Wat kunnen binnensteden leren van dieren- en attractieparken?
John Bardoel en Timo van Boekel van DNWS-kennispartner Ginder schreven onlangs een artikel over de transformatie van binnensteden en wat er te leren valt uit de dagrecreatiesector. Wij spraken met Timo en vroegen hem hoe de verschillende modellen in centrumgebieden toegepast kunnen worden.
Het sturen van de klantbeleving
“Ginder heeft een team dat zich bezighoudt met ruimtelijke economie en binnensteden en een team die zich richt op de vrijetijdseconomie. Het idee voor de parallel tussen centrumgebieden en pretparken is ontstaan tijdens een gezamenlijke brainstormsessie van deze teams. Ginder ziet parallellen tussen de manier waarop deze sectoren de klantbeleving sturen en de mogelijkheden die centrumgebieden hebben.”

De customer journey in een centrumgebied
Als bureau zien we een toenemende vraag vanuit binnensteden om zich te focussen op meerdere doelgroepen. Daarbij krijgt een binnenstad ook meerdere functies en moet het aan meerdere klantreizen voldoen. We merken dat daar tot nu toe nog veel kansen liggen en in (historische) binnensteden nog weinig wordt toegepast”.
“Designer Outlet Center Roermond is een voorbeeld van een locatie die de ‘belevingsaanpak’ effectief toepast. De gehele winkelbeleving is voor de bezoeker ontworpen.
Roermond besteedt aandacht aan elementen die de beleving van de klant sturen, zoals:
- Routing: De manier waarop bezoekers door het centrum worden geleid
- Sfeer: Het creëren van een aantrekkelijke en uitnodigende ambiance
- Touchpoints: De verschillende punten waarop bezoekers interactie hebben met het centrum, zoals winkels, horeca en entertainment.”

Verbeter de beleving van bezoekers
“Het ‘peak-end’ model stelt dat mensen zich vooral de piekervaring en het einde van hun bezoek herinneren. In binnensteden kan dit model worden toegepast door te focussen op de beste momenten tijdens het bezoek, zoals een geslaagde aankoop of een fijn etentje, en door het vertrek van bezoekers positief te maken. Dit laatste kan bijvoorbeeld door een soepele verkeersafhandeling of duidelijke bewegwijzering.
Om piekervaringen te versterken, kunnen steden evenementen organiseren of de gastvrijheid van ondernemers verbeteren. Voor een positief einde kan gedacht worden aan het creëren van een ’uitzwaaimoment’, zoals het meegeven van een recept van Bossche bollen in Den Bosch.
Hoewel het lastiger is om in een stad de piekmomenten te controleren in vergelijking met een attractiepark, biedt het ‘peak-end’ model een waardevolle invalshoek om de beleving van bezoekers te verbeteren.”
Zorg voor een hogere bezoekersloyaliteit
“Het ‘Soap Opera’-model stimuleert herhaalbezoeken aan binnensteden, vergelijkbaar met hoe een soapserie cliffhangers gebruikt om kijkers terug te laten komen. In centrumgebieden draait dit model om het geven van kleine impulsen tijdens het bezoek, zoals evenementen en speciale aanbiedingen, die bezoekers motiveren om terug te keren.
Dit model is vooral effectief voor bewoners en mensen die dicht bij de binnenstad wonen, omdat zij vaker terugkomen en gevoelig zijn voor deze prikkels. Dit wordt bijvoorbeeld toegepast bij dierentuinen, die met evenementen en acties abonnementhouders vaker laten komen.
Het ‘Soap Opera’-model kan dus bijdragen aan hogere bezoekersloyaliteit en een levendige binnenstad.”
Blauwe Engelen in Den Bosch
In het artikel gaat het kort over de Blauwe Engelen in Den Bosch. De ‘Blauwe Engelen’ in Den Bosch spelen een belangrijke rol in de gastvrijheid van de stad, vooral tijdens drukke winkeldagen en evenementen. Ze zijn vrijwilligers die bezoekers begeleiden en informatie geven, vooral bij het Centraal Station. Hun diensten omvatten het verstrekken van stadsgidsen, het bieden van hulp, en het ondersteunen van een hop-on-hop-off bus op bepaalde dagen.
Hun persoonlijke benadering draagt bij aan de positieve ervaring van bezoekers, vergelijkbaar met touchpoints in de klantreis. De Blauwe Engelen zijn een visitekaartje voor de stad en versterken de gastvrijheid van lokale ondernemers. Ze vormen een voorbeeld van hoe samenwerking met vrijwilligers de beleving van bezoekers kan verhogen.Onderaan gekleurd blok toevoegen met link naar het whitepaper
Verbeter de gastbeleving
“Bij Ginder geloven we dat de transformatie van binnensteden staat of valt met de gastbeleving. We hebben een whitepaper opgesteld als een leidraad om te ondersteunen bij deze uitdaging. Dit whitepaper biedt concrete stappen en strategieën om de gastbeleving in binnensteden te verbeteren, geïnspireerd door succesvolle toepassingen in de dagrecreatiesector. Bekijk hier het whitepaper ‘Optimale gastbeleving in binnensteden’.”
Dit artikel is onderdeel van de DNWS Adventskalender. Elke dag, vanaf 1 december tot aan 24 december, openen we samen een nieuw luikje vol inspiratie, praktische tips, video’s en inzichten die je verder helpen bij het toekomstbestendig maken van jouw winkelgebied.