Staan mode-ondernemers open voor snelle bezorging?

Blog geschreven door Manon Straatman, Adviseur ruimtelijke ordening INretail

Bij INretail werk ik zo nu en dan samen met studenten die onderzoek bij ons doen. Onlangs heeft een duo van de TMO Fashion Business School onderzoek gedaan om te kijken of mode-ondernemers open staan voor same day delivery. Interessant!

Op dit moment wordt je online bestelling vaak de volgende dag (of later) geleverd. Welke kansen biedt het om dezelfde dag nog te bezorgen? En zien ondernemers dit als een kans? Dit was het uitgangspunt van het onderzoek. Het onderzoek bestond uit interviews met MKB-ondernemers en een enquête.  Verder deden de studenten deskresearch. Het onderzoek zorgde voor verrassende inzichten. Ik deel ze hier graag met je.

Wisselende meningen over same day delivery vanuit retailer

De meesten ondervraagde mode-ondernemers voelen er op dit moment nog weinig voor om te starten met same day delivery. Zij menen dat de consument te verwend raakt en dat de ontwikkelingen te ver gaan. Ook denken retailers dat hun klanten hier niet op zitten te wachten. Anders dan bij online bestellingen, daar is levertijd van grote invloed op de keuze voor een bepaalde winkel (laten ook andere onderzoeken van o.a. Capterra en Q-Commerce zien). Niet alle ondernemers vinden dit, een aantal zien het ook als voordeel om nog de zelfde dag te bezorgen. Op deze manier kunnen ze klanten aantrekken en zich onderscheiden ten op zichten van de concurrent. Een mooie kans om uit te blinken als ondernemer.

Een andere belangrijke reden dat retailers niet starten met same day delivery is dat ze het te ingewikkeld vinden om snellere bezorging te organiseren en er gewoonweg te weinig tijd en middelen voor hebben. Tot slot vinden ze het niet passen bij hun imago.

Hoge kosten als risico

Retailers zien de hoge kosten van snelle bezorging als grootste risico. Snellere service leidt over het algemeen tot stijgende logistieke kosten. Terwijl aan de andere kant consumenten vaak niet bereid zijn extra te betalen voor snelle bezorging. 65% of meer van de ondervraagde consumenten zegt niets extra’s te willen betalen voor bezorging op dezelfde dag van non-food online aankopen. Voor medicijnen, elektronica en fashion is rond de 15% bereid om tot 5% extra te betalen (Capterra, Q-Commerce). Daarnaast zorgt de beschikbaarheid van personeel voor uitdagingen in deze tijd.

Welke bedrijven bieden al same day delivery?

De TMO studenten hebben een aantal aanbieders op een rij gezet die opereren in Amsterdam.

Het aanbod in Amsterdam is uiteraard een stuk groter dan in een middelgrote stad of dorp. Daar zal het wat ingewikkelder zijn om ermee aan de slag te gaan. Nog niet veel retailers bieden same day delivery aan, dus het is wel een onderscheidende factor. Iets om als ondernemer over na te denken!.

De laatste ontwikkelingen rond flitsbezorging

De markt rondom flitsbezorging begint enigszins te schuiven. Flitsbezorger Gorillas trekt zich terug uit zes Nederlandse steden. De vestigingen in Alkmaar, Almere, Apeldoorn, Breda, Enschede en Hilversum zijn niet winstgevend, aldus het Duitse bedrijf. Gorillas is in Nederland nu nog actief in elf steden.

In Amsterdam kregen flitsbezorgers Getir en Flink te horen dat ze twee vestigingen moesten sluiten. De reactie van hen daarop was het plaatsen van toonbanken om zo als een ‘normale buurtsuper’ te functioneren. De gemeente ziet ze echter als kleine distributiecentra en distributie vanuit de vestigingen past niet binnen het beleid van de gemeente Amsterdam. Flink stapte na dit bericht naar de rechter.

Flitsbezorgers proberen hun imago te verbeteren. Getir verandert een dark store in een art store. Zo ziet het pand en de gevel er voor de buitenwereld een stuk aantrekkelijker uit dan een dark store met afgeplakte ramen. Lokale kunstenaars kunnen hun werk tentoonstellen, dit komt de kwaliteit van de buurt ten goede.

Zowel voor flitsbezorgers als gemeenten gaat de zoektocht naar geschikte plekken en vestigingsvoorwaarden verder.

Ook Capterra heeft onlangs onderzoek gedaan naar hoe groot de behoefte aan snelle levering is en of het gemak opweegt tegen de extra kosten. Bekijk hier het onderzoek.

Laat je ervaring horen!

Hoe denk jij over same day delivery? Wij zijn altijd benieuwd naar verhalen uit de praktijk, dus ben je ondernemer of binnenstadsmanager en zie je mooie voorbeelden van ondernemers die snelle bezorging aanbieden of ben je zelf ondernemer en doe je hier al wat mee, wij horen het graag!

Meer lezen?

Hieronder download je het rapport van de studenten.

Onderzoeksrapport

Valorisatie

Delen:

Bekijk ook

Het retailagendafestival geeft blijk van een veranderende agenda

De hoofdthema’s van het retailagendafestvial, georganiseerd door de Retailagenda, DNWS en KERN worden meteen duidelijk uiteengezet door Minister EZK Micky Adriaansens en voorzitter van de retailagenda Marijke van Hees tijdens de ochtendsessie.

Vergroening zorgt voor aantrekkingskracht bij investeerders

Eén van de meest spraakmakende landschapsarchitecten van het moment is Steven Delva van bureau DELVA Landscape, Architecture & Urbanism. Op 7 november spreekt hij op het festival De Waardevolle Binnenstad in een deelsessie over duurzame ambities voor een groene toekomst.

Blog: Zorg dat duurzaamheid als eigen plek op de agenda komt

Duurzaamheid is hot. Deze zomer was dat letterlijk het geval. De warmte zette Europa onder druk en ook Nederland ontkwam er niet aan. Met de huidige energiecrisis voelt de bevolking het nu ook in haar portemonnee. De bewustwording wordt steeds groter, al is dat vooral ingegeven door een vermindering van comfort en een financiële achteruitgang.