Sla je slag met het Koopstromenonderzoek

Eind februari kwam het Koopstromenonderzoek Oost Nederland uit. Wij merken dat niet iedereen het Koopstromenonderzoek kent en er gebruik van maakt. Wat is het? En hoe kan je je slag hiermee slaan?

Wat is Koopstromenonderzoek?

Elke provincie kan een Koopstromenonderzoek (KSO) doen onder consumenten. Koopstromenonderzoek brengt in beeld waar inwoners boodschappen doen, winkelen en doelgerichte aankopen doen en hoe tevreden ze zijn over de verschillende winkelgebieden. Het wordt dus duidelijk waar en waarom consumenten kopen. Ook kijkt het onderzoek hoe jouw winkelgebied presteert. Hier komt een factsheet uit met daarin informatie over hoe de consument jouw winkelgebied waardeert, bijvoorbeeld qua vergroening en bereikbaarheid. En ook hoeveel consumenten je aantrekt of hoeveel je verliest aan bijvoorbeeld omliggende gebieden.

Wat kun je met dit onderzoek?

De resultaten van het Koopstromenonderzoek en bijbehorende factsheets kun je met jouw gemeente, ondernemersvereniging en vastgoedpartijen bespreken tijdens je overleg over het centrumgebied.

  • Bepaal met elkaar op basis van deze feiten en cijfers het gezamenlijk beeld wat je hebt van je gebied;
  • Beoordeel met elkaar wat goed gaat en wat beter kan;
  • Besluit met elkaar welke acties door wie uitgevoerd worden via beleid gemeente en/of plannen en losse acties door de partners.

Hulp nodig?

De KSO’s zijn hier te vinden

 Heb je een vraag of wil je de resultaten van jouw winkelgebied bespreken? Laat het ons weten door contact op te nemen met onze accountmanagers Johan Schomaker of Marleen Strien.

Delen:

Bekijk ook

Hoe geef ik écht betekenis aan mijn data?

Data speelt een steeds grotere rol in de aansturing van winkelgebieden. Veel centrumgebieden worstelen met de vraag welke data echt van belang zijn, welke bron of leverancier ze het beste kunnen gebruiken en vooral hoe ze de data vervolgens kunnen benutten en toepassen. Anouk Mensen van onze kennispartner Analyzus neemt je mee in de mogelijkheden en hoe je hierin keuzes kunt maken.

Hoe aantrekkelijk zijn de pleinen in jouw centrumgebied?

Pleinen functioneren in veel gevallen als de ‘kloppende harten’ van onze samenleving. Maar hoe zorg je ervoor dat pleinen voldoende aantrekkelijk zijn? Daar is onderzoek naar gedaan!

Bewonersinitiatieven essentieel voor toekomstige winkelgebieden

Het traditionele winkelcentrum maakt plaats voor een meer dynamische plek, waar zich steeds vaker bewonersinitiatieven vestigen die toegevoegde waarde bieden. Wij spraken met Frodi Fransman (Landelijk Samenwerkingsverband Actieve bewoners) over de toenemende behoefte aan gemeenschap en voorbeelden in winkelgebieden.