Goudappel sluit zich aan bij DNWS

Onlangs heeft Goudappel zich als nieuwe kennispartner aangesloten bij DNWS, welkom! Madelon Schreuders, Senior Adviseur Retail en Centrumontwikkeling, stelt Goudappel graag aan jullie voor.

Onze verwachtingen voor 2023 en de betekenis daarvan voor centrumgebieden

“Het zijn onzekere tijden. Niet alleen voor de consument, maar ook voor de overheid en het bedrijfsleven. Economisch gezien wordt een lichte groei verwacht. Maar welke kant het precies opgaat in 2023, is lastig te zeggen. We zullen nog wel geruime tijd te maken hebben met hoge energieprijzen en inflatie, een oorlog aan de rand van oostelijk Europa en sociale en maatschappelijke uitdagingen rondom vluchtelingen, stikstof, klimaat, armoede en vergrijzing. Ook moeten delen van onze samenleving nog steeds herstellen van de gevolgen van Covid-19.”

We zien ook positieve ontwikkelingen

“Overheden, ontwikkelaars en andere partijen investeren in woningbouw en de versterking van de kwaliteit en leefbaarheid van binnenstedelijke gebieden. Maar ook wij als consumenten, ondernemers en bewoners beseffen meer en meer dat een constructieve aanpak echt nodig is voor het behoud van leefbare centra om in te wonen, te werken, te verblijven en te recreëren. Juist daar ondervinden we de maatschappelijke uitdagingen vaak letterlijk aan den lijven. Schaarse openbare ruimte, hittestress, droogte en het gebrek aan water, de wens om mobiel en gezond te blijven, de leefbaarheid en bereikbaarheid van onze woon-, werk- en centrumgebieden en de druk die dat legt op ons mobiliteitssysteem. Deze trends en ontwikkelingen zijn van invloed op onze ideeën als maatschappij in het geheel over ruimtegebruik, mobiliteit, leefbaarheid en het spanningsveld daartussen. Dat zien we terug in lokale ambities zoals het verdichten van kernen, het autoluw maken van straten of het zoeken naar de meest optimale en toekomstbestendige mix van voorzieningen in winkelstraten en centrumgebieden.”

Nieuwe behoeften kunnen ontstaan

“Onder invloed van bijvoorbeeld vergrijzing of de ambitie om meer jongeren te binden aan centrumgebieden kunnen nieuwe behoeftes ontstaan. Denk aan functies als cultuur, vermaak en verblijven. Ook kan de vraag naar bepaalde type retail- en andere detailhandelsvoorzieningen toe- of afnemen, zoals witgoed en speelgoed of wijzigt de vraag naar bepaalde (dag)horecaconcepten.”

Wat kan Goudappel voor jouw centrumgebied betekenen?

Goudappel helpt bij dit soort, vaak complexe, transformaties in centrumgebieden. Door het in beeld brengen van de huidige economische vitaliteit van een centrumgebied met de Vitaliteitsbenchmark of door met vestigingsplaatsonderzoeken de juiste locatie voor de juiste ondernemer te vinden. Ook zet Goudappel haar kennis, data en expertise in op het gebied van mobiliteit en ruimte, parkeren, retail en locatieontwikkeling ter verbetering van de kwaliteit van centrumgebieden.

Lees hier meer over kennispartner Goudappel.

Word ook kennispartner
Wij werken graag samen met organisaties die expertise en ervaring hebben die waardevol zijn om centrumgebieden vooruit te helpen. Wil je ook kennispartner worden of weten wat DNWS voor jou als kennispartner kan betekenen, klik dan hier.

Delen:

Bekijk ook

Hoe geef ik écht betekenis aan mijn data?

Data speelt een steeds grotere rol in de aansturing van winkelgebieden. Veel centrumgebieden worstelen met de vraag welke data echt van belang zijn, welke bron of leverancier ze het beste kunnen gebruiken en vooral hoe ze de data vervolgens kunnen benutten en toepassen. Anouk Mensen van onze kennispartner Analyzus neemt je mee in de mogelijkheden en hoe je hierin keuzes kunt maken.

Hoe aantrekkelijk zijn de pleinen in jouw centrumgebied?

Pleinen functioneren in veel gevallen als de ‘kloppende harten’ van onze samenleving. Maar hoe zorg je ervoor dat pleinen voldoende aantrekkelijk zijn? Daar is onderzoek naar gedaan!

Bewonersinitiatieven essentieel voor toekomstige winkelgebieden

Het traditionele winkelcentrum maakt plaats voor een meer dynamische plek, waar zich steeds vaker bewonersinitiatieven vestigen die toegevoegde waarde bieden. Wij spraken met Frodi Fransman (Landelijk Samenwerkingsverband Actieve bewoners) over de toenemende behoefte aan gemeenschap en voorbeelden in winkelgebieden.