Sla je slag met het Koopstromenonderzoek

Eind februari kwam het Koopstromenonderzoek Oost Nederland uit. Wij merken dat niet iedereen het Koopstromenonderzoek kent en er gebruik van maakt. Wat is het? En hoe kan je je slag hiermee slaan?

Wat is Koopstromenonderzoek?

Elke provincie kan een Koopstromenonderzoek (KSO) doen onder consumenten. Koopstromenonderzoek brengt in beeld waar inwoners boodschappen doen, winkelen en doelgerichte aankopen doen en hoe tevreden ze zijn over de verschillende winkelgebieden. Het wordt dus duidelijk waar en waarom consumenten kopen. Ook kijkt het onderzoek hoe jouw winkelgebied presteert. Hier komt een factsheet uit met daarin informatie over hoe de consument jouw winkelgebied waardeert, bijvoorbeeld qua vergroening en bereikbaarheid. En ook hoeveel consumenten je aantrekt of hoeveel je verliest aan bijvoorbeeld omliggende gebieden.

Wat kun je met dit onderzoek?

De resultaten van het Koopstromenonderzoek en bijbehorende factsheets kun je met jouw gemeente, ondernemersvereniging en vastgoedpartijen bespreken tijdens je overleg over het centrumgebied.

  • Bepaal met elkaar op basis van deze feiten en cijfers het gezamenlijk beeld wat je hebt van je gebied;
  • Beoordeel met elkaar wat goed gaat en wat beter kan;
  • Besluit met elkaar welke acties door wie uitgevoerd worden via beleid gemeente en/of plannen en losse acties door de partners.

Hulp nodig?

De KSO’s zijn hier te vinden

 Heb je een vraag of wil je de resultaten van jouw winkelgebied bespreken? Laat het ons weten door contact op te nemen met onze accountmanagers Johan Schomaker of Marleen Strien.

Delen:

Bekijk ook

Hoe aantrekkelijk zijn de pleinen in jouw centrumgebied?

Pleinen functioneren in veel gevallen als de ‘kloppende harten’ van onze samenleving. Maar hoe zorg je ervoor dat pleinen voldoende aantrekkelijk zijn? Daar is onderzoek naar gedaan!

Inspiratiedag VANG Buitenshuis – afval in centrumgebieden 

Woensdag 13 november organiseerde VANG Buitenshuis de jaarlijkse Inspiratiedag Bedrijfsafval. DNWS-accountmanager Marleen Strien hielp mee in de organisatie en deelt...

De toekomst van retail

Op 30 oktober opende in hartje Londen een nieuwe retailbelofte waar met alle respect een testlab als Future Store Arnhem bij verbleekt. Er is maar liefst EUR 24 miljoen aan verspijkerd door een handjevol investeerders. Het bedrijf biedt werk aan 40 mensen, maar in de winkel zijn geen kassa’s, winkelrekken, tafels, pashokjes, spiegels, zithoeken of mannequins.