Terugblik seminar: “5 jaar BIZ in Nederland”

De Bedrijven Investeringszone (BIZ) bestaat 5 jaar. De afgelopen vijf jaar zijn dankzij de BIZ meer dan 300 winkelgebieden en bedrijventerreinen aangepakt en verbeterd. Dit jubileum hebben DNWS en Stad&Co in samenwerking met de provincie Noord-Holland aangegrepen om te laten onderzoeken wat deze ondernemers, gemeenten en vastgoedeigenaren hebben gedaan, geleerd en verbeterd. Op maandag 4 november zijn de resultaten van het landelijke onderzoek naar de BIZ in Nederland gepresenteerd tijdens het seminar “5 Jaar BIZ in Nederland, eerlijk zullen we alles delen”. DNWS-accountmanger Fleur de Best bespreekt de opvallendste punten uit het onderzoek.

Door Fleur de Best (Coördinator Onderzoek DNWS)

Welke successen zijn behaald? En wat kon beter? Uit het onderzoek, uitgevoerd door de Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool Rotterdam, blijkt dat de BIZ in cijfers een succes is; BIZ aantallen groeien (+17% p.j. gemiddeld in periode 2015-2019) en ruime meerderheid van BIZ’en kiest ervoor door te gaan na eerste termijn (ca. 85%). Wel zijn er sterke regionale verschillen. De rol van de gemeente en informatievoorziening (aan stemgerechtigden) is cruciaal bij het opstarttraject. De BIZ is een heel bruikbaar middel om organisatie in een gebied op poten te zetten en structurele financiële middelen los te krijgen. Betekent echter niet dat de BIZ een magisch medicijn is voor alle kwaaltjes rond samenwerken en betrokkenheid van deelnemers. Dus verwachtingen managen en heldere doelen stellen zijn erg belangrijk als je eenmaal een BIZ hebt opgezet. Als deze afstemming er is, en als de BIZ daadkrachtig wordt bestuurd, dan kan het instrument BIZ ontzettend veel meerwaarde hebben in gebiedsgericht samenwerken. De resultaten van het onderzoek zijn tevens zichtbaar in een dashboard.

Deelsessies

Naast het plenaire deel konden de ruim 200 deelnemers daarnaast deelnemen aan sessies met praktische verhalen, ervaringen en aanbevelingen. Met de opgedane kennis, inspiratie en contacten én het boekje Beter met BIZ kunnen zij, samen met hun winkelgebied, meteen aan de slag! Het onderzoeksrapport wordt nagezonden aan alle deelnemers en komt, zodra het beschikbaar is, ook op deze site te staan.

Aftermovie

Delen:

Bekijk ook

Twee top MKB-ondernemers geven boost aan Blerick

2 Oktober organiseert DNWS met Kern een projectbezoek aan Venlo en Blerick. Eric Reubsaet sprak met Paul Berden (Berden Mode, Wonen & Meer) en Geert Benders (Jumbo Beej Benders) over hun recent geopende nieuwe winkels die zich naast elkaar bevinden. Een enorme boost voor het Blerickse centrum! 

Leiden in 2035: binnenstad met beste belevingsgebied van Nederland 

In Leiden moet het draaien om de totaalbeleving. "Je komt er om te winkelen, je blijft er om vanaf de grachten de stad te beleven, je gaat er naar een museum en je blijft er om te dineren" zegt centrummanager Gijs Holla. Bekijk het toekomstperspectief van Leiden voor 2035.

“Participeren kun je leren”

Hoe zet je een succesvol participatietraject in centrumgebieden op? Bewoners betrekken klinkt eenvoudig, maar waarom is dit zo belangrijk en hoe pak je dit aan? Wessel Brocken (Bureau Buhrs) deelt zijn ervaringen.