Geef ondernemers ruimte om te ondernemen
Maandag 25 april vond in Studio 21 te Hilversum de jaarlijkse Dag van het Vakcentrum plaats met als thema ‘De toekomst creëren we zelf’. Een dag waarop leden en relaties van brancheorganisatie het Vakcentrum (een van de initiatiefnemers van DNWS) bij elkaar kwamen. Tijdens het evenement ontving Humberto Tan ondernemers aan zijn talkshowtafel om te praten over franchising, duurzaamheid, jongeren en de politiek. Een korte terugblik op deze interessante dag.
Wet Franchise
Tijdens de talkshow werden de resultaten besproken van een Vakcentrumonderzoek onder franchisenemersverenigingen. De wet Franchise die sinds 1 januari 2021 van kracht is, heeft geleid tot een betere overlegstructuur tussen franchisenemersverenigingen en hun franchisegevers. De franchisenemersverenigingen, afkomstig uit diverse sectoren, zien een verbetering in de performance van de franchisegevers, maar vinden dat zij nog meer betrokken moeten worden. Lees hier meer over het onderzoek.
Geef ondernemers ruimte om te ondernemen
In een gesprek met VVD-kamerlid Hawre Rahimi werden nog eens de zorgen met de inperking van de flexibele arbeid en andere actuele onderwerpen besproken. “Geef ondernemers de ruimte om te ondernemen. Teveel regeldruk beperkt de lust tot ondernemen. Slecht voor de economie en de lokale werkgelegenheid.”
Hoewel pas kort in de Tweede Kamer (98 dagen zo benadrukte hij) is hij strijdbaar om overbodige regelgeving aan te pakken en het MKB te ondersteunen. “In het bedrijfsleven levert 20% van de klanten 80% van de omzet. Zo kijk ik ook naar regelgeving. Welke 20% van de regels zijn goed voor 80% van de frustratie? Dat betekent dat we de mkb-toets niet alleen moeten gebruiken voor nieuwe regels, maar ook bestaande regels opnieuw moeten beoordelen.
Hawre Rahimi sloot het gesprek af met een ambitieuze doelstelling. “Laten we voor iedere nieuwe regel er 10 bestaande schrappen.”
MKB-winkeliers gebukt onder symboolpolitiek en regeldruk
Patricia Hoogstraaten (Vakcentrum) benadrukte dat veel regelgeving het gevolg is van symboolpolitiek zonder oog voor de bredere effecten. “Het beperken van de tabaksverkoop is wellicht zinvol als het gaat om de volksgezondheid, maar raakt direct het bestaan van 500 winkeliers en daarmee de leefbaarheid in de dorpen en kernen waar die winkels gevestigd zijn. Extra accijnzen of vlees- en suikertaks, maken dat de consument over de grens trekt om aankopen te doen. En die aankopen blijven dan ook niet beperkt tot levensmiddelen.”
De zelfstandig winkeliers aangesloten bij brancheorganisatie het Vakcentrum zijn blij met de toenemende erkenning door politiek en bestuur. Zo staat de detailhandel expliciet beschreven in het coalitieakkoord. De ondernemers willen die erkenning wel concreet ingevuld zien en missen nog de vertaling naar de praktijk, zo werd duidelijk. Lees hier het gehele bericht ‘MKB-winkeliers gebukt onder symboolpolitiek en regeldruk’.
‘Duurzaam’ of ‘eerlijk’?
Moet je wel praten over duurzaam en duurzaamheid, zo vroeg Jorieke Roerink (marketing en sales manager Zuivelhoeve) zich af tijdens het gesprek over ‘duurzame bedrijfsvoering’. “Zo is niet ieder biologisch product zo maar beter. Is het niet beter om te praten over ‘eerlijke’ producten en een ‘eerlijke’ bedrijfsvoering.” Voor Niek Leussink (Leussink Retail Groep) is duurzaamheid een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering. Je kiest niet meer alleen op prijs en kwaliteit, maar op prijs, kwaliteit én duurzaamheid. Of anders gezegd, waarom zou je iets niet duurzaam doen? Duurzaamheid is volgens hem in de basis ook niet duur. ”Kijk naar subsidies, kijk naar je besparingen. ”Hoewel het lastiger lijkt, worden ook in de speelgoedbranche stappen gezet. “Natuurlijk let je er op bij investeringen, stelt Martijn Wolswijk (Intertoys-ondernemer en voorzitter Franchisevereniging Intertoys). “Maar op productniveau hebben we veel concurrentie van internet en het verre Oosten. Waterballonnen zal je dit jaar echt voor het laatst zien. Daar stoppen we mee, gezien de plastic soep. En ook voor ander plastic speelgoed zie je inmiddels al initiatieven om het plastic weer in te nemen en te recyclen.
Volgens Jeannine de la Bursi (Clusterleider Ondernemingsrecht en KvK bij Ministerie van Economische Zaken en Klimaat) wordt duurzaamheid steeds sneller, steeds belangrijker. En terugverdientijden steeds korter. Ondanks die kortere terugverdientijden is er nog wel meer steun nodig voor de winkelier, zo gaf Patricia Hoogstraaten (directeur Vakcentrum) aan. “We horen nu vaak dat ondernemers wel willen, maar nog niet kunnen. Eerst moeten de uitgestelde belastingen en de huur nog betaald worden. En ook aan de consumentkant zie je dat men wel duurzaam wil, maar dat men steeds minder bereid is daar ook voor te betalen.”
Betrek jongeren bij de bedrijfsvoering
De jonge ondernemers Tim Kamphuis (Albert Heijn Haaksbergen en Young Franchise AH), Jurgen van Dommelen (Jumbo Doorn en Jongeren Ondernemersvereniging Jumbo) en Tim Cornelissen – van der Beek (Kookwinkel De Gruijter) zaten snel op één lijn als het gaat om de inzet van jongeren in het bedrijf. Betrek jongeren bij de bedrijfsvoering en blijf ze kennis aanreiken. Zo laat Tim Cornelissen jongere medewerkers de social media content verzorgen. De beide supermarktondernemers gaven aan dat zij de medewerkers ook meenemen in de gewenste bedrijfscultuur. “Zeg goedemorgen omdat je voor iemand zijn of haar dag kan maken!”
Bekijk hier het gehele verslag, inclusief foto’s, van de Dag van het Vakcentrum.