Welke rol speelt data in de maakbaarheid in de binnenstad?

Blik met DNWS-kennispartners Yvonne van der Steijn van Argaleo en Gerlant Lettinga van Retail Insiders terug op het DNWS-congres ‘Hoe maakbaar is de binnenstad?’ van 8 juni jl. in Tilburg.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Het antwoord op de vraag: data is niet meer weg te denken in de maakbaarheid van de binnenstad. Hoe dat zo? Zonder data, is het varen in de mist. Waar sta je en wil je naar toe, wat zijn de effecten van interventies en de samenhang? Geen campagne, evenement of transformatie zou zonder ijkpunten in data moeten starten.

Gerlant Lettinga, coördinator van het data-centrum Retail Insiders, startte de sessie met een toelichting op een conceptueel model, dat een goede weergave geeft van het domein van ruimtelijke economische detailhandelsonderzoek als het om winkelgebieden gaat. Aan de hand van dit model wordt inzichtelijk op welke gebieden lokale data nodig is en hoe deze met elkaar samenhangen om de prestaties van winkelgebieden zuiver te kunnen meten.

Primeur regio-omzetmodule

De deelnemers aan de sessie kregen de primeur met een preview van de regio-omzetmodule die Retail Insiders binnenkort gaat lanceren. Hierin wordt het lokale omzetniveau en ontwikkeling op gemeente, wijk tot zelfs buurtniveau land dekkend ontsloten. Dit biedt mogelijkheden om het lokaal economisch functioneren van food en non-food detailhandel en horeca te volgen en te vergelijken per gemeente, wijk en buurt. Ook biedt het dashboard mogelijkheden om eigen (winkel)gebieden te vergelijken met vergelijkbare typen gebieden naar mate van verstedelijking, inwonersklasse of winkeltypering (centraal, ondersteunend e.d.).
Houd de nieuwsbrief in de gaten, zodra de module gelanceerd is delen we uiteraard meer!

Voor de win met de Digitwin

In het tweede deel van de sessie over de rol van data in de binnenstad nam Argaleo jullie mee in de toepassing van data. Argaleo is in 2019 gestart met een dashboard, voor de monitoring, aansturing en besluitvorming in centrumgebieden. Wij verzamelen en vertalen relevante data naar een geïntegreerd, duidelijk en gevalideerd 3D beeld. Het dashboard ontzorgd en ondersteund het centrummanagement en al haar stakeholders, want je hebt direct een compleet beeld van de actuele status en de voortgang van de stad. Tijdens deelsessie hebben we aan de hand van verschillende korte demofilmpjes een beeld gegeven van de verschillende functionaliteiten van de Digitwin, ons integrale dashboard.

Hiermee kun je je plannen monitoren en evalueren en waar nodig bijsturen om je doelstellingen te bereiken. Op de thema’s die spelen in de stad als de juiste mix in branchering, bezoekersaantallen, leegstand, bereikbaarheid en verduurzaming krijg je meer grip. Zo kun je gefundeerde, onderbouwde besluiten nemen die ervoor zorgen dat je strakker en effectiever kan gaan sturen.

Mede-organisator van het congres, Binnenstad Management Tilburg werkt met de Digitwin. Zij hebben samen met gemeente Tilburg en WYNE. Strategy & Innovation een brancheringsvisie voor Tilburg gemaakt. Met de Digitwin is het mogelijk om inzicht te krijgen in de huidige samenstelling van de stad en tijdens de uitvoering van de visie kan men gaan monitoren op de voortgang en de koers. Zo wordt de impact van de visie op de bezoekersaantallen in de verschillende gebieden in Tilburg straks zichtbaar in de Digitwin.

Super recent, namelijk maandag 12 juni, heeft Jack van Lieshout, centrummanager van Oss de Digitwin gepresenteerd aan de gemeente Oss. Kijk en luister hier naar de doelen van Jack en de inzet van de Digitwin . De aanwezigen, waaronder twee wethouders, waren erg verrast door de inzichten die hiermee met 1 druk op de knop beschikbaar zijn.

Benieuwd naar wat data voor jouw binnenstad kan betekenen? Kijk dan eens op de website van Argaleo of lees hun artikel over de toekomst van datagedreven binnensteden of digitaal dashboard voor brede binnenstad Den Bosch.

Delen:

Bekijk ook

Hoe geef ik écht betekenis aan mijn data?

Data speelt een steeds grotere rol in de aansturing van winkelgebieden. Veel centrumgebieden worstelen met de vraag welke data echt van belang zijn, welke bron of leverancier ze het beste kunnen gebruiken en vooral hoe ze de data vervolgens kunnen benutten en toepassen. Anouk Mensen van onze kennispartner Analyzus neemt je mee in de mogelijkheden en hoe je hierin keuzes kunt maken.

Hoe aantrekkelijk zijn de pleinen in jouw centrumgebied?

Pleinen functioneren in veel gevallen als de ‘kloppende harten’ van onze samenleving. Maar hoe zorg je ervoor dat pleinen voldoende aantrekkelijk zijn? Daar is onderzoek naar gedaan!

Bewonersinitiatieven essentieel voor toekomstige winkelgebieden

Het traditionele winkelcentrum maakt plaats voor een meer dynamische plek, waar zich steeds vaker bewonersinitiatieven vestigen die toegevoegde waarde bieden. Wij spraken met Frodi Fransman (Landelijk Samenwerkingsverband Actieve bewoners) over de toenemende behoefte aan gemeenschap en voorbeelden in winkelgebieden.