Movares

BRO is per 1 juli 2025 Movares geworden. De expertises op het gebied van centrum- en winkelgebieden zijn inmiddels integraal onderdeel van Movares. Door de integratie kunnen de complexe en integrale vraagstukken in centrum- en winkelgebieden nóg beter beantwoord worden.

Van oudsher adviseerde BRO al veel in centrum- en winkelgebieden. Denk aan DPO’s, koopstromen- en bezoekersonderzoek, centrumvisies, detailhandels- en horecavisies en actieplannen. Dit werd altijd gedaan vanuit drie perspectieven: economie, stedenbouw en juridisch-planologische borging. Nu zijn daar meer perspectieven bijgekomen, zoals mobiliteit, logistiek, energie, procesmanagement en digitalisering. Movares is initiatiefnemer van het jaarlijks terugkerende Verplaatsings- en bestedingsonderzoek waar de relatie wordt onderzocht tussen economie en mobiliteit. Daarnaast zijn we ook betrokken bij veel regionale koopstromenonderzoeken. We adviseren niet alleen in de planvorming, maar voeren plannen ook uit in de vorm van projectmanagement. Spoorzones zijn één van de focusgebieden. Daarnaast investeren we veel in digitale innovatie en monitoring. We bouwen voor verschillende regio’s en provincies digitale en interactieve monitoringstools. Denk aan het monitoren van maatschappelijke voorzieningen of het detailhandels- en horecabeleid en dat in een digitale geautomatiseerde slimme viewer. Via DNWS willen we onze slagkracht, kennis en innovatie delen ten gunste van vitale centra en een betere leefomgeving

Verschenen artikelen

“Vanuit mijn muzikale achtergrond heb ik een passie voor improviseren. Dit gebruik ik nadrukkelijk in mijn advisering. In feite is adviseren hetzelfde als muziek maken: je moet niet horen maar luisteren, anticiperen, reageren en terugkoppelen. Interactie en geen monoloog. Samen bouwen aan een goed advies waarbij creativiteit, nuance, maatwerk en realisme centraal staan.”
– Robin van Lieshout

Relevantie voor centrumgebieden

Centrumvisie en –plan: we hebben veel ervaring het procesmatig en inhoudelijk begeleiden van centrumvisietrajecten en/of centrumplannen. Dit doen we vaak in opdracht van de gemeente, maar is altijd in nauwe samenwerking met ondernemers, vastgoed en bewoners. In deze trajecten komt écht onze integrale organisatie tot uitdrukking, met kennis over functies, ontwerp, mobiliteit en juridische borging.

Monitoring en data: we zijn betrokken bij alle grote koopstromenonderzoeken in Nederland. We zijn onderdeel van de kopgroep van de Notitie Omzetkengetallen die jaarlijks uitkomt onder de vlag van Retailinsiders. We adviseren centrumgebieden over hoe SMART gemonitord kan worden en hoe monitoring kan worden ingezet als onderdeel van de beleidscyclus.

Mobiliteit en bestedingen: binnen onze grote organisatie (Movares) zijn we gespecialiseerd in de relatie tussen mobiliteit en economie. Hier doen we veel onderzoek naar, maar geven ook op basis van feiten advies over mobiliteitsmaatregelen en effecten hiervan.  

Trots op…

“Ik krijg het meeste energie van het opbouwen van een relatie met een opdrachtgever en/of locatie. Het gevoel dat je mensen of organisaties integraal kan helpen met nieuwe ideeën die ook écht werken. Dit gaat veel verder dan ‘adviesjes’ of ‘rapportjes’ afleveren.”

Kennis & inspiratie

Bro wordt Movares: meer expertise, dezelfde passie en kwaliteit 

BRO is per 1 juli 2025 Movares geworden. Wat dit betekent voor centrum- en winkelgebieden? Daarover gingen we in gesprek met Robin van Lieshout, Teamleider Functies & Beleid. 
Blog

Unieke samenwerkingen in binnenstad Dordrecht

Dordrecht had een voornemen om een stap voorwaarts te maken: zowel de aanpak van leegstand als de gastvrijheid moest beter. Door een doorproefde activatieaanpak is het gelukt om meer ondernemers in de binnenstad te betrekken en zijn er unieke samenwerkingen ontstaan tussen zowel winkels, horeca, markten en de culturele sector. Rob Weiss van Ik Onderneem!, die hierin samen optrekt met BRO, schreef een blog over dit traject.
Blog

Retailvisies en corona: tandje erbij

Juist nú, in tijden van crisis, biedt een stevige visie op de retail- en voorzieningenstructuur en op centrumgebieden houvast. Juist nú moet goed worden nagedacht over de toekomst. Hoe willen we het retailaanbod of het centrum positioneren? Hoe blijven we vitaal? Juist nú zijn duidelijke keuzes nodig om te komen tot structurele en effectieve publieke en private investeringen voor de lange termijn. Geri Wijnen van BRO, kennispartner van DNWS, geeft haar visie op retail.

Delen: