Voorbeelden voor verantwoord winkelen in je centrumgebied

De meeste winkels zijn weer open. Door de toenemende drukte in de winkelgebieden is er vrees voor te weinig afstand tussen de bezoekers. Als gemeente, ondernemersvereniging en vastgoed heb je samen de verantwoordelijkheid om de veiligheid van je bezoekers te waarborgen en een zo goed mogelijke doorstroming van bezoekers te realiseren. We zien dat winkelgebieden hard bezig zijn om hier oplossingen voor te verwezenlijken. Als DNWS zijn we daar blij mee. In dit artikel delen we inspiratie praktijkvoorbeelden hoe je als winkelgebied zorgt voor een veilige winkelbeleving.  

‘Blauwe handjes’ zorgen voor gepaste afstand in Zwolle 
Een ludieke manier om het winkelend publiek van Zwolle eraan te herinneren hoe belangrijk de anderhalve meter afstand is. Daar hebben binnenstadsmanager Aukje Grouwstra en een aantal studenten zich voor ingezet door met blauwe handjes door de binnenstad van Zwolle te lopen. Lees meer >> 
 
Binnensteden worden één groot coronaterras 
In de vier grote steden zijn plannen komen horecaondernemers en raadsleden met plannen om op pleinen, straten of in binnenstad één groot terras te maken waar 1,5 meter afstand aangehouden kan worden. Dit om de zwaar getroffen horecasector de komende tijd meer ruimte te geven en de verliezen nog enigszins in te halen. Lees meer >> 

Museumkwartier maakt zich op voor winkelen in coronatijd 
In het Amsterdamse Museumkwartier, waar 80 procent van de winkels sinds de coronauitbraak was gesloten, opent het grootste deel van de zaken deze week weer de deuren. Met creatieve oplossingen worden voorbereidingen getroffen voor het ‘winkelen nieuwe stijl’. Naast maatregelen in de winkels zijn op vijftig plekken in de openbare ruimte straattekeningen gemaakt om mensen erop te attenderen voldoende afstand te bewaren.  Lees meer>  

6 feet Retailconcept Hilversum en Rotterdam 
In Hilversum en Rotterdam heeft vastgoedgigant Cushman & Wakefield een concept ontwikkeld voor een corona-proof winkelcentrum. “Met 6 Feet Retailconcept kunnen we onze bezoekers ook in coronatijd op een plezierige, maar vooral ook veilige manier laten winkelen. Het eerste concept is nu uitgerold in winkelcentrum Kerkelanden in Hilversum.” Lees meer >>   

Goudse binnenstad volgeplakt met gele kazen: welkom in de anderhalve meter winkelwereld 
De binnenstadsondernemers hebben in samenwerking met dichters stickers van kazen geplakt in het centrum van Gouda. Deze stickers moeten bezoekers extra attenderen op de anderhalve meter. Lees meer >>   

Deventer binnenstad start campagne “Leuk je weer te zien > en zo houden we het leuk” 
Met deze campagne maakt de binnenstad de bezoeker aan de binnenstand bewust dat er weer veilig  en verantwoord een bezoek kan worden gebracht. Lees meer >> 

Positieve terugblik op weekend 9 en 10 mei: inzet cityhosts in Eindhoven  
Om de verwachte drukte in het weekend van 9 en 10 mei te stroomlijnen werden er in Eindhoven cityhosts ingezet om bezoekers welkom te heten en op een vriendelijke manier te attenderen op de 1,5 meter regel. Dit werd op zeer korte termijn gerealiseerd door de samenwerking tussen ondernemers, gemeente, Eindhoven365 en Stad & Co. Lees meer >> 

Binnenstad Assen zo snel mogelijk coronaproof 
De binnenstad van Assen wordt zo snel mogelijk coronaproof om de klanten weer naar de winkels te lokken. Binnenstadsorganisatie Vaart in Assen (ViA) heeft een driedelig plan opgesteld. Zo komen er o.a. vier handenwasunits op strategische plekken. Lees meer >> 

Gratis openingsposter om te laten weten dat iedereen weer welkom is 
Marketingbureau Many Tastes ontwierp een gratis poster winkels die weer open zijn.  Je kunt deze hier aanvragen.  

Promotie ondernemers Binnenstad Dordrecht
In een samenwerkingsverband van Promotie Ondernemers Binnenstad Dordrecht, Dordrecht Marketing en de gemeente Dordrecht zijn een aantal films van verschillende winkelstraten in de binnenstad Dordrecht gemaakt. Deze worden uitgezonden door RTV Dordrecht op televisie en sociale media. Bekijk ze hier >> 

Delen:

Bekijk ook

Zet jouw centrum op de kaart bij de gemeenteraadsverkiezingen 

18 maart 2026 lijkt nog ver weg, maar de voorbereidingen zijn al gestart. Politieke partijen werken deze zomer aan hun verkiezingsprogramma’s – dé basis voor de (in)formatie en het coalitieakkoord. Dit is hét moment om de standpunten van jouw centrumgebied onder de aandacht te brengen.

Stadspartners over de binnenstad van Assen

In de podcastserie ‘Stadspartners’ gaat Rupert Parker Brady (aanjager in binnensteden en jurylid van de verkiezing Meest Inspirerende Binnenstad van Nederland) in gesprek met smaakmakers en spelbepalers die de ambitie en het geloof hebben om hun binnenstad mooier te maken.

Winterswijk vergroent winkelstraten in recordtempo

Samen met ABH-City, ondernemers en bewoners werkt de gemeente Winterswijk hard aan groene, aantrekkelijke winkelstraten. In maart ging het derde project van start: de Misterstraat. Johan Schomaker (DNWS) was erbij om de meerwaarde van vergroening te belichten. De groenprojecten kunnen rekenen op veel draagvlak en enthousiasme. Ook de uitvoering gaat razendsnel. Benieuwd naar het succesrecept van Winterswijk? Wij delen de belangrijkste ingrediënten!