en niet meer vanuit een onderbuikgevoel.  

“Met zo’n 3D-dashboard voelt zelfs het proces richting de nieuwe stad als een levensechte ervaring.” 

Lees hier meer over DNWS-kennispartner Argaleo. Meer weten over Digitwin™? Zie argaleo.com voor meer informatie of een vrijblijvende demo – of volg de nieuwste ontwikkelingen op LinkedIn. 

Delen: