Nijmegen blijft vernieuwen: van ‘place to buy’ naar ‘place to be’

Gemeente Nijmegen heeft zich onlangs aangesloten bij DNWS. Wij vroegen Ilse Nieskens (Strategisch Adviseur gemeente Nijmegen) en Monique Esselbrugge (wethouder economie en toerisme), naar deze mooie plaats en waarom zij kiezen voor DNWS.

Wat kenmerkt de winkelgebieden in Nijmegen?

“Nijmegen heeft een hele vitale winkelstructuur, uiteenlopend van een bruisende binnenstad tot een fijnmazig netwerk van buurt- en wijkwinkelcentra. De Nijmeegse binnenstad doet het, ondanks corona, nog steeds goed. De leegstand zit met 6 tot 7% onder het landelijk gemiddelde. Nijmegen heeft naast de bekende filiaalbedrijven een breed aanbod aan unieke typische Nijmeegse kleine winkels in de ringstraten. Maar ondanks dat moeten we ook vooruitkijken en onszelf de vraag stellen hoe de binnenstad van de toekomst eruitziet. Hoe blijven we zorgen voor een goede mix van filiaalbedrijven en lokale ondernemers? Horen hier grote of kleine vestigingen bij? En hoe kunnen we hier als gemeente in meedenken en faciliteren? Een goede samenwerking met vastgoedeigenaren en ondernemers hierin is cruciaal. Zowel op lokaal niveau als op landelijk niveau, door contacten met vastgoedpartijen en het grootwinkelbedrijf op te bouwen. De samenwerking met DNWS helpt ons hierbij.
Ook onze buurt- en wijkwinkelcentra doen het goed. Nog steeds vindt daar vernieuwing plaats. Vorig jaar is bijvoorbeeld het buurtwinkelcentrum De Meijhorst vernieuwd. Nijmegen is een groeistad en heeft een woondeal gesloten met het rijk. Streven is om voor iedere wijk een buurtwinkelcentrum op loopafstand te behouden en/of te ontwikkelen.”

Van ‘place to buy’ naar ‘place to be’

“Ook bij ons zie je een transformatie van ‘place to buy’ naar ‘place to be’. Winkelen blijft heel belangrijk, maar horeca, cultuur en evenementen nemen in belang toe. Als het gaat om horeca hebben we een opvallende ster aan het firmament: Restaurant De Nieuwe Winkel (Michelin ster). Ook het brede en bijzondere aanbod aan koffiebarretjes en lunchrooms mag er zijn, waaronder Café De Blonde Pater en koffiebar Bairro Alto. Nijmegen heeft een groene en duurzame binnenstad en ook cultuur heeft een bijzondere plek met onder andere filmhuis Lux in het centrumgebied. 

Waarom zijn jullie deelnemer geworden van DNWS?

“Voor ons is het belangrijk om te blijven innoveren en dat begint met het leren van anderen. Wij maken graag gebruik van de kennis en expertise van DNWS. Ook blijven wij graag op de hoogte van wat er in andere steden en kernen speelt en halen we graag de informatie op over wat in deze tijd belangrijk is voor retailers en anderen belanghebbenden in het winkellandschap.”

Wat heeft in jullie stad op dit moment de meeste aandacht?

“Blijven vernieuwen en investeren is voor Nijmegen erg belangrijk. Dat geldt voor transformatiegebieden in de binnenstad (bijvoorbeeld de Molenpoortpassage of het gebied Augustijnenstraat/Burchtstraat rond de voormalige V&D-locaties) tot het Stadsdeelcentrum Dukenburg en buurtcentra (Molenweg-noord en nieuwe centra in Nijmegen Noord). Ook heeft Nijmegen een Actieplan voor de Binnenstad, vol met ideeën en acties die we hebben opgehaald bij ondernemers, eigenaren en bewoners. Recente actie: je kunt een winkel winnen in de binnenstad.” 

De binnenstad wordt uiteindelijk nog groener, aantrekkelijker én bruisender. Met het ‘Actieplan Binnenstad 2021-2022′ heeft de gemeente samen met Huis voor de Binnenstad, Nijmeegse bewoners, ondernemers en bezoekers plannen gemaakt en concrete acties gekozen om een extra impuls te geven aan het economisch herstel van de binnenstad. Hiervoor is 4,5 miljoen extra budget vrij gemaakt. Lees hier meer over het Actieplan voor de binnenstad.

Wil je ook weten wat DNWS voor jouw winkelgebied kan betekenen? Neem contact op met Johan Schomaker (06 – 46 20 22 31 , j.schomaker@dnws.nl).

Delen:

Bekijk ook

Culemborgse succesformule: vrijwilligers als hart en ziel van de binnenstad

Culemborg is een kleine stad met 30.000 inwoners, maar groots in ideeën en ambities. Wij spraken met Manoli Martín-Camuñas Romero (regisseur binnenstad Culemborg) over hoe de vrijwilligers zo'n succes maken van de binnenstad.

Thema ‘Talent & Impact’ centraal tijdens Nationaal Congres Citymarketing 2024

Op donderdag 6 juni vond in Tilburg het Nationaal Congres Citymarketing plaats. Het thema: uitdagingen omtrent Talent & Impact. Het vinden en binden van talent is een cruciale zaak voor elke stad en regio. Hoe binden steden talent? Accountmanager Marleen Strien deelt haar inzichten van deze dag.

Dit was het congres ‘Groningen: stad in beweging’

Op 30 en 31 mei vond ons tweedaags congres 'Groningen: stad in beweging' plaats. We kijken met trots terug op een geslaagd congres, waarbij binnensteden uit heel Nederland aanwezig waren. Hier lees je alles nog eens rustig na of bleef je het congres opnieuw met het fotoverslag.