Voorbeelden om zichtbaar te blijven als centrumgebied 

Sinds zondag 19-12-2021 geldt er helaas weer een lockdown, waarbij onder andere alle niet-essentiële winkels en horeca gesloten moeten blijven tot tenminste 14 januari 2022. Click & collect en afhalen is wel toegestaan. Om je door deze periode heen te helpen delen we in dit artikel een aantal voorbeelden van centrumgebieden.  

Werk samen 

Net als in de lockdown van vorig jaar zien we veel centrumgebieden die met creatieve oplossingen komen om bezoekers te informeren over mogelijkheden in het centrumgebied en op deze manier toch omzet te kunnen genereren voor de ondernemers in het gebied. Zo kan er dankzij een samenwerking tussen de gemeente Deventer en binnenstadsmanager Peter Brouwer via Fietskoerier Deventer gebruikgemaakt worden van gratis bezorging van ondernemers aan consumenten in Deventer.  

Denk ook aan samenwerking in breder verband

Culemborg is afgelopen weekend al druk geweest om de logistiek en etalages in te richten op ‘windowshopping’. Daarnaast delen zij onder andere via Facebook mogelijkheden om ook de cultuur en horecasector te ondersteunen. Consumenten worden gewezen op de ‘Vrijstad Culemborg Pas’, de mogelijkheid van ‘vriend’ worden bij de theaters en musea in de stad, cadeaubonnen te kopen bij de favoriete ‘Local Hero’s’, kerstmenu’s te laten verzorgen door lokale horeca en verzorgingsproducten aan te schaffen via de lokale kapper en schoonheidssalon. 

Koop lokaal 

Lokaal kopen is in deze periode erg belangrijk. Naast Culemborg roept ook centrumgebied ‘StadsHart Zoetermeer’ via Facebook op om lokaal te kopen als je nog iets nodig hebt. Op dit moment verzamelen zij zoveel mogelijk gegevens van de click & collect mogelijkheden van de niet-essentiële winkels in het centrumgebied. 
‘Kanaal Passage Stadskanaal’ roept actief op om lokaal te kopen, de ondernemers te steunen en deelt berichten van ondernemers in het centrumgebied en ook ‘Zin in Zevenaar’ deelt actief via social media de berichten van lokale ondernemers om consumenten te wijzen op de mogelijkheden van lokaal kopen. 

De publiekscampagne ‘Den Haag pakt je in’ gaat door en roept consumenten op om juist nu te kopen bij lokale ondernemers. Bestel bijvoorbeeld iets via de webshop van de lokale ondernemer, koop een cadeaubon of bestel via click & collect en vergeet ook de horeca niet voor een heerlijk kerstmenu van je favoriete restaurant. 

Vorig jaar deelden wij ook al een artikel met mooie voorbeelden van centrumgebieden en tips om zichtbaar te blijven

Heb je zelf een suggestie om toe te voegen of heb je een vraag? Mail dan naar communicatie@dnws.nl. 

Delen:

Bekijk ook

Culemborgse succesformule: vrijwilligers als hart en ziel van de binnenstad

Culemborg is een kleine stad met 30.000 inwoners, maar groots in ideeën en ambities. Wij spraken met Manoli Martín-Camuñas Romero (regisseur binnenstad Culemborg) over hoe de vrijwilligers zo'n succes maken van de binnenstad.

Thema ‘Talent & Impact’ centraal tijdens Nationaal Congres Citymarketing 2024

Op donderdag 6 juni vond in Tilburg het Nationaal Congres Citymarketing plaats. Het thema: uitdagingen omtrent Talent & Impact. Het vinden en binden van talent is een cruciale zaak voor elke stad en regio. Hoe binden steden talent? Accountmanager Marleen Strien deelt haar inzichten van deze dag.

Dit was het congres ‘Groningen: stad in beweging’

Op 30 en 31 mei vond ons tweedaags congres 'Groningen: stad in beweging' plaats. We kijken met trots terug op een geslaagd congres, waarbij binnensteden uit heel Nederland aanwezig waren. Hier lees je alles nog eens rustig na of bleef je het congres opnieuw met het fotoverslag.