Feestverlichting aan of uit? De impact van de energiecrisis op de winkelstraat

De Glazen Koets staat weer veilig opgeborgen in de winterstalling, de hoedjes liggen weer in de kast en het koffertje van onze minister van Financiën is weer dichtgeklapt. Kortom: Prinsjesdag is weer achter de rug. De uitdagingen voor ondernemers in de centrumgebieden zijn echter nog verre van voorbij. En dat terwijl de belangrijke feestdagenperiode voor de deur staat. Hoe gaan zij om met stijgende energiekosten in de donkere dagen voor kerst, en wat betekent dat voor de gastvrijheid van de binnenstad?

Mkb-ondernemers worden dezer dagen geconfronteerd met een veelheid aan uitdagingen, waarvan de razendsnel oplopende energierekening één van de meest urgente en actuele is. Veel retailers doen wat zij kunnen om hun energieverbruik terug te dringen. Omwille van duurzaamheid én omwille van het beheersen van hun kosten. Velen haken aan bij de ‘deuren dicht, wel geopend’-campagne van INretail. Dat zien Eric Bos, voorzitter van de Groningen City Club, en Erwin Mulder, projectleider Groningen Binnenstad, ook in Groningen gebeuren. “Groningen wil met allerlei acties (ons tienpuntenplan, het uitvoeren van energiescans, deuren sluiten) ondernemers stimuleren om energie te besparen. We gaan daar echt proactief mee om. Zo gaan we  aankomende week informatiepakketten rondbrengen bij alle ondernemers om de deur-dicht-campagne onder de aandacht te brengen”, aldus Eric Bos. Daarbij blijft het niet. In Groningen wordt de feestverlichting dit jaar later op de dag ontstoken dan andere jaren en wordt hij ook vroeger weer uitgezet. Bovendien gaat de stekker al begin januari helemaal uit de feestverlichting in de binnenstad, in tegenstelling tot andere jaren. “Dit helpt natuurlijk bij het terugdringen van de kosten, maar is tegelijkertijd ook een signaal naar ondernemers en de maatschappij. In combinatie met de deuren-dicht-campagne en het zuiniger omgaan met etalageverlichting dragen we als retailondernemers ons steentje bij”.

Mulder en Bos geven  daarnaast ook duidelijk aan dat de ondernemers deze problematiek niet alleen de baas kunnen zijn. “Wij hopen dat er vanuit de politiek richting het mkb ook support komt  voor de  energielasten; dat is echt van essentieel belang om onze binnensteden open en gastvrij te houden. Veel ondernemers zijn nog herstellende van de coronaperiode met bijbehorende maatregelen, die afrekening moet nog komen, dan kunnen de ondernemers deze kluif er niet bij hebben”.

Energiebesparing al langer belangrijk

Ook in Utrecht gebeurt het nodige op het vlak van energiebesparing. Een beweging die al eerder in gang is gezet, weet Jeroen Roose – Van Leijden, centrummanager in Utrecht. “Duurzame sfeerverlichting is hier al langer een issue. Zo wordt met aanbestedingen al rekening gehouden met duurzaam energieverbruik, maar ook met de duurzaamheid en recyclebaarheid van  gebruikte materialen. Wij horen in de stad verhalen van ondernemers die vier tot soms zelfs tien keer meer energielasten hebben dit jaar, maar toch hebben wij nog geen signalen ontvangen dat straten de feestverlichting uit willen doen. In Utrecht is er sowieso een op maat gemaakt plan voor de verlichting van de diverse gebieden; zo gaat in pure winkelstraten de verlichting eerder uit dan op horecapleinen, waar gastvrijheid tot later op de avond een belangrijk issue is”. Janneke den Ouden van Stad & Co ziet dezelfde signalen: “ik zie vooral dat er wordt geïnvesteerd in duurzame, energiezuinige verlichting. Geluiden dat de knop echt uit wordt gezet hoor ik niet. Wel hoor ik van ondernemers dat zij meedoen aan de ‘deuren dicht campagne’ en dat ze buiten openingstijden de etalageverlichting uitzetten”.

Besef verduurzamen groeit

Bram Hulsbosch, als sales director bij MK Illumination verantwoordelijk voor veel feestverlichting in de Nederlandse winkelgebieden, ziet ook in veel steden en dorpen het besef van duurzaam gebruik van energie groeien. “We krijgen vaak de vraag of we het stroomverbruik kunnen doorrekenen. Er wordt steeds kritischer gekeken naar de branduren van de verlichting”. Dit terwijl de branche al een enorme slag heeft gemaakt in het energiezuiniger maken van de verlichting, onder meer door het aanbieden van zeer energiezuinige LED-verlichting. “Mede daardoor is het elektriciteitsverbruik voor feestverlichting in een winkelcentrum van 30.000 m2 tegenwoordig nog maar zo’n 0,09% van het totale jaarlijkse verbruik.”

Serieuze stappen

Kortom, vanuit verschillende invalshoeken en op verschillende plekken in het land zie je dat ondernemers en centrumgebieden serieus aan de slag zijn met het terugdringen van de energielasten en met het zorgvuldig omgaan met feestverlichting. De balans tussen duurzaamheid en terugdringen van kosten enerzijds en het kunnen bieden van een gastvrije, veilige en gezellige binnenstad anderzijds is daarbij steeds de uitdaging die ondernemers, centrummanagers en andere betrokkenen continue met elkaar aangaan, zodat de consument nog steeds met plezier kan winkelen.

Delen:

Bekijk ook

Culemborgse succesformule: vrijwilligers als hart en ziel van de binnenstad

Culemborg is een kleine stad met 30.000 inwoners, maar groots in ideeën en ambities. Wij spraken met Manoli Martín-Camuñas Romero (regisseur binnenstad Culemborg) over hoe de vrijwilligers zo'n succes maken van de binnenstad.

Thema ‘Talent & Impact’ centraal tijdens Nationaal Congres Citymarketing 2024

Op donderdag 6 juni vond in Tilburg het Nationaal Congres Citymarketing plaats. Het thema: uitdagingen omtrent Talent & Impact. Het vinden en binden van talent is een cruciale zaak voor elke stad en regio. Hoe binden steden talent? Accountmanager Marleen Strien deelt haar inzichten van deze dag.

Dit was het congres ‘Groningen: stad in beweging’

Op 30 en 31 mei vond ons tweedaags congres 'Groningen: stad in beweging' plaats. We kijken met trots terug op een geslaagd congres, waarbij binnensteden uit heel Nederland aanwezig waren. Hier lees je alles nog eens rustig na of bleef je het congres opnieuw met het fotoverslag.