Succesvolle winkelgebieden hebben merkreputatie

INretail, NRW en IVBN introduceren een instrument dat de sociale waarde en aantrekkingskracht van winkelgebieden versterkt.

Succesvolle winkelgebieden hebben merkreputatie

De nieuwe toolkit beschrijft vijf stappen voor een succesvolle merkstrategie voor winkelgebieden. De reputatie van een winkelgebied kan ermee versterkt en gemanaged worden. De toolkit ‘Sociale meerwaarde, merkstrategie voor succesvolle winkelgebieden’ maakt duidelijk dat het goed mogelijk is een goede en gezamenlijke toekomstvisie op een winkelgebied vast te stellen en de reputatiewaarde van het gebied te verbeteren.

De toolkit is bedoeld voor winkelondernemers, pandeigenaren, gemeenten en partijen die betrokken zijn bij voorzieningen van een winkelgebied. Hun gezamenlijke belang is zorgen dat consumenten het winkelgebied aantrekkelijk vinden, er terugkomen en het aanbevelen bij anderen. Kortom dat de reputatie van een winkelgebied verbetert. Door de concrete stappen die de betrokken stakeholders moeten zetten, kan een gezamenlijke visie worden ontwikkeld die de sociale waarde van een winkelgebied versterkt. Dat lukt door te werken met een focus groep, waarop de ‘merkopbouw’ van een winkelgebied wordt ‘geladen’. Voor winkelgebieden is deze strategie vernieuwend.

Delen:

Bekijk ook

Stadspartners over de binnenstad van Utrecht

In de podcastserie ‘Stadspartners’ gaat Rupert Parker Brady (aanjager in binnensteden en jurylid van de verkiezing Meest Inspirerende Binnenstad van Nederland) in gesprek met smaakmakers en spelbepalers die de ambitie en het geloof hebben om hun binnenstad mooier te maken.

De toekomst van de detailhandel richting 2045

Samenvatting van de presentatie van Peter van Heerde (Retail Expert Rabobank) tijdens Optimaal Digitaal op 30 oktober 2025. Peter van Heerde is Retail Expert bij de Rabobank. Hij neemt ons in een heel hoog tempo mee in 40 jaar retail, waarin hij eerst 20 jaar terugkijkt en vervolgens 20 jaar vooruit.

De Binnenstad 2040: Jazeker, de Hypotheker!

Zowel Parijs als Stockholm maken duidelijk dat een binnenstad bij uitstek de plaats is die de drijvende kracht van de stad weerspiegelt en symboliseert. Het is meer dan een geografisch en economisch hart van een stad of regio. Het is het visitekaartje, de multiplier, het kruispunt van wegen in letterlijke en figuurlijke zin. Zulke kern-proposities zijn echter haast nooit het uitgangspunt in binnenstadsdebatten. Lees de column van Oedsen Boersma van DNWS-kennispartner SITE Urban Development.