De levendige binnenstad

Rupert Parker Brady (Retaildeskundige / voorzitter Aanjaagteam Binnenstad Leiden) was gesprekleider van de paneldiscussie ‘De levendige binnenstad’ tijdens het congres ‘Welkom in de nieuwe binnenstad’. Blik met Rupert terug op deze paneldiscussie.

Congres_Welkom_in_de_nieuwe_binnenstad_Rupert_Parker_brady

In een binnenstad die bruist van het leven krijgt cultuur alle ruimte en worden initiatieven vanuit de samenleving sterk gestimuleerd. Dat was een van de hoofdconclusies van de paneldiscussie met Thijs de Groot (NBTC), Guido Marchena (Cultuurfonds Leiden), Govert de Kok (Bioscopen Leiden) en Erik Bekkering (Gemeente Bergen), uitgesmeerd over twee deelsessies met meer dan 50 deelnemers getiteld ‘De levendige binnenstad’ die op grote belangstelling konden rekenen.

Juiste mix in de binnenstad

Hoe zorg je voor het juiste aanbod en een goede mix van winkels, horeca, leisure, dienstverlening en cultuur? En wanneer past deze mix bij het DNA van de binnenstad? Hoe vertaal je het DNA vervolgens ook in een programma waar alle partijen in de binnenstad, ook de bewoners, aan mee doen? En wat zijn de verwachtingen op het gebied van toerisme, regionaal, landelijk en internationaal? Deze vragen en veel meer werden beantwoord tijdens de deelsessie De levendige binnenstad onder leiding van Rupert Parker Brady, voorzitter Aanjaagteam Binnenstad Leiden. Hij had vier gasten uitgenodigd om hun licht te laten schijnen: Thijs de Groot, programmamanager destinatiemanagement van NBTC, dirigent Guido Marchena, in het dagelijks leven werkzaam als Cultuurmakelaar Leiden, Erik Bekkering, wethouder Economische Zaken, Toerisme & Recreatie gemeente Bergen en ondernemer Govert de Kok, commercieel & financieel directeur Bioscopen Leiden.

De binnenstad heeft een koop- en recreatiefunctie, met een commercieel doel

“Zoek een balans tussen leven en beleven,” stelde Erik Bekkering. “De binnenstad heeft een koop- en recreatiefunctie, maar wel met een commercieel doel.” Waarop Thijs de Groot aanvulde dat er ook bij de bewoners draagkracht moet zijn. “Om waardevolle bezoekers te trekken naar binnensteden, moet je je op de inwoners richten.” Guido Marchena vulde hierop aan: “Met de kunstsector aan de start en aan het stuur komen we tot de beste en breedst gedragen resultaten in gebiedsontwikkeling.” Govert de Kok stelde dat steden “succesvolle concurrerende ontwikkelingen in de regio moeten omarmen als de glorieuze kansen” die het zijn. Erik Bekkering deelde als oud-coronawethouder een dilemma: “Hoe creëer je draagvlak voor het probleem bij de ondernemers? Hoe zorg je dat de optelsom van alle ondernemers (veel) meer is dan de simpele optelsom, zodat er vanuit gezamenlijkheid tot actie wordt overgegaan?” Deze openheid verleidde veel deelnemers uit gemeenten als Gouda, Roermond, Den Haag, Woerden, Breda, Den Bosch en Groningen om hun ervaringen te delen.

Delen:

Bekijk ook

WE-directielid Dimitri Broeren over lokale betrokkenheid

De ‘corona-alliantie’ was in 2020 en 2021 een pilot van INretail in samenwerking met centrummanagers van de 13 grootste steden van Nederland. Het doel was om directieleden van grootwinkelbedrijven als ambassadeurs te koppelen aan binnensteden.

Als bomen kunnen wandelen, kunnen mensen ook veranderen

In 2018 mocht de historische binnenstad van Leeuwarden zich een jaar lang Culturele Hoofstad van Europa noemen. Tijdens de Dag voor de Binnenstad op 12 mei, georganiseerd door Platform Binnenstadmanagement, presenteerde de hoofdstad van Friesland haar tips en leerpunten rondom de profilering van het centrumgebied en vertelde enthousiast over het net geopende wandelende bos midden in het centrum.

Kunnen we niet van de 10-minuten stad, naar de 30-minuten stad?

De behoefte aan snelle bezorging vanuit de consument is er zeker, tegelijkertijd vraag ik me af welke invloed dit gaat hebben op hoe we naar bezorgen in het algemeen kijken én op de inrichting van onze steden. Manon Straatman (beleidsadviseur INretail) schreef een blog over flitsbezorging.