Nieuwjaarsbijeenkomst voor centrummanagers bij brancheorganisatie het Vakcentrum
Vrijdag 10 januari jl. vond een nieuwjaarsbijeenkomst voor centrummanagers plaats op kantoor bij brancheorganisatie Vakcentrum in Woerden. Aanwezig waren, onder anderen, centrummanagers, zelfstandig supermarktondernemer en Vakcentrumlid Giel Smit, medewerkers van DNWS en het Vakcentrum. Doel van de bijeenkomst was om centrummanagers kennis te laten maken met het Vakcentrum.

Welkom bij het Vakcentrum
Theo Urselmann (beleidszaken Vakcentrum) verwelkomde de aanwezigen en introduceerde het Vakcentrum en wat het Vakcentrum kan betekenen voor ondernemers in het centrumgebied.
Vakcentrum is de brancheorganisatie en belangenbehartiger voor zelfstandig retailondernemers en franchisenemers (zie afbeelding voor de branches).

Onderwerpen als franchise, meerwaarde van de zelfstandig ondernemer en de CAO voor het levensmiddelenbedrijf kwamen aan bod. De bijeenkomst bood een platform om actuele trends en uitdagingen in de retailsector te bespreken, met een focus op franchise, leegstand, de rol van centrummanagement en samenwerking tussen stakeholders. Marleen Strien (Vakcentrum én accountmanager DNWS) ging vervolgens in op de relatie tussen Vakcentrum, DNWS en Lokaal Retailbelang en wat er zoal op de planning staat bij DNWS. Jurry Teunissen (bedrijfsjuridisch adviseur Vakcentrum) ging in op de economische ontwikkelingen rondom supermarkten. Tot slot gingen Giel Smits en Manoli Martín-Camuñas Romero in gesprek over de ontwikkelingen in de winkelgebieden in Culemborg.
Franchise
Enkele punten die naar voren kwamen naar aanleiding van het gesprek over franchise:
- Machtsverhoudingen: De positie van de franchisenemer ten opzichte van de franchisegever behoeft verbetering.
- Opvolgingsproblematiek: Het vinden van opvolging is een uitdaging in de franchisesector, net als in andere sectoren.
- Definitie van franchise: Discussie over wat wel en niet onder de definitie van franchise valt. Deze discussie speelt met name bij dealerbedrijven. Dit kan gevolgen hebben voor de toekomst van franchise als model.
- Kansen voor franchise: Ondanks de uitdagingen biedt franchise kansen voor ondernemers, met name om lokaal het verschil te maken.
- Professionele franchise-nemersverenigingen: Het belang van professionalisering van franchise-nemersverenigingen, met name voor het versterken van de lobbykracht en de ondersteuning van kleinere franchisenemersverenigingen.
Vakcentrum heeft zich steeds hard gemaakt voor goede regelgeving rond franchise met name om de positie van de franchisenemer te versterken. Het Vakcentrum is ook een van de partijen die Franchisenemers Netwerk Nederland (FNN) hebben opgezet waarin franchisenemers hun ervaringen en kennis delen. Het FNN is namens de franchisenemers ook betrokken bij de evaluatie van de wet door het Ministerie van Economische zaken.
Klik hier om meer te lezen over franchise en hier om meer te lezen over Franchisenemers Netwerk Nederland.
Leegstand en herontwikkeling
Tijdens de bijeenkomst kwamen de onderwerpen ‘leegstand’ en ‘herontwikkeling’ verschillende keren aan bod. Hieronder enkele punten die genoemd werden
- Toenemende leegstand: Leegstand in binnensteden blijft een zorg. Oorzaken zijn onder meer de opkomst van online winkelen, veranderend consumentengedrag en hoge huurprijzen.
- Rol van Centrummanagement: Centrummanagers spelen een belangrijke rol in het aanpakken van leegstand en het stimuleren van herontwikkeling. Dit vereist een proactieve aanpak, samenwerking met diverse stakeholders en inzicht in lokale behoeften.
- Herbestemming van winkelpanden: Noodzaak tot herbestemming van leegstaande winkelpanden voor andere functies, zoals wonen, horeca, en maatschappelijke voorzieningen.
- Samenwerking: Klemtoon op samenwerking tussen gemeente, vastgoedeigenaren, ondernemers en bewoners om tot succesvolle herontwikkeling te komen.
- Planschade: Gemeenten zijn soms terughoudend in het saneren van plancapaciteit (winkeloppervlakte) vanwege de angst voor planschade. Aldi maakt hier handig gebruik van door snel locaties op te kopen waar bestemmingsplannen mogelijkheden bieden voor supermarkten.
Supermarkten
Specifiek werd nog stil gestaan bij de rol van een supermarkt voor een winkelgebied en de ontwikkelingen bij supermarkten in het algemeen.
- Concurrentie en schaalvergroting: Toenemende concurrentie tussen supermarktformules, met name door de opkomst van discounters.
- Kosteninflatie: Stijgende inkoopkosten, inflatie, en regeldruk (zoals milieuregelgeving) zorgen voor druk op de marges van supermarktondernemers.
- Uitfasering tabak: Het verbod op de verkoop van tabak in supermarkten heeft gevolgen voor de omzet en het koopgedrag van klanten.
- Voedselspeciaalzaken: Het belang van een goede mix van supermarkten en voedselspeciaalzaken in winkelcentra om klanten aan te trekken.
Unieke samenwerking in Culemborg tussen wijkcentrum en binnenstad
Giel Smits (eigenaar PLUS Giel Smits wijkwinkelcentrum Culemborg én Vakcentrumlid) en Manoli Martín-Camuñas Romero (centrummanager binnenstad Culemborg) gingen in gesprek over hun samenwerking in Culemborg. In Culemborg worden verschillende initiatieven genomen om de samenwerking tussen de binnenstad en de wijkwinkelcentra te bevorderen, waaronder:

Gezamenlijke evenementen
Sinterklaasintocht: In plaats van aparte intochten in de binnenstad en de wijken, wordt er nu één gezamenlijke intocht georganiseerd, die door de hele stad trekt.
- Kerstactiviteiten: Om Culemborgers tijdens de kerstperiode in de stad te houden, worden er gezamenlijke kerstactiviteiten georganiseerd, die zowel in de binnenstad als in de wijkwinkelcentra plaatsvinden.
- Spaaracties: Klanten kunnen bij aankoop van boodschappen bij Plus Giel Smits PLUS-punten sparen die ze onder andere kunnen verzilveren bij Plus Giel Smits (4 euro aan punten is 6 euro waard) en winkels in de binnenstad (4 euro aan punten is 8 euro waard bij de ondernemers in de binnenstad).
- Overleg en afstemming
- Data delen: De binnenstad en de wijkwinkelcentra stemmen hun activiteiten op elkaar af. De wens is om data over bezoekers en evenementen in de toekomst te delen met elkaar.
- Gezamenlijke marketing: Er wordt gekeken naar mogelijkheden om gezamenlijke marketingcampagnes op te zetten om de aantrekkingskracht van de hele stad te vergroten.
- Betrokkenheid bewoners: Manoli betrekt bewoners actief bij de ontwikkeling van de binnenstad. In Culemborg is een succesvol model ontwikkeld met bewoners als vrijwilligers in het centrummanagement. Lees ook het artikel ‘Culemborgse succesformule: vrijwilligers als hart en ziel van de binnenstad’.
Uitdagingen in Culemborg
Hoewel er in Culemborg al veel gebeurt op het gebied van samenwerking tussen de binnenstad en de wijkwinkelcentra, zijn er ook nog een aantal uitdagingen:
- Verenigingskracht: Het gebrek aan een sterke winkeliersvereniging/ondernemersvereniging binnenstad maakt het lastiger om een gezamenlijke lobby richting de gemeente te voeren.
- Financiering: De beperkte financiële middelen van het ondernemersfonds en de terugtrekkende beweging i.v.m. bezuinigingen van de gemeente om te investeren in de binnenstad, maken het lastig om ambitieuze projecten te realiseren.
- Inhoudelijke bemoeienis: De adviesraden van het ondernemersfonds bemoeien zich met de inhoud van de ingediende aanvragen, wat het proces onnodig stroperig maakt en demotiverend werkt op de vrijwilligers.
Ambities in Culemborg
- Uitvoeringsprogramma: Er wordt gewerkt aan een uitvoeringsprogramma over hoe de binnenstad en de wijkwinkelcentra samen kunnen werken. Het zit nog niet in de uitvoeringsagenda, maar dat willen we er wel inbrengen.
- Bredere visie: Er wordt gepleit voor een bredere visie op de binnenstad, waarbij niet alleen economische aspecten, maar ook sociale en culturele waarden centraal staan en waar ook waarde aan toegekend wordt.
- Plintstrategie: We zijn bezig om subsidies aan te trekken om samen met vastgoed en ondernemers de mogelijkheden van een plintstrategie te onderzoeken. Doel is om leegstand te voorkomen en een betere mix van winkels en voorzieningen in de binnenstad te creëren.
Conclusie: In Culemborg is men zich bewust van het belang van samenwerking tussen de binnenstad en de wijkwinkelcentra. Door middel van gezamenlijke evenementen, spaaracties, overleg en afstemming, en het betrekken van bewoners, wordt er gewerkt aan een aantrekkelijke en levendige stad. Hoewel er nog een aantal uitdagingen zijn, is men optimistisch over de toekomst en wordt er gewerkt aan een aantal ambitieuze plannen om de samenwerking verder te versterken.
Meer weten?
De ochtend werd afgesloten met het delen van goede voornemens, een toast op 2025 en een netwerklunch. De bijeenkomst was een succes, met veel waardevolle uitwisselingen en nieuwe inzichten. Door gebruik te maken van de kennis en mogelijkheden van brancheorganisaties waaronder Vakcentrum en INretail kunnen centrumgebieden en hun ondernemers sterker en beter voorbereid zijn op de toekomst.
Wil je meer weten over het Vakcentrum, kijk op www.vakcentrum .nl of neem contact op via (0348) 41 97 71 of info@vakcentrum.nl.
Bekijk ook

Praktijklessen uit de Impulsaanpak Winkelgebieden

Welkom gemeente Het Hogeland
