Stappenplan voor winkelgebieden: sociale meerwaarde als basis voor je merkstrategie

Bezoekers van een winkelgebied komen er niet alleen om te kopen, ze willen ook een plek om elkaar te ontmoeten. Deze sociale meerwaarde zorgt voor extra binding met bewoners en bezoekers en kan dan ook goed worden benut voor de positionering van een gebied. DNWS en De Retailagenda presenteren de publicatie ‘Van groeten en ontmoeten naar verleiden en verblijden’. Hierin staat stap voor stap beschreven hoe je een merkstrategie ontwikkelt op basis van sociale meerwaarde.

voorpagina-publicatie-van-groeten-en-ontmoeten-naar-verleiden-en-verblijden

In het verleden is bij het ontwikkelen van winkelgebieden weinig gekeken naar de sociale behoefte van de klant, maar om tegenwoordig bestaansrecht te hebben moet een winkelgebied meer zijn dan verzamelplaats van verkooppunten. Bezoekers gaan niet alleen naar een centrum- of winkelgebied om er te kopen, ze hebben ook behoefte aan een prettige plek om te verblijven en anderen te ontmoeten. Deze interactie tussen mensen zorgt voor de sociale meerwaarde en maakt een gebied aantrekkelijk om te bezoeken. Sociale meerwaarde leent zich dan ook goed voor de positionering van een gebied en de ontwikkeling van de merkstrategie. Maar hoe vergroot je de sociale meerwaarde van een centrum- of winkelgebied? Hoe bepaal je de onderscheidende waarde van een gebied en hoe breng je deze over op bezoekers?

Vijf stappen

De publicatie ‘Van groeten en ontmoeten naar verleiden en verblijden’ van de Retailagenda en DNWS beschrijft de vijf stappen die nodig zijn voor de ontwikkeling van een merkstrategie op basis van sociale meerwaarde. Aan bod komen het inventariseren van de lokale situatie, het vaststellen en bepalen van de doelgroepen, het opstellen van de merkstrategie, het samenstellen van het merkactivatieplan en de manier om de merkstrategie ook de borgen.

Vier cases

De publicatie is het vervolg op de eerder ontwikkelde ‘toolkit sociale meerwaarde’ uit 2018. De toolkit is in het retailIinnovatielab ‘Sociale meerwaarde & Branding’ in de praktijk getest door de gemeente Breda, Woerden, Hilversum en Oss. Dit heeft geleid tot een verdere uitwerking en aanscherping van het stappenplan. Lees hieronder meer over de ervaring, aanpak en strategie van deze vier cases.

Video

In 5 stappen wordt uitgelegd hoe je op basis van sociale meerwaarde je merkstrategie kunt ontwikkelen. Het stappenplan is ontwikkeld op basis van de praktijkervaring die is opgedaan in het retailinnovatielab ‘Sociale meerwaarde en branding’ van de Retailagenda en DNWS. Het stappenplan staat uitgebreid beschreven in de publicatie van ‘Van groeten naar ontmoeten en van verleiden naar verblijden’.

Bekijk hier de video

Terugkijken webinar

De cases zijn ook besproken tijdens een webinar over het thema sociale meerwaarde op 2 november. Het webinar is hier terug te kijken.

Delen:

Bekijk ook

Een goede plek op de vrijmarkt

Op Koningsdag trekken mensen massaal naar de vrijmarkten in het hele land. Het bemachtigen van een goede plek is een ware uitdaging, vooral in drukke steden. Sommige mensen zijn fanatiek en proberen zo vroeg mogelijk aanwezig te zijn om een goede plek te bemachtigen, terwijl anderen het meer op hun gemak aanpakken en genieten van de gezelligheid en het samenzijn met anderen. In centrumgebieden is dit niet anders. Lees de blog van Johan Schomaker over een goede plek in het centrumgebied en in gesprek gaan met de klant.

Klimaatadaptatie is ‘hot’; hoe realiseer je een koele binnenstad?

Groen en klimaatadaptatie staan tegenwoordig hoog op het verlanglijstje van menig stadsbestuurder en centrummanager. Waarom zou je hierin moeten investeren? Welke kansen liggen er? En zijn er al goede voorbeelden te vinden in Nederlandse winkelgebieden? DNWS ging op onderzoek uit.

Acht belangrijkste uitgangspunten impactanalyse

In opdracht van de Retailagenda heeft Q&A Insights & Consultancy een rapport geschreven over toekomstbestendige en leefbare kernen. Lees hier de 8 belangrijkste uitgangspunten van de impactanalyse.