De levendige binnenstad

Rupert Parker Brady (Retaildeskundige / voorzitter Aanjaagteam Binnenstad Leiden) was gesprekleider van de paneldiscussie ‘De levendige binnenstad’ tijdens het congres ‘Welkom in de nieuwe binnenstad’. Blik met Rupert terug op deze paneldiscussie.

Congres_Welkom_in_de_nieuwe_binnenstad_Rupert_Parker_brady

In een binnenstad die bruist van het leven krijgt cultuur alle ruimte en worden initiatieven vanuit de samenleving sterk gestimuleerd. Dat was een van de hoofdconclusies van de paneldiscussie met Thijs de Groot (NBTC), Guido Marchena (Cultuurfonds Leiden), Govert de Kok (Bioscopen Leiden) en Erik Bekkering (Gemeente Bergen), uitgesmeerd over twee deelsessies met meer dan 50 deelnemers getiteld ‘De levendige binnenstad’ die op grote belangstelling konden rekenen.

Juiste mix in de binnenstad

Hoe zorg je voor het juiste aanbod en een goede mix van winkels, horeca, leisure, dienstverlening en cultuur? En wanneer past deze mix bij het DNA van de binnenstad? Hoe vertaal je het DNA vervolgens ook in een programma waar alle partijen in de binnenstad, ook de bewoners, aan mee doen? En wat zijn de verwachtingen op het gebied van toerisme, regionaal, landelijk en internationaal? Deze vragen en veel meer werden beantwoord tijdens de deelsessie De levendige binnenstad onder leiding van Rupert Parker Brady, voorzitter Aanjaagteam Binnenstad Leiden. Hij had vier gasten uitgenodigd om hun licht te laten schijnen: Thijs de Groot, programmamanager destinatiemanagement van NBTC, dirigent Guido Marchena, in het dagelijks leven werkzaam als Cultuurmakelaar Leiden, Erik Bekkering, wethouder Economische Zaken, Toerisme & Recreatie gemeente Bergen en ondernemer Govert de Kok, commercieel & financieel directeur Bioscopen Leiden.

De binnenstad heeft een koop- en recreatiefunctie, met een commercieel doel

“Zoek een balans tussen leven en beleven,” stelde Erik Bekkering. “De binnenstad heeft een koop- en recreatiefunctie, maar wel met een commercieel doel.” Waarop Thijs de Groot aanvulde dat er ook bij de bewoners draagkracht moet zijn. “Om waardevolle bezoekers te trekken naar binnensteden, moet je je op de inwoners richten.” Guido Marchena vulde hierop aan: “Met de kunstsector aan de start en aan het stuur komen we tot de beste en breedst gedragen resultaten in gebiedsontwikkeling.” Govert de Kok stelde dat steden “succesvolle concurrerende ontwikkelingen in de regio moeten omarmen als de glorieuze kansen” die het zijn. Erik Bekkering deelde als oud-coronawethouder een dilemma: “Hoe creëer je draagvlak voor het probleem bij de ondernemers? Hoe zorg je dat de optelsom van alle ondernemers (veel) meer is dan de simpele optelsom, zodat er vanuit gezamenlijkheid tot actie wordt overgegaan?” Deze openheid verleidde veel deelnemers uit gemeenten als Gouda, Roermond, Den Haag, Woerden, Breda, Den Bosch en Groningen om hun ervaringen te delen.

Delen:

Bekijk ook

Culemborgse succesformule: vrijwilligers als hart en ziel van de binnenstad

Culemborg is een kleine stad met 30.000 inwoners, maar groots in ideeën en ambities. Wij spraken met Manoli Martín-Camuñas Romero (regisseur binnenstad Culemborg) over hoe de vrijwilligers zo'n succes maken van de binnenstad.

Thema ‘Talent & Impact’ centraal tijdens Nationaal Congres Citymarketing 2024

Op donderdag 6 juni vond in Tilburg het Nationaal Congres Citymarketing plaats. Het thema: uitdagingen omtrent Talent & Impact. Het vinden en binden van talent is een cruciale zaak voor elke stad en regio. Hoe binden steden talent? Accountmanager Marleen Strien deelt haar inzichten van deze dag.

Dit was het congres ‘Groningen: stad in beweging’

Op 30 en 31 mei vond ons tweedaags congres 'Groningen: stad in beweging' plaats. We kijken met trots terug op een geslaagd congres, waarbij binnensteden uit heel Nederland aanwezig waren. Hier lees je alles nog eens rustig na of bleef je het congres opnieuw met het fotoverslag.