Bereid jouw centrumgebied goed voor op Sinterklaas en kerst

Sinds vorige week zijn er nieuwe maatregelen ingevoerd. De mondkapjes zijn opnieuw verplicht op alle publieke locaties binnen waar geen coronatoegangsbewijzen gebruikt worden, dus ook in winkels en in overdekte winkelcentra. Anderhalve meter afstand houden is de dringende oproep. Het is afwachten wat de overheid vanavond gaat aankondigen. Met Sinterklaas, Black Friday en Kerst voor de deur moeten we als winkelgebieden zorgen dat we voorbereid zijn.

Communicatie in het winkelgebied

Tijdens de eerste coronagolf vorig jaar zagen we in veel winkelgebieden communicatie om te zorgen voor afstand, een goede bezoekersstroom en om aandacht te vragen voor de regels. Van posters, stickers, lijnen op de grond tot aan stewards en borden. Op dit moment zien we deze uitingen op sommige plekken weer terugkomen, zoals in overdekte winkelcentra. Het is maatwerk per winkelgebied wat de beste communicatiemiddelen zijn voor een veilig bezoek. Vorig jaar heeft DNWS tips op een rij gezet voor een goede spreiding naar aanleiding van een kennis- en netwerksessie met Syan Schaap en Daniël Schipper van Event Safety Institute.   

Sinterklaas

Het is aan gemeenten om te beslissen of en op welke manier, rekening houdend met de maatregelen, ze de sinterklaasviering organiseren. In een aantal steden is de intocht al helemaal afgeblazen door het oplopende aantal coronabesmettingen. Er zijn ook gemeenten waar dit jaar een alternatieve creatieve manier is bedacht om het feest toch door te laten gaan. Een aantal voorbeelden uit het hele land:  

  • Zoetermeer: een rijtocht door het Stadshart en de Dorpsstraat, die te volgen is via social media.
  • Bronckhorst: buurtcentrum De Kei in Steenderen organiseert een zoektocht voor kinderen naar Sinterklaas. Door middel van opdrachten vinden de kinderen Sinterklaas.  
  • Een Sinterklaas drive-through zoals in Kampen
  • Een langere route zodat bezoekers zich beter kunnen spreiden; dit kan met de boot zijn zoals dit jaar in Amsterdam over de grachten, of per paard aan land; 
  • Het spreiden van bezoekers door op meerdere plekken of momenten aan te komen. Zo organiseert Delft een tweede intocht voor degenen die moeite hebben met grote drukte. 
  • Een ‘doorstroomevenement’ in Enschede waarbij Sinterklaas op een podium zit en kinderen mogen langswandelen. 

Syan Schaap van Event Safety Institute is expert op het gebied van crowd management. Syan: “Het organiseren van een event in het winkelgebied is vooral een logistieke uitdaging. Hoeveel bezoekers ontvang je, in welke tijdspanne komen zij? En hoeveel personeel is er nodig om alles in goede banen te leiden? Mijn advies is om dit vooraf goed door te rekenen. Als organisator moet je een aantal aannames doen op basis van je eigen praktijkervaringen, om een dergelijke berekening te kunnen maken en logistiek klaar te staan voor deze operatie. Daarnaast adviseer ik om ook te zorgen dat je tijdens de uitvoering zicht houdt op de drukte en maatregelen klaar hebt staan voor als het te druk wordt.”

Black Friday

Met de intocht van Sinterklaas aanstaande zaterdag start een periode van zeven weken tot eind december, waarin maximale spreiding belangrijker wordt dan ooit. We hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid dat het goed zal verlopen. Zorg daarom voor een veilig bezoek van bezoekers in het winkelgebied. Uit een ledenpeiling van INretail blijkt dat Black Friday-acties over meerdere dagen tot ruim een week gespreid gaan worden. Dat is een positieve ontwikkeling, want zo voorkomen we samen teveel drukte.

Delen:

Bekijk ook

Leegstaande winkelpanden omgetoverd tot cultuuretalages

De oplossing voor leegstaande panden? In Den Haag slaan Haagse culturele instellingen, vastgoedpartijen en de gemeente de handen ineen voor een creatief experiment. Leegstaande winkelpanden worden tijdelijk omgetoverd met onder andere etalages van het Mauritshuis, Beeld en Geluid Den Haag en het Kinderboekenmuseum. Iris Reijman, projectleider Spinner & Langkous, vertelt over het project.

Hoe Utrecht de leegstand aanpakt

Van alle grote binnensteden in Nederland draait het centrum van Utrecht het beste. De gemeente, die dit jaar 900 jaar stadsrechten viert, bouwt schouder aan schouder met centrummanagement en vastgoedeigenaren met succes aan de transformatie en bestrijding van de leegstand. Emiel Fonville, senior (beleids)adviseur Ontwikkelorganisatie Ruimte, Wonen en Economie Gemeente Utrecht, weet er alles van.

Retail, cultuur en de kwaliteit van de binnenstad

Op weg naar ‘samenheid’ in de binnenstadsbeleving. Blog geschreven door Paul Rutten, in het kader van het onderzoek ‘Designing the place to be together’.