Sla je slag met het Koopstromenonderzoek

Eind februari kwam het Koopstromenonderzoek Oost Nederland uit. Wij merken dat niet iedereen het Koopstromenonderzoek kent en er gebruik van maakt. Wat is het? En hoe kan je je slag hiermee slaan?

Wat is Koopstromenonderzoek?

Elke provincie kan een Koopstromenonderzoek (KSO) doen onder consumenten. Koopstromenonderzoek brengt in beeld waar inwoners boodschappen doen, winkelen en doelgerichte aankopen doen en hoe tevreden ze zijn over de verschillende winkelgebieden. Het wordt dus duidelijk waar en waarom consumenten kopen. Ook kijkt het onderzoek hoe jouw winkelgebied presteert. Hier komt een factsheet uit met daarin informatie over hoe de consument jouw winkelgebied waardeert, bijvoorbeeld qua vergroening en bereikbaarheid. En ook hoeveel consumenten je aantrekt of hoeveel je verliest aan bijvoorbeeld omliggende gebieden.

Wat kun je met dit onderzoek?

De resultaten van het Koopstromenonderzoek en bijbehorende factsheets kun je met jouw gemeente, ondernemersvereniging en vastgoedpartijen bespreken tijdens je overleg over het centrumgebied.

  • Bepaal met elkaar op basis van deze feiten en cijfers het gezamenlijk beeld wat je hebt van je gebied;
  • Beoordeel met elkaar wat goed gaat en wat beter kan;
  • Besluit met elkaar welke acties door wie uitgevoerd worden via beleid gemeente en/of plannen en losse acties door de partners.

Hulp nodig?

De KSO’s zijn hier te vinden

 Heb je een vraag of wil je de resultaten van jouw winkelgebied bespreken? Laat het ons weten door contact op te nemen met onze accountmanagers Johan Schomaker of Marleen Strien.

Delen:

Bekijk ook

Culemborgse succesformule: vrijwilligers als hart en ziel van de binnenstad

Culemborg is een kleine stad met 30.000 inwoners, maar groots in ideeën en ambities. Wij spraken met Manoli Martín-Camuñas Romero (regisseur binnenstad Culemborg) over hoe de vrijwilligers zo'n succes maken van de binnenstad.

Thema ‘Talent & Impact’ centraal tijdens Nationaal Congres Citymarketing 2024

Op donderdag 6 juni vond in Tilburg het Nationaal Congres Citymarketing plaats. Het thema: uitdagingen omtrent Talent & Impact. Het vinden en binden van talent is een cruciale zaak voor elke stad en regio. Hoe binden steden talent? Accountmanager Marleen Strien deelt haar inzichten van deze dag.

Dit was het congres ‘Groningen: stad in beweging’

Op 30 en 31 mei vond ons tweedaags congres 'Groningen: stad in beweging' plaats. We kijken met trots terug op een geslaagd congres, waarbij binnensteden uit heel Nederland aanwezig waren. Hier lees je alles nog eens rustig na of bleef je het congres opnieuw met het fotoverslag.