Energie besparen in centrumgebieden: wat kun jij doen?

De huidige energieprijzen, in combinatie met andere zaken als uitgestelde coronabelastingen, drukken fors op de bedrijfsvoering van winkels, horecaondernemers en andere ondernemers en partijen in centrumgebieden. Als we niet opletten, verandert het straatbeeld en kunnen centrumgebieden niet meer de gastvrije ontvangst bieden die de bezoeker wenst en gewend is. Daarom moeten we allemaal bijdragen aan het oplossen van de energiecrisis.

Op deze pagina verzamelen we de beste voorbeelden, tips en tricks, die jouw centrumgebied kunnen helpen om bij te dragen aan het terugdringen van energiegebruik en daarmee gepaard gaande kosten. Doe je ook mee? Laat het ons weten via communicatie@dnws.nl, dan vullen we onderstaande lijst met voorbeelden aan.

Wat kun jij als centrumgebied / centrummanager doen?

Hieronder enkele voorbeelden van centrumgebieden in het land:

Zwolse ondernemers gaan bewust om met energie

Energiecampagne ‘Energie besparen, Natuurlijk’

Verschillende brancheorganisaties zijn gestart met de campagne ‘Energie besparen, Natuurlijk’. Klik hier voor meer informatie vanuit INretail over de campagne of download hier de campagneposter ‘Natuurlijk open’. Ook het Vakcentrum biedt een poster aan waarmee je als winkelier kunt laten zien dat de deuren van de winkel dicht zijn, maar de winkel wel open is. Klik hier voor de poster in verschillende formaten.
Meer weten over energie besparen? Bekijk de informatiepagina over ‘Energie besparen’ van INretail.

Vraag subsidie aan

In verschillende plaatsen in het land zijn er inmiddels subsidies beschikbaar voor ondernemers om te verduurzamen en te besparen op energieverbruik en kosten. Hieronder enkele voorbeelden:

  • Amsterdam biedt een aardgasvrij subsidie aan. Lees hier meer over de regeling ‘Subsidie Duurzame Amsterdamse gebouwen’.
  • Gemeente Utrecht heeft een energieloket ingericht waarbij ondernemers advies kunnen krijgen. Daarnaast biedt Gemeente Utrecht het ‘Ondernemer Centraal‘ programma aan, waarbij ondernemers coaching en advies krijgen om hun onderneming te versterken voor de toekomst.

Wat kun jij als ondernemer in het centrumgebied doen?

DNWS sluit zich aan bij campagne ‘Energie besparen, Natuurlijk’. Door de winkeldeur dicht te houden, hoeft de airco of verwarming niet te loeien. Zo laten we zien dat klanten welkom zijn, ondanks dat de deuren dicht zijn. Doe dus mee!

Winkel-open

Schrikt een gesloten winkeldeur klanten af? Dat was de vraag in een groot onderzoek wat is uitgevoerd in Antwerpen. De conclusie was dat er helemaal geen verschil is tussen open of dichte deuren. Met een dichte deur liep er geen consument meer of minder naar binnen. Consumenten laten zich vooral door de koopwaar en de aantrekking van de winkel zelf verleiden, zo blijkt. Laten zien dat je open bent? Laat het zien met de poster ‘Natuurlijk is onze winkel open’.

Delen:

Bekijk ook

Culemborgse succesformule: vrijwilligers als hart en ziel van de binnenstad

Culemborg is een kleine stad met 30.000 inwoners, maar groots in ideeën en ambities. Wij spraken met Manoli Martín-Camuñas Romero (regisseur binnenstad Culemborg) over hoe de vrijwilligers zo'n succes maken van de binnenstad.

Thema ‘Talent & Impact’ centraal tijdens Nationaal Congres Citymarketing 2024

Op donderdag 6 juni vond in Tilburg het Nationaal Congres Citymarketing plaats. Het thema: uitdagingen omtrent Talent & Impact. Het vinden en binden van talent is een cruciale zaak voor elke stad en regio. Hoe binden steden talent? Accountmanager Marleen Strien deelt haar inzichten van deze dag.

Dit was het congres ‘Groningen: stad in beweging’

Op 30 en 31 mei vond ons tweedaags congres 'Groningen: stad in beweging' plaats. We kijken met trots terug op een geslaagd congres, waarbij binnensteden uit heel Nederland aanwezig waren. Hier lees je alles nog eens rustig na of bleef je het congres opnieuw met het fotoverslag.