Terugblik seminar: “5 jaar BIZ in Nederland”

De Bedrijven Investeringszone (BIZ) bestaat 5 jaar. De afgelopen vijf jaar zijn dankzij de BIZ meer dan 300 winkelgebieden en bedrijventerreinen aangepakt en verbeterd. Dit jubileum hebben DNWS en Stad&Co in samenwerking met de provincie Noord-Holland aangegrepen om te laten onderzoeken wat deze ondernemers, gemeenten en vastgoedeigenaren hebben gedaan, geleerd en verbeterd. Op maandag 4 november zijn de resultaten van het landelijke onderzoek naar de BIZ in Nederland gepresenteerd tijdens het seminar “5 Jaar BIZ in Nederland, eerlijk zullen we alles delen”. DNWS-accountmanger Fleur de Best bespreekt de opvallendste punten uit het onderzoek.

Door Fleur de Best (Coördinator Onderzoek DNWS)

Welke successen zijn behaald? En wat kon beter? Uit het onderzoek, uitgevoerd door de Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool Rotterdam, blijkt dat de BIZ in cijfers een succes is; BIZ aantallen groeien (+17% p.j. gemiddeld in periode 2015-2019) en ruime meerderheid van BIZ’en kiest ervoor door te gaan na eerste termijn (ca. 85%). Wel zijn er sterke regionale verschillen. De rol van de gemeente en informatievoorziening (aan stemgerechtigden) is cruciaal bij het opstarttraject. De BIZ is een heel bruikbaar middel om organisatie in een gebied op poten te zetten en structurele financiële middelen los te krijgen. Betekent echter niet dat de BIZ een magisch medicijn is voor alle kwaaltjes rond samenwerken en betrokkenheid van deelnemers. Dus verwachtingen managen en heldere doelen stellen zijn erg belangrijk als je eenmaal een BIZ hebt opgezet. Als deze afstemming er is, en als de BIZ daadkrachtig wordt bestuurd, dan kan het instrument BIZ ontzettend veel meerwaarde hebben in gebiedsgericht samenwerken. De resultaten van het onderzoek zijn tevens zichtbaar in een dashboard.

Deelsessies

Naast het plenaire deel konden de ruim 200 deelnemers daarnaast deelnemen aan sessies met praktische verhalen, ervaringen en aanbevelingen. Met de opgedane kennis, inspiratie en contacten én het boekje Beter met BIZ kunnen zij, samen met hun winkelgebied, meteen aan de slag! Het onderzoeksrapport wordt nagezonden aan alle deelnemers en komt, zodra het beschikbaar is, ook op deze site te staan.

Aftermovie

Delen:

Bekijk ook

Culemborgse succesformule: vrijwilligers als hart en ziel van de binnenstad

Culemborg is een kleine stad met 30.000 inwoners, maar groots in ideeën en ambities. Wij spraken met Manoli Martín-Camuñas Romero (regisseur binnenstad Culemborg) over hoe de vrijwilligers zo'n succes maken van de binnenstad.

Thema ‘Talent & Impact’ centraal tijdens Nationaal Congres Citymarketing 2024

Op donderdag 6 juni vond in Tilburg het Nationaal Congres Citymarketing plaats. Het thema: uitdagingen omtrent Talent & Impact. Het vinden en binden van talent is een cruciale zaak voor elke stad en regio. Hoe binden steden talent? Accountmanager Marleen Strien deelt haar inzichten van deze dag.

Dit was het congres ‘Groningen: stad in beweging’

Op 30 en 31 mei vond ons tweedaags congres 'Groningen: stad in beweging' plaats. We kijken met trots terug op een geslaagd congres, waarbij binnensteden uit heel Nederland aanwezig waren. Hier lees je alles nog eens rustig na of bleef je het congres opnieuw met het fotoverslag.