Bram Hulsbosch: “Decoratie en verlichting heeft juist in deze tijden een meerwaarde”

De feestdagen staan voor de deur. Helaas zijn door het oplopend aantal besmettingen in veel gemeenten de Sinterklaasintochten al afgeblazen. Ook kunnen we nog niet voorspellen hoe de kerst er dit jaar uit zal zien. Toch hebben we juist in deze tijd behoefte aan een warm, vrolijk en veilig gevoel, aldus Bram Hulsbosch van MK Illumination. Zij leveren verlichting en decoratie voor binnensteden en winkelcentra en zorgen dit jaar voor een extra warm gevoel in deze kille tijden. Wij gingen in gesprek met Bram.

Hier en daar zien we al dat winkelgebieden worden voorzien van sfeerverlichting. Welke ontwikkelingen zien jullie dit jaar?

Bram-Hulsbosch

Opvallend genoeg zien we een trend dat de kerstverlichting al veel eerder wordt opgehangen dan andere jaren. Normaal gebeurt dit meestal rond half november, terwijl veel winkelgebieden en centra nu al in oktober veel decoratie en verlichting hebben geplaatst. Dit komt ook mede doordat Sinterklaas dit jaar wordt ‘overgeslagen’. Ook zien we een andere mindset bij consumenten. Die zitten normaal in oktober niet te wachten op verlichting, maar vinden het nu juist heel leuk! Oktober is het nieuwe december, aldus Bram.

De feestdagen zullen dit jaar anders zijn dan normaal. Welke rol kan verlichting spelen in een winkelgebied?

Het is op dit moment in de wereld erg grijs en somber. We zijn als mensen op zoek naar een warm gevoel in deze kille tijden. Daarom heeft decoratie en verlichting juist op deze dagen een meerwaarde. Winkelgebieden pakken meer uit dan normaal. De maatregelen staan voorop waardoor het lastiger is om een beleving te creëren bij de consument. Zowel in de winkel als in het winkelgebied. Maar dit geeft ook kansen, zo zijn op veel plekken de bankjes weggehaald. Als winkelgebied wil je niet stimuleren om lang op één plek te blijven hangen, maar hierdoor is er wel meer ruimte gecreëerd in het gebied. Deze ruimte wordt gebruikt voor extra decoratie. Denk aan een grote kerstbal waar mensen in kunnen staan, een kerstboom waar ze onder door kunnen lopen, of het plaatsen van herten en rendieren.

Jullie boodschap is dat kerstverlichting en decoraties zorgen voor emoties die de bezoekers aanspreken waardoor zij langer in het winkelgebied verblijven. Dit staat haaks op de boodschap dat je als consument alleen moet komen winkelen en niet langer dan noodzakelijk in een winkelgebied moet verblijven.

Hoe gaan jullie daarmee om?

We spelen daar niet direct op in. Wel proberen we met de verlichting consumenten een fijn en veilig gevoel te geven. Dit doen we bijvoorbeeld door ze welkom te heten met verlichting als zij het winkelgebied of centrum binnenkomen.

Wat is de meerwaarde voor een winkelgebied om te werken met verlichting en decoratie?

Het geeft een winkelgebied naast sfeer ook een warme uitstraling. Je wilt dat consumenten zich veilig voelen. In de wintermaanden is het al vroeg donker waardoor er een onveilig gevoel kan ontstaan. Dit kan je voorkomen door de inzet van verlichting. De laatste jaren zien we de trend dat er steeds meer wordt geïnvesteerd in verlichting in winkelgebieden. Het is niet meer alleen een middel geworden voor sfeer, maar het biedt ook de kans op marketing gebied. De verlichting kan aansluiten bij de huisstijl van het gebied, door het laten terugkomen van elementen of kleuren. Hiermee versterk je de marketing van het gebied. Een mooi voorbeeld is De Eggert in Purmerend. Zij hebben de eyecatchers aangepast aan de doelgroep per positie in het winkelcentrum. Zo is er bijvoorbeeld een kinder-eyecatcher bij het speelplein en staan er mannequins in de fashionhoek.

Heb jij nog tips voor winkelgebieden?  

  • Probeer aan te sluiten bij de branding en de uitstraling van jouw winkelgebied. Zorg dat deze uitstraling overal, het hele jaar door, terugkomt. Dan versterkt het elkaar.
  • Onderschat het proces tot het komen van een definitief plan voor decoratie en verlichting niet. Er zijn vaak meerdere stakeholders betrokken bij het proces. Zorg dat iedereen betrokken is en dat alle neuzen dezelfde kant opstaan.
  • En als laatste: wacht niet te lang met plannen maken. Er zit een lange levertijd op decoratie en verlichting. Kerst lijkt nu nog ver weg, maar voordat je het weet is het zover.

Bram Hulsbosch van MK Illumination is een van de kennispartners van DNWS.

Delen:

Bekijk ook

Leegstaande winkelpanden omgetoverd tot cultuuretalages

De oplossing voor leegstaande panden? In Den Haag slaan Haagse culturele instellingen, vastgoedpartijen en de gemeente de handen ineen voor een creatief experiment. Leegstaande winkelpanden worden tijdelijk omgetoverd met onder andere etalages van het Mauritshuis, Beeld en Geluid Den Haag en het Kinderboekenmuseum. Iris Reijman, projectleider Spinner & Langkous, vertelt over het project.

Hoe Utrecht de leegstand aanpakt

Van alle grote binnensteden in Nederland draait het centrum van Utrecht het beste. De gemeente, die dit jaar 900 jaar stadsrechten viert, bouwt schouder aan schouder met centrummanagement en vastgoedeigenaren met succes aan de transformatie en bestrijding van de leegstand. Emiel Fonville, senior (beleids)adviseur Ontwikkelorganisatie Ruimte, Wonen en Economie Gemeente Utrecht, weet er alles van.

Retail, cultuur en de kwaliteit van de binnenstad

Op weg naar ‘samenheid’ in de binnenstadsbeleving. Blog geschreven door Paul Rutten, in het kader van het onderzoek ‘Designing the place to be together’.