Energie besparen in centrumgebieden: wat kun jij doen?
De huidige energieprijzen, in combinatie met andere zaken als uitgestelde coronabelastingen, drukken fors op de bedrijfsvoering van winkels, horecaondernemers en andere ondernemers en partijen in centrumgebieden. Als we niet opletten, verandert het straatbeeld en kunnen centrumgebieden niet meer de gastvrije ontvangst bieden die de bezoeker wenst en gewend is. Daarom moeten we allemaal bijdragen aan het oplossen van de energiecrisis.
Op deze pagina verzamelen we de beste voorbeelden, tips en tricks, die jouw centrumgebied kunnen helpen om bij te dragen aan het terugdringen van energiegebruik en daarmee gepaard gaande kosten. Doe je ook mee? Laat het ons weten via communicatie@dnws.nl, dan vullen we onderstaande lijst met voorbeelden aan.
Wat kun jij als centrumgebied / centrummanager doen?
Hieronder enkele voorbeelden van centrumgebieden in het land:
- H&M-vestiging in Groningen houdt deuren dicht vanwege hoge energierekening. “De Groningen City Club (GGC) verwacht dat er binnen afzienbare tijd meer dichte winkeldeuren te zien zijn in het stadscentrum.”
- Lees hier meer over hoe Utrecht en Groningen omgaan met feestverlichting en bekijk de tips van leverancier van feestverlichting en DNWS-kennispartner MK Illuminations..
- Zwolse ondernemers gaan bewust om met energie. Het ZwolleFonds heeft ondernemers opgeroepen hun deuren dicht te doen om energie te besparen. Alle ondernemers hebben een bordje ontvangen met daarop de tekst ‘Deur dicht, wel open’. Dit bordje kan aan de deur worden gehangen zodat klanten zien dat ze welkom zijn in de winkel. Daarnaast staat er in verschillende straten met green graffiti op de grond dat het winkelend publiek welkom is en blijft in de binnenstad. Naast ‘deuren dicht’ zullen winkeliers in de stad hun etalageverlichting minimaliseren en wordt er voor de feestverlichting gebruik gemaakt van zuinige led-verlichting en zal de sfeerverlichting dit jaar iets korter branden dan vorige jaren. Lees hier meer over hoe de Zwolse ondernemers bewuster omgaan met energie.
- Zonneweide in Breda voor monumentale panden in de binnenstad.
- Bekijk hier 32 tips en tricks uit de binnenstad van Alkmaar.
- De Dutch Green Building Council maakte onder meer een routekaart voor de retail.
- Steeds meer winkels in Drenthe houden hun deuren dicht. Niet omdat ze gesloten zijn, maar voor het milieu.
- Wijchense ondernemers letten op energieverbruik en hangen deurbordjes op.
- In ongeveer de helft van de gemeenten worden dit najaar aanpassingen gedaan (of men denkt over aanpassingen) aan de sfeerverlichting in het centrum. De feestverlichting wordt veelal aangepast vanwege de hoge energieprijzen.
- Gemeente Rotterdam organiseert op 8 november een informatiemarkt in het kader van o.a. energiebesparing. Het evenement is gericht op ondernemers en vastgoedeigenaren die actief zijn in Rotterdamse winkelgebieden.
- Ondernemers van de Amsterdamse Vijzel (Vijzelstraat, Vijzelgracht en Nieuwe Vijzelstraat) houden vanaf 1 november hun deur dicht, maar zijn gewoon open. Op het bordje aan de deur pronkt de boodschap: ‘WELKOM, de deur is dicht om energie te besparen’. Door de deur dicht te houden besparen de ondernemers tot wel 40% aan stookkosten. Amsterdam en de Metropoolregio Amsterdam (MRA) willen 15% gas besparen voor het einde van het jaar.
Energiecampagne ‘Energie besparen, Natuurlijk’
Verschillende brancheorganisaties zijn gestart met de campagne ‘Energie besparen, Natuurlijk’. Klik hier voor meer informatie vanuit INretail over de campagne of download hier de campagneposter ‘Natuurlijk open’. Ook het Vakcentrum biedt een poster aan waarmee je als winkelier kunt laten zien dat de deuren van de winkel dicht zijn, maar de winkel wel open is. Klik hier voor de poster in verschillende formaten.
Meer weten over energie besparen? Bekijk de informatiepagina over ‘Energie besparen’ van INretail.
Vraag subsidie aan
In verschillende plaatsen in het land zijn er inmiddels subsidies beschikbaar voor ondernemers om te verduurzamen en te besparen op energieverbruik en kosten. Hieronder enkele voorbeelden:
- Amsterdam biedt een aardgasvrij subsidie aan. Lees hier meer over de regeling ‘Subsidie Duurzame Amsterdamse gebouwen’.
- Gemeente Utrecht heeft een energieloket ingericht waarbij ondernemers advies kunnen krijgen. Daarnaast biedt Gemeente Utrecht het ‘Ondernemer Centraal‘ programma aan, waarbij ondernemers coaching en advies krijgen om hun onderneming te versterken voor de toekomst.
Wat kun jij als ondernemer in het centrumgebied doen?
DNWS sluit zich aan bij campagne ‘Energie besparen, Natuurlijk’. Door de winkeldeur dicht te houden, hoeft de airco of verwarming niet te loeien. Zo laten we zien dat klanten welkom zijn, ondanks dat de deuren dicht zijn. Doe dus mee!
Schrikt een gesloten winkeldeur klanten af? Dat was de vraag in een groot onderzoek wat is uitgevoerd in Antwerpen. De conclusie was dat er helemaal geen verschil is tussen open of dichte deuren. Met een dichte deur liep er geen consument meer of minder naar binnen. Consumenten laten zich vooral door de koopwaar en de aantrekking van de winkel zelf verleiden, zo blijkt. Laten zien dat je open bent? Laat het zien met de poster ‘Natuurlijk is onze winkel open’.