Nieuwe impulsen voor winkelgebieden

De waarschuwingen van Locatus over het hoogste risicoprofiel van de afgelopen tien jaar voor winkels en de oplopende leegstand binnen winkelgebieden moeten serieus genomen worden. Dat stellen Jos Voss en Olaf Zwijnenburg van de Rabobank in hun uitgebreide artikel in Retailtrends. Zij concluderen dat stakeholders in winkelgebieden flink aan de slag moeten om negatieve trends te keren. Daar zijn voldoende kansen voor.

Aan de slag

De problemen zijn niet gebaseerd op tijdelijke trends, maar op structurele ontwikkelingen die doorzetten, aldus Voss en Zwijnenburg. Als er niets gebeurt, dreigt een neerwaartse spiraal. Retailers, gemeenten en vastgoedeigenaren moeten flink aan de slag. Zij zetten een aantal ideeën op een rij die een nieuwe impuls aan winkelgebieden kunnen geven. De hoofdlijn is als volgt:

  • Onderzoeksbureau Locatus gaf recent enkele waarschuwingssignalen over winkels en winkelgebieden. De leegstand loopt weer op en de piek van 2015 is bijna bereikt. Ook ziet Locatus dat het risicoprofiel (de kans op leegstand) van panden, gemeten via de Retail Risk Index, al jaren toeneemt. De risico’s zijn nu zelfs de hoogste in de afgelopen 10 jaar. Wij denken dat de signalen van Locatus serieus genomen moeten worden omdat ze gebaseerd zijn op fundamentele factoren die niet zomaar overwaaien, maar versterkt zullen doorzetten. Naast structurele trends zoals urbanisatie en online groei is er een kwaliteitsprobleem met winkels en winkelgebieden.
     
  • Wij zien diverse kansen om nieuwe impulsen aan winkelgebieden te geven: (i) zorg voor centrale regie in winkelgebieden (ii) maak duidelijk waarom de klant moet komen door een duidelijk profiel aan winkelgebieden te geven (iii) breidt de samenwerking tussen retailers, vastgoed en gemeenten uit met andere samenwerkingspartners (onderwijs, cultuur, media) en beloon de samenwerking via financiële prikkels voor stakeholders.
     
  • Stakeholders moeten flink aan de slag om de kansen te realiseren. Als er niets gebeurt, dreigt een neerwaartse spiraal met een voortgaande groei van online en verdere druk op winkels en winkelgebieden. Die neerwaartse spiraal heeft veel verliezers waaronder retailers (druk op traffic en omzet en marge), vastgoedeigenaren (druk op huren en waarden) en gemeenten (verpauperde binnensteden).

Delen:

Bekijk ook

Opening 3e ronde Impulsaanpak Winkelgebieden

Op maandag 26 juni 2023 opent de 3e ronde van de subsidie ‘Impulsaanpak Winkelgebieden’. Met het programma Impulsaanpak Winkelgebieden wil de overheid stimuleren dat gemeenten (delen van) binnenstedelijke winkelgebieden omvormen tot toekomstbestendige gebieden met een stevige sociale en economische basis.

Verbeelding als verbindende kracht

Het creëren van vitale centrumgebieden is maatwerk en een integrale opgave, waarbij zowel zachte als harde maatregelen met elkaar verbonden moeten worden. Verbeelding speelt hierbij een verbindende rol, omdat het opgaven en oplossingen inzichtelijk maakt. Een krachtig beeld of verhaal kan je raken en een emotionele verbinding met de plek creëren.

Binnensteden moeten harder werken aan hun onderscheidend vermogen

Onlangs heeft Sandenburg-DST zich als nieuwe kennispartner aangesloten bij DNWS, welkom! Sandenburg-DST heeft de afgelopen 15 jaar aan de basis gestaan van de revitalisatie van binnenstedelijke gebieden als Haagsche Bluf, Willemsoord Den Helder en Maritiem District Rotterdam. Sandenburg-DST denkt niet alleen dat alle stakeholders in centrumgebieden nauwer moeten samenwerken, maar ook dat vooral binnensteden harder moeten werken aan hun onderscheidend vermogen.