Feestverlichting aan of uit? De impact van de energiecrisis op de winkelstraat

De Glazen Koets staat weer veilig opgeborgen in de winterstalling, de hoedjes liggen weer in de kast en het koffertje van onze minister van Financiën is weer dichtgeklapt. Kortom: Prinsjesdag is weer achter de rug. De uitdagingen voor ondernemers in de centrumgebieden zijn echter nog verre van voorbij. En dat terwijl de belangrijke feestdagenperiode voor de deur staat. Hoe gaan zij om met stijgende energiekosten in de donkere dagen voor kerst, en wat betekent dat voor de gastvrijheid van de binnenstad?

Mkb-ondernemers worden dezer dagen geconfronteerd met een veelheid aan uitdagingen, waarvan de razendsnel oplopende energierekening één van de meest urgente en actuele is. Veel retailers doen wat zij kunnen om hun energieverbruik terug te dringen. Omwille van duurzaamheid én omwille van het beheersen van hun kosten. Velen haken aan bij de ‘deuren dicht, wel geopend’-campagne van INretail. Dat zien Eric Bos, voorzitter van de Groningen City Club, en Erwin Mulder, projectleider Groningen Binnenstad, ook in Groningen gebeuren. “Groningen wil met allerlei acties (ons tienpuntenplan, het uitvoeren van energiescans, deuren sluiten) ondernemers stimuleren om energie te besparen. We gaan daar echt proactief mee om. Zo gaan we  aankomende week informatiepakketten rondbrengen bij alle ondernemers om de deur-dicht-campagne onder de aandacht te brengen”, aldus Eric Bos. Daarbij blijft het niet. In Groningen wordt de feestverlichting dit jaar later op de dag ontstoken dan andere jaren en wordt hij ook vroeger weer uitgezet. Bovendien gaat de stekker al begin januari helemaal uit de feestverlichting in de binnenstad, in tegenstelling tot andere jaren. “Dit helpt natuurlijk bij het terugdringen van de kosten, maar is tegelijkertijd ook een signaal naar ondernemers en de maatschappij. In combinatie met de deuren-dicht-campagne en het zuiniger omgaan met etalageverlichting dragen we als retailondernemers ons steentje bij”.

Mulder en Bos geven  daarnaast ook duidelijk aan dat de ondernemers deze problematiek niet alleen de baas kunnen zijn. “Wij hopen dat er vanuit de politiek richting het mkb ook support komt  voor de  energielasten; dat is echt van essentieel belang om onze binnensteden open en gastvrij te houden. Veel ondernemers zijn nog herstellende van de coronaperiode met bijbehorende maatregelen, die afrekening moet nog komen, dan kunnen de ondernemers deze kluif er niet bij hebben”.

Energiebesparing al langer belangrijk

Ook in Utrecht gebeurt het nodige op het vlak van energiebesparing. Een beweging die al eerder in gang is gezet, weet Jeroen Roose – Van Leijden, centrummanager in Utrecht. “Duurzame sfeerverlichting is hier al langer een issue. Zo wordt met aanbestedingen al rekening gehouden met duurzaam energieverbruik, maar ook met de duurzaamheid en recyclebaarheid van  gebruikte materialen. Wij horen in de stad verhalen van ondernemers die vier tot soms zelfs tien keer meer energielasten hebben dit jaar, maar toch hebben wij nog geen signalen ontvangen dat straten de feestverlichting uit willen doen. In Utrecht is er sowieso een op maat gemaakt plan voor de verlichting van de diverse gebieden; zo gaat in pure winkelstraten de verlichting eerder uit dan op horecapleinen, waar gastvrijheid tot later op de avond een belangrijk issue is”. Janneke den Ouden van Stad & Co ziet dezelfde signalen: “ik zie vooral dat er wordt geïnvesteerd in duurzame, energiezuinige verlichting. Geluiden dat de knop echt uit wordt gezet hoor ik niet. Wel hoor ik van ondernemers dat zij meedoen aan de ‘deuren dicht campagne’ en dat ze buiten openingstijden de etalageverlichting uitzetten”.

Besef verduurzamen groeit

Bram Hulsbosch, als sales director bij MK Illumination verantwoordelijk voor veel feestverlichting in de Nederlandse winkelgebieden, ziet ook in veel steden en dorpen het besef van duurzaam gebruik van energie groeien. “We krijgen vaak de vraag of we het stroomverbruik kunnen doorrekenen. Er wordt steeds kritischer gekeken naar de branduren van de verlichting”. Dit terwijl de branche al een enorme slag heeft gemaakt in het energiezuiniger maken van de verlichting, onder meer door het aanbieden van zeer energiezuinige LED-verlichting. “Mede daardoor is het elektriciteitsverbruik voor feestverlichting in een winkelcentrum van 30.000 m2 tegenwoordig nog maar zo’n 0,09% van het totale jaarlijkse verbruik.”

Serieuze stappen

Kortom, vanuit verschillende invalshoeken en op verschillende plekken in het land zie je dat ondernemers en centrumgebieden serieus aan de slag zijn met het terugdringen van de energielasten en met het zorgvuldig omgaan met feestverlichting. De balans tussen duurzaamheid en terugdringen van kosten enerzijds en het kunnen bieden van een gastvrije, veilige en gezellige binnenstad anderzijds is daarbij steeds de uitdaging die ondernemers, centrummanagers en andere betrokkenen continue met elkaar aangaan, zodat de consument nog steeds met plezier kan winkelen.

Delen:

Bekijk ook

Hoe aantrekkelijk zijn de pleinen in jouw centrumgebied?

Pleinen functioneren in veel gevallen als de ‘kloppende harten’ van onze samenleving. Maar hoe zorg je ervoor dat pleinen voldoende aantrekkelijk zijn? Daar is onderzoek naar gedaan!

Bewonersinitiatieven essentieel voor toekomstige winkelgebieden

Het traditionele winkelcentrum maakt plaats voor een meer dynamische plek, waar zich steeds vaker bewonersinitiatieven vestigen die toegevoegde waarde bieden. Wij spraken met Frodi Fransman (Landelijk Samenwerkingsverband Actieve bewoners) over de toenemende behoefte aan gemeenschap en voorbeelden in winkelgebieden.

Sla je slag met het Koopstromenonderzoek

Eind februari kwam het Koopstromenonderzoek Oost Nederland uit. Wij merken dat niet iedereen het Koopstromenonderzoek kent en er gebruik van maakt. Wat is het? En hoe kan je je slag hiermee slaan?